Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitotyön erityiskysymykset (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7031390-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.05.2020 - 06.09.2020

Ajoitus

27.03.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Anu Puodinketo-Wahlsten

Ryhmät

  • PTHTK17B
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K17B

Tavoitteet

TERVEYDENHOITOTYÖN ERITYISKYSYMYKSET 5 op TERIOpiskelija-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa

Sisältö

-eri ikäryhmiin liittyvät erityiskysymykset-lapsiperheisiin ja nuoriin liittyvät erityiskysymykset esim. varhainen vuorovaikutus, sateenkaariperheet, lapsen puheenkehityksen häiriöt, lasten kaltoinkohtelu, varhainen puuttuminen ja puheeksiotto, syömishä

Oppimateriaalit

Optimassa

Opetusmenetelmät

Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op 135 h

Tehtävä 1. Arviointi 0-5
Valitse yksi terveydenhoitotyön erityiskysymys, jonka olet kohdannut th-harjoittelussa (tai jossakin muussa harjoittelua vastaavassa tilanteessa). Esimerkkeinä mainittakoon päihdeasiat, vanhusten tai lasten kaltoinkohtelu, terveyden eriarvoisuus ja syrjäytyminen, syömishäiriö, mielenterveysongelmat perheessä, kiusaaminen.
Perehdy valitsemaasi aiheeseen teoreettisesti. Miten se määritellään kirjallisuuden ja tutkimusten mukaan, miten tilannetta tulisi lähestyä ja mitä vaihtoehtoja on tilanteen ratkaisuun, minkälaiseen ratkaisuun itse päätyisit ja miksi. Minkälaista apua on saatavilla tilanteeseen? Miten ohjaisit ja tukisit tilanteessa olevaa asiakasta ja hänen perhettään?
Kirjoita em. terveydenhoitotyön erityiskysymyksestä 4-5 -sivuinen tuotos, jossa pohdit ratkaisua ym. ja esität sen tueksi kirjallisuutta ja tutkimuksia. Merkitse tekstinsisäiset viitteet ja lähdeluettelo.

Tehtävä 2. Arviointi Hks-Hyl
Perehdy TEAviisariin ja valitse yksi Suomen kunta/kaupunki. Arvioi ko kunnan/kaupungin terveydenedistämisaktiivisuutta eli kunnan toimintaa asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Kirjoita tästä n. 3-4 sivun tuotos.

Tehtävä 3 Opponoi kirjallisesti (max 1s./työ) kolmea opiskelijatoverisi Tehtävä 1 työtä.

Sisällön jaksotus

-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä
- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä
- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa
- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä
- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle
- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä
- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit löytyvät Optimasta.

Tehtävä 1 0 - 5
Tehtävä 2 Hyl - Hks
Tehtävä 3 Hyl - Hks