Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7031507-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2020 - 31.08.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Ville Vainio
  • Jaana Forsbacka

Ryhmät

  • PSHTS20V
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S20A

Tavoitteet

Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 4 op HOPHOP
Tavoitteet:
Opiskelija
· osaa toimia ammatillisesti ja näyttöön perustuen
· osaa toimia yhteistyössä potilaan ja tiimin kanssa
·osaa määritellä potilaan hoidon tarpeita jatavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä potilaan voimavarojen edistäen
- osaa työskennellä huomioiden työ- ja potilasturvallisuuden periaatteet: aseptisesti ja ergonomisesti
- osaa suunnitella ja toteuttaa asiakas-/potilaslähtöistä virike- ja ohjaustoimintaa

Sisältö

Sisältö:
- Päivittäiset toiminnot
- Vitaalielintoiminnot
- Ensiapu japeruselvytys
- Aistitoiminnot
- Aktiviteetti
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen
- Kudoseheys
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen

Aika ja paikka

27.8-18.11.2018

Oppimateriaalit

Oppimateriaali: Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2012 (tai uusin painos). Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
• Aseptiikka hoitotyössä 93-107
• Aktiviteetti 164-186
• Päivittäiset toiminnot 188-223
• Kudoseheys s. 226-241
• Ravitsemus s. 242-265
• Erittäminen s. 269-304 (ei avannepotilaan hoito)
• Nestetasapaino 305-317
• Turvallisuus 391-401
• Kuoleman kohtaaminen 448-458
+ Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).
Oppiportti

Opetusmenetelmät

Prekliininen harjoittelu, Verkko-opetus, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, monikulttuurisuus, tiimioppiminen, innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 4 op HOPHOP = 107 tuntia opiskelijan työtä, josta 36 tuntia luokkaharjoittelua, loput itsenäistä opiskelua.

Osana Taikusydän-hanketta Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen lukukauden sairaanhoitajaopiskelijat toteuttavat taide- ja kulttuurihyvinvointia.
Ryhmä pitää sovitussa yksikössä suunniteltua viriketoimintaa koko päivän aikana. Jokaisella luokalla ja pienryhmällä on aamupäivän (klo 9-12) ohjelman teemana "tanssi" ja iltapäivän (klo 13-16) teemana "hemmottelu".
Opiskelijat suunnittelevat pienimuotoisen ohjelmansa etukäteen, ottaen huomioon myös mahdolliset välineet. Opettaja ohjeistaa ryhmiä. Ryhmä on yhteydessä yksikön virikeohjaajiin.

Sisällön jaksotus

• Päivittäiset toiminnot
• Vitaalielintoiminnot
• Ensiapu ja peruselvytys
• Aistitoiminnot
• Aktiviteetti
• Ravitsemus ja nestetasapaino
• Erittäminen
• Kudoseheys
• Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
• Kuoleman kohtaaminen

Viestintäkanava ja lisätietoja

Työpuku, työkengät ja nimineula oltava prekliinisillä harjoittelutunneilla

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

• Prekliininen harjoittelu ja tilanneharjoitukset hyv/hyl
• Simulaatio hyv/hyl
Prekliininen harjoittelu, tilanneharjoitukset ja simulaatiot ovat pakollisia (lähihoitajat voivat AHOToida joitakin tunteja, niistä sovitaan opettajan kanssa erikseen) ja ne arvioidaan hyväksytty/hylätty. Mahdollisista poissaoloista opiskelijan tulee keskustella opettajan kanssa. Kaikki poissaolot tulee korvata toisen opettajan tunneilla. Opiskelija selvittää itse korvaavien tuntien aiheet, opettajat ja on heihin itse yhteydessä. Kaikki luokkaharjoittelutunnit tulee olla suoritettu ennen simulaatioon osallistumista. Luokkaharjoittelutunneille tulee olla tehty etukäteistehtävät huolellisesti ja ne tulee näyttää opettajalle (hyv/hyl).