Projektin toteutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3151046-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.03.2019 - 21.05.2019
Ajoitus
15.03.2019 - 31.08.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Teppo Neuvonen
Vastuuopettaja
Teppo Neuvonen
Ryhmät
-
YPROTK19Projektijohtamisen koulutus
-
YPROIK19Projektijohtamisen koulutus, Insinööri
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:Johtaa projektia sen koko elinkaaren ajanToteuttaa projektiviestinnän ja sidosryhmäjohtamisen käytännössäToimia kansainvälisessä ja virtuaalisessa projektiryhmässäProjektin seurannan, ohjauksen ja raportoinnin menetelmätHallita projektin riskitKuvata projektidokumentoinnin periaatteetToteuttaa ja dokumentoida projektin muutoksetPäättää projektin
Sisältö
Projektiryhmän johtaminenProjektiviestintä ja projektin dokumentointiProjektin seuranta, ohjaus ja raportointiSustainability in Project ManagementInternational teamwork and virtual collaborationRiskien hallinta projektin aikanaProjektin muutoshallintaProjektin päättäminen ja projektista oppiminen
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista vapaamuotoisesta (luentoa tukevasta) materiaalista.
Kirjallisuutta:
Gilbert Silvius et al.. Sustainability in Project Management. Ashgate Publishing Ltd 2012.
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan ryhmän Teams-ympäristössä, jotta kysymykset ja keskustelut koko ryhmän nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku.
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
-> Asiantuntijavierailut.
- Opintojakson etenemiseen ja oppimistehtäviin liittyvä viestintä lähitapaamisten välillä.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Opintojakso on viimeinen kolmesta projektijohtamisen opintokokonaisuuden opintojaksosta. (Kaksi edeltävää opintojaksoa ovat Projektien valmistelu ja Projektin suunnittelu -opintojaksot).
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan alustamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Opintojaksoon sisältyvä kansainvälinen ryhmätehtävä tehdään toteutetaan yhdessä HU Utrechtin Project Management Master-opiskelijaryhmän kanssa. Tässä osiossa opiskelijat toteuttavat kansainvälisessä ryhmässä Sustainability in Project Management-aiheisen ryhmätehtävän virtuaalityökaluja hyödyntäen.
Toinen oppimistehtävä on aikaisempien projektinhallintaopintojen aikana aloitetun ryhmätyöprojektin loppuunsaattaminen. Tämän ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat jatkavat tätä työskentelyä tutuissa pienryhmissä. (Kolmen projektinhallinta-opintokokonaisuuteen liittyvän opintojakson aikana ryhmät vastaavat oman harjoitusprojektinsa valmistelusta, suunnittelusta, toteutuksesta ja päättämisestä suorittaen kaikki ko. projektivaiheeseen liittyvät aktiviteetit ja niiden dokumentoinnin) Tämän opintojakson ryhmätyössä keskitytään esimerkkiprojektin toteutus ja päättämisvaiheeseen ja ryhmätyön tuloksena syntyvät ainakin harjoitustyöprojektin loppuraportti ja Lessons Learned dokumentti. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu yhdessä sovitulla tavalla, tyypillisesti korvaava tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 8 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 20 h lähiopetusta
- 45 h kv-ryhmätyö
- 65 h ryhmätyö
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Johtaa projektia sen koko elinkaaren ajan
- Toteuttaa projektiviestinnän ja sidosryhmäjohtamisen käytännössä
- Toimia kansainvälisessä ja virtuaalisessa projektiryhmässä
- Projektin seurannan, ohjauksen ja raportoinnin menetelmät
- Hallita projektin riskit
- Kuvata projektidokumentoinnin periaatteet
- Toteuttaa ja dokumentoida projektin muutokset
- Päättää projektin
Opintojakson sisältö
- Projektiryhmän johtaminen
- Projektiviestintä ja projektin dokumentointi
- Projektin seuranta, ohjaus ja raportointi
- Sustainability in Project Management
- International teamwork and virtual collaboration
- Riskien hallinta projektin aikana
- Projektin muutoshallinta
- Projektin päättäminen ja projektista oppiminen
Opintojakson ajoitus:
Huhtikuu - Kesäkuu 2019
Viestintäkanava ja lisätietoja
-
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu kahteen ryhmätehtävään liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Molemman ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 %. Ennakkotehtävää ja reflektointia ei arvioida.
Palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon opettajan toimesta. Projektinhallintakokonaisuuden ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Kansainvälisen ryhmätehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautetut dokumentit ovat sisällöltään ja laajuudeltaan hyviä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautetut dokumentit osoittavat syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.