Suun terveyden edistäminen (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7051060-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.08.2019 - 29.09.2019
Ajoitus
26.08.2019 - 30.05.2020
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Suuhygienistikoulutus
Opettaja
- Minna Hyötilä
- Päivi Pietikäinen
- Riikka Hellman
Ryhmät
-
PSUUNS19Suuhygienisti
Tavoitteet
Opiskelija
- (I lukukausi) Tietää suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- (I-lukukausi) Tunnistaa suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät aineet ja välineet
- (I-II lukukausi) Ymmärtää ja osaa suun sairauksien ehkäisyn ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- (II-lukukausi) Osaa kuvata purentaelimen kasvun ja kehityksen ja poikkeamat, suun rakenteen, hampaiden kehittymisen ja toiminnan
- (I-II lukukausi) Osaa suun terveyteen ja terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät eri ikäkausina
Sisältö
Suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
Suun terveyden merkitys hyvinvointiin ja sen edistäminen eri ikäkausina.
Suun sairauksien ehkäisy ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
Karieksen käypähoitosuositus
Suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät välineet ja aineet
Purentaelimen kasvu, kehitys, toiminta ja poikkeamat
Imetys ja purentaelimen kasvu
Suuontelon rakenne, hampaiden kehittyminen
Oppimateriaalit
Optiman materiaali
Itsenäinen tiedonhaku
Opintojakson alussa ilmoitettu materiaali
Opetusmenetelmät
luennot, simulaatio-opiskelu, pienimuotoiset tehtävät, harjoitustyöt, tentti, e-opiskelu
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 22, mahdolliset uusinnat seuraavissa uusintatenttipäivissä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
tiimioppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syksyllä 2019 opintojakson osa 3 op = 81 h opiskelijan työtä
Lähiopetus yhteensä 28 h sisältäen luennot ja simulaatioharjoitukset.
Keväällä 2020 opintojakson osa on 3 op, josta 24 h lähiopetustuntia.
Opintojakso sisältää luennot, itsenäisen opiskelun, tehtävät, harjoitukset sekä suun terveydenedistämistilaisuuden suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin. Lisäksi opintojaksosta on tentti.
Sisällön jaksotus
Suomeksi
Opintojakso ajoittuu viikoille 38 - 45 (3 op) ja jatkuu keväällä 2020 (3 op).
Suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
Suun terveyden merkitys hyvinvointiin ja sen edistäminen eri ikäkausina.
Suun sairauksien ehkäisy ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
Karieksen käypähoitosuositus
Suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät välineet ja aineet
Purentaelimen kasvu, kehitys, toiminta ja poikkeamat (II lk)
Imetys ja purentaelimen kasvu (II lk)
Suuontelon rakenne, hampaiden kehittyminen (II lk)
Opiskelija osaa
- (I lukukausi) Tietää suun terveyden edistämisen strategiat ja menetelmät
- (I-lukukausi) Tunnistaa suun sairauksien ehkäisyssä käytettävät aineet ja välineet
(I-II lukukausi) Ymmärtää ja osaa suun sairauksien ehkäisyn ja varhaishoidon menetelmät eri ikäkausina
- (II-lukukausi) Osaa kuvata purentaelimen kasvun ja kehityksen ja poikkeamat, suun rakenteen, hampaiden kehittymisen ja toiminnan
- (I-II lukukausi) Osaa suun terveyteen ja terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät eri ikäkausina
Viestintäkanava ja lisätietoja
Matkakustannukset suun terveyden edistämistilaisuuteen jäävät opiskelijan vastuulle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo tunneilla ja aktiivisuus, kirjallisen tentin ja yksilö- sekä ryhmätehtävien suorittaminen hyväksytysti.
Läsnäolo tunneilla (poissaolot korvattava), pakollinen läsnäolo suun terveydenedistämistilaisuudessa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen.