Neurologisen asiakkaan toimintaa tukeva fysioterapia /Neurological Physiotherapy (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7011179-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2019 - 08.11.2019
Ajoitus
21.08.2019 - 13.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 25
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Esa Bärlund
- Taina Vahtera
Ryhmät
-
PFYSIS17BPFYSIS17B
Tavoitteet
Opiskelija osaahavaita keskus- ja ääreishermoston häiriöiden vaikutuksia eri-ikäisten asiakkaiden liikkumis- ja toimintakykyyn sekä osallistumiseen,selittää keskus- ja ääreishermoston häiriöiden ilmenemismuodot ja niiden yhteydet/vaikutukset asiakkaan liikkumis- ja toimintakykyyn sekä osallistumiseen,havaita neuropsykologiset muutokset ja niiden merkitykset asiakkaan liikkumis- ja toimintakykyyn sekä osallistumiseen,käyttää fysioterapian tutkimismenetelmiä keskus- ja ääreishermoston toiminnan häiriöistä aiheutuvien liikkumis- ja toimintakyvyn sekä osallistumisen rajoitteiden havaitsemiseksi,selittää keskeiset fysioterapian keinot tukea em. asiakasryhmän liikkumis- ja toimintakykyä sekä osallistumista.
Sisältö
Liikkeen ja liikkumisen säätely hermoston tasolla, yleisimpien neurologisten liikehäiriöiden (esim. tonushäiriöt, ataksia, rigiditeetti) vaikutusten tunnistaminen, yleisimpien fysioterapiaan vaikuttavien havaintokognitiivisten häiriöiden (esim. visuospatiaaliset häiriöt, neglect, apraxiat) tunnistaminen, neurologisista sairauksista johtuvan liikkumis- ja toimintakyvyn sekä osallistumisen heikkenemisen tunnistaminen, liikkumis- ja toimintakyvyn sekä osallistumisen tukeminen fysioterapian keinoin.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit ja erikseen osoitettava kirjallinen materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu konstruktivistiselle oppimiskäsitykselle, jonka mukaan oppiminen ymmärretään oppijan oman toiminnan tuloksena. Oppija suorittaa kognitiivista toimintaa tulkiten havaintojaan ja uutta tietoa aikaisemman tietonsa ja kokemuksensa pohjalta. Oppija rakentaa uutta tietoa vanhan päälle sitä muokaten. Opettajat tukevat opetuksessa tätä oppijan kognitiivista toimintaa ja sen pohjalta syntyvien merkitysten rakentumista ja ymmärtämistä.
Opintojaksolla on käytössä osin opettajakeskeiset ja, pääosin, opiskelijakeskeiset oppimismenetelmät.
Lähiopetustunnit ja niihin sisältyvät harjoitteet; itsenäinen opiskelu ja pienryhmäharjoittelu asiakkaiden kanssa.
Oppimismeneelmästä johtuen opiskelijat ovat läsnä lähitunneilla yhteisessä oppimistyöskentelyssä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan Ville-oppimisympäristössä erikseen sovittuna ajankohtana, tenttiaika on 90min. Mahdolliset uusinnat sovitaan erikseen ensimmäisen varsinaisen tentin tulosten julkistamisen jälkeen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu ja tunneille valmistautuminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pääsääntöisesti opintojakso suoritetaan oman opintoryhmän toteutuksessa. Mahdolliset aikaisemman osaamisen näytöt on erikseen sovittava opintojaksosta vastaavien opettajien kanssa edellisen lukukauden loppuessa, hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua.
Opintojakso suoritetaan opetussuunnitelmaan merkittynä lukukautena, mahdollinen suoritusten täydentäminen voidaan erikseen sovitusti suorittaa seuraavissa toteuksissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson sisällä suoritetaan itsenäisiä ja pienryhmäharjoittelua, sisältäen myös mikrotehtäviä seuraavien oppituntien aiheisiin liittyen.
- Opintojaksoa edeltää yksilöllinen, orientoiva ennakkotehtävä (opisk. työ noin 0,5 op, hyv. / täydennettävä/ hyl.). Tehtäväohje on nähtävissä Optimassa ennen opintojakson alkua ja tehtävä palautetaan viimeistään ennen opintojakson ensimmäistä lähiopetustuntia (kts. lukujärjestys).
- Pienryhmätehtävä, asiakastyö:Asiakastyöskentelystä johtuen opintojakson suorittaminen edellyttää pakollista läsnäoloa. Poissaoloja ei voi korvata, vaan suoritus keskeytyy ja opintojakson voi suorittaa seuraavien toteutusten yhetydessä (kevätlukukausi 2020).
- Aineistotehtävä: Villetentti:
- Aineistotehtävä: Villetentti:
Sisällön jaksotus
Opintojakso opiskellaan pääsääntöisesti keväisin ja syksyisin, puolikas ryhmä kerrallaan.
Tarkenpi ajoitus näkyy tarkennetussa sisällöllisessä toteutussuunnitelmassa Optimassa.
Edellisellä lukukaudella ajoitusta voi tarkastella viikkotasolla tutoropettajan toimittamasta viikkotuntisuunnitelkmasta ja tuntitasolla lukujärjestyksestä.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tämän opintojakson edeltävyysehdot:
Aiemmat opetussuunnitelman mukaiset opntojaksot on hyväksytysti suoritettu.
Neurologian koe on hyväksytysti suoritettu.
Suoritusten puuttuessa opiskelja neuvottelee aiempien opintojen suoritusmahdollisuuksista tutoropettajansa kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä, asiakastyö: 40% opintojakson kokonaisarvosanasta
Materiaalitentti Ville oppimisympäristössä :60% kokonaisarvosanasta.
Kokonaisarvosanan muodostamisessa käytetään tasavälistä skaalaa, pyöristys kokonaisarvosanojen välillä tapahtuu kahden desimaaliluvun tarkkuudella seuraavasti: esim. kahden osan(pienryhmätehtävän arvosana + materiaalitentti, summa-arvosanan edellä mainittujen prosenttipainostusten mukaisesti: 3,49 -> 3, alempi kokonaisarvosana; 3,50 -> 4, ylempi kokonaisarvosana.