Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7031390-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.05.2020 - 06.09.2020
Ajoitus
27.03.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Anu Puodinketo-Wahlsten
Ryhmät
-
PTHTK17BTerveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K17B
Tavoitteet
TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Sisältö
-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä
Oppimateriaalit
Optimassa
Opetusmenetelmät
Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 135 h
Tehtävä 1. Arviointi 0-5
Valitse yksi terveydenhoitotyön erityiskysymys, jonka olet kohdannut th-harjoittelussa (tai jossakin muussa harjoittelua vastaavassa tilanteessa). Esimerkkeinä mainittakoon päihdeasiat, vanhusten tai lasten kaltoinkohtelu, terveyden eriarvoisuus ja syrjäytyminen, syömishäiriö, mielenterveysongelmat perheessä, kiusaaminen.
Perehdy valitsemaasi aiheeseen teoreettisesti. Miten se määritellään kirjallisuuden ja tutkimusten mukaan, miten tilannetta tulisi lähestyä ja mitä vaihtoehtoja on tilanteen ratkaisuun, minkälaiseen ratkaisuun itse päätyisit ja miksi. Minkälaista apua on saatavilla tilanteeseen? Miten ohjaisit ja tukisit tilanteessa olevaa asiakasta ja hänen perhettään?
Kirjoita em. terveydenhoitotyön erityiskysymyksestä 4-5 -sivuinen tuotos, jossa pohdit ratkaisua ym. ja esität sen tueksi kirjallisuutta ja tutkimuksia. Merkitse tekstinsisäiset viitteet ja lähdeluettelo.
Tehtävä 2. Arviointi Hks-Hyl
Perehdy TEAviisariin ja valitse yksi Suomen kunta/kaupunki. Arvioi ko kunnan/kaupungin terveydenedistämisaktiivisuutta eli kunnan toimintaa asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Kirjoita tästä n. 3-4 sivun tuotos.
Tehtävä 3 Opponoi kirjallisesti (max 1s./työ) kolmea opiskelijatoverisi Tehtävä 1 työtä.
Sisällön jaksotus
-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä
- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä
- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa
- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä
- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle
- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä
- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikriteerit löytyvät Optimasta.
Tehtävä 1 0 - 5
Tehtävä 2 Hyl - Hks
Tehtävä 3 Hyl - Hks