Autokoritekniikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5011129-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.06.2019 - 31.08.2019
Ajoitus
01.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Sepänkatu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 120
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Markku Ikonen
Ryhmät
-
PAUTOS17ASPAUTOS17AS
-
PAUTOS17KPAUTOS17K
-
LIPATMODAjoneuvonRakenneJaToimintaMOD Ajoneuvon rakenne ja toiminta
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen
Sisältö
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi
Aika ja paikka
Turun ammattikorkeakoulu oy, TELI, Sepänkatu 1
Oppimateriaalit
Mahdollinen luentomateriaali on saatavilla OneDrive pilvipalvelusta (tekijänoikeudet rajoittavat joiltakin osin materiaalin jakamista). Opiskelija saa materiaalit luennon päätyttyä.
Opetusmenetelmät
Aiheeseen johdattelevia luentoja, useita laajoja harjoitustöitä sekä käytännönharjoituksia liitos- sekä maalautstekniikan osa-alueella.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusvastuussa RIku Kangastie, Koulutuspalvelu Vaurio, https://www.facebook.com/koulutuspalveluvaurio/
Maan johtava asiantuntija ajoneuvojen korimateriaali- sekä korjausteknisissä kysymyksissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Luennot, pienryhmätyöskentely, yksilötehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- CABAS-laskelma, tehtävä koostuu CABAS laskentajärjestelmällä tehtävästä ajoneuvon vaurion / vahingonmäärän arvioinnista, tehtävässä käytetään CABAS-normistoja (sovellutusohjeet – maalaus, muovikorjaus, pintaoikaisu, vetotyöt, liimattulasi- ja kiveniskukorjaus) ja ohjeita. CABAS laskelmassa (vaurion arvioinnissa) käytettävät ajoneuvontiedot, työmenetelmät ja varaosat annetaan oppimistehtävässä tarkemmin.
- Autokoritekniikka-tehtävä, jolla syvennetään luennoilla käsiteltävien asioiden ja saatavilla olevan tiedon soveltamista autokoritekniikassa. Tehtävässä tulee huomioida lähdemateriaalin viittaukset sekä mahdolliset tekijänoikeudet.
- VauriokorjausExpoon liittyvä harjoitustyö.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee auton korin rakennemateriaalit, liittämistekniikat, korroosioneston ja korin keventämismahdollisuudet. Opiskelija myös osaa valita oikeat korinkorjausmenetelmät ja osaa käyttää Cabas-ohjelmistoa vauriokorjausten kustannusten määrittämiseen.
- Korin mitoitus, lujuus ja kolariturvallisuus
- Tavalliset ja suurlujuusteräkset
- Ei-teräksiset korimateriaalit
- Eri materiaalien hitsattavauus, liimaaminen sekä muut liittämismenetelmät
- Maalaustekniikkaan liittyvät asiat
- Korin keventämismahdollisuudet
- Modernien materiaali- ja rakenneratkaisujen kolarikorjattavuus ja korjauksissa vaadittavat menetelmät
- CABAS-laskentaohjelma vauriokorjausten kustannusten määrittelemiseksi
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimistehtävät opiskelijat palauttavat sähköpostilla osoitteeseen riku.kangastie@vauriokoulutus.com
Opintojakson osana osa opiskelijoista pääsee osallistumaan Koritekniikan päiville, jotka järjestetään Vauriokorjausexpon yhteydessä Rajamäellä. Tapahtuma on kaksi päiväinen, joista aamupäivät koostuvat asiantuntijaluennoista ja iltapäivät messualueella järjestettävästä käytännön rastista/näytöksestä. Rastin jälkeen osallistujilla on mahdollisuus vapaaseen tutustumiseen Vauriokorjausexpoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy yksittäisten harjoitustöiden arvosanojen keskiarvon perusteella. Arviointi tapahtuu kuukauden kuluessa kurssin päättymisestä, mikäli opiskelija on luovuttanut kaikki vaadittavat suoritukset.
- CABAS-laskelma, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan laskelmantekninenrakenne, että normistoja ja ohjeita on käytetty oikein vahingonmäärän määrityksessä – laskelman / vahingonmäärän oikeellisuus.
- Autokoritekniikka-tehtävä, arviointi 1 – 5, tehtävässä huomioidaan oppimistehtävän kattavuus ja asiasisällön oikeellisuus.
Hylätty (0)
Harjoitustyöt palauttamatta.