Olio-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 5051262-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 15.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Tiina Ferm
Ryhmät
-
PTIVIS19HTerveysteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- kuvailla ohjelmistotuotteen kehitystyön vaiheet ja keskeiset menetelmät
- selittää käsitteet luokkahierarkia, periytyvyys ja monimuotoisuus sekä soveltaa niitä ohjelmistokehityksessä
- keskustella rinnakkaisohjelmoinnin mahdollisuuksista
- soveltaa poikkeusrakenteita
- suunnitella, toteuttaa ja dokumentoida yksinkertaisen käyttöliittymäsovelluksen.
Sisältö
- oliorakenteet
- virheiden käsittely poikkeuksilla
- säikeet
- tietokantayhteyden luominen
- ohjelmistotuotannon prosessi ja menetelmät
- UML ja kaavioiden piirtäminen
Oppimateriaalit
Työkalut:
Anaconda Navigator portaali tutoriaaleihin, kirjastoihin ja yhteisöön.
esimerkit ja mallivastaukset on toteutettu Spyder-ohjelmalla, joka sisältyy Anaconda portaaliin
Linkkejä suoiteltaviin esimerkkeihin ja lisälukemistoon:
SoloLearn
This course covers SoloLearn (Android , IOS) Learn Python 3 module Object-Oriented Programming sub modules 1-9
Python.org
Python tutorial chapter 9
Python 3.7.3 documentation
Documentation
w3schools
w3schools topics Python Classes/Objects, Python Inheritance, Python Modules
Suositeltavaa luettavaa:
Python 3 Object Oriented Programming by Dusty Phillips, ISBN-13: 978-1849511261
Learning Python: Powerfull Object-Oriented Programing, 5th Edition, by Mark Lutz
Mastering object-oriented Python : grasp the intricacies of object-oriented programming in Python in order to efficiency build powerful real-world applications by Steven F. Lott
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ohjelmoimalla oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koko opintojakson voi korvata tentillä, joka pidetään 18.1.2021 12.15-16.00 ilmoittautuminen 15.1.2021 mennessä sähköpostilla. Ilmoittautuessa kerro myös millä ohjelmointikielellä esim. java, C#, Python... teet tentin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
oppimateriaaliin tutustuminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
verkkoharjoitusten tekeminen 10* 3 tuntia = 30 tuntia
ohjelmointiharjoitusten tekeminen 10* 4 tuntia = 40tuntia
projekti 35 tuntia
yhteensä 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Oppiminen perustuu tekemiseen
- esiharjoitukset (kertausta ohjelmoinnin perusteista) 3 viikkoa
- verkkotehtävät
- ohjelmointiharjoitukset
- viikottaiset videoidut luennot kustakin aiheesta ja harjoituksista
- viikottaiset harjoitustunnit, joiden aikana harjoitukset voi näyttää ja joihin voi saada tukea ennen harjoitusten palauttamista (7 viikkoa)
- ohjelmointiprojekti (3 viikkoa)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Oppimisympäristönä on itslearning
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu täysin harjoituksiin. Arvosana muodostuu kumulatiivista suorituksista (verkko- ja ohjelmointiharjoitukset sekä ohjelmointiprojekti)
- 40% verkkotehtävät
- 40% ohjelmointitehtävät HUOM! myöhässä palautettuja ei arvioida
- 20% ohjelmointiprojekti
Hylätty (0)
< 40% kaikista palautetuista ja arvioiduista harjoituksista
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
40-59%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
60-79%
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
>80%