Solu- ja molekyylibiologia (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7073118-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.12.2019
Ajoitus
27.01.2020 - 03.05.2020
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
- Kati Immonen
- Krista Salo-Tuominen
Ryhmät
-
PBIOS19BBioanalyytikko (AMK), S19
-
PBIOS19ABioanalyytikko (AMK), S19
Tavoitteet
Opiskelija tietää perimän ja sen muodostumisen. Opiskelija tietää elimistön immuunijärjestelmän toiminnan ja sen osatekijät sekä immuunijärjestelmän tavallisimmat puutos- ja häiriötilat. Opiskelija osaa kliinisten laboratoriotutkimusten perustana olevat elimistön biokemialliset reaktiot.
Sisältö
- immuunijärjestelmä
- luonnollinen ja hankittu immuniteetti
- puolustusvaste
- sellulaaristen ja liukoisten tekijöiden rakenne, toiminta ja säätely
- puolustuslinjan solutyypit
- eläinsolun, kasvisolun ja bakteerin rakenne
- solun organellit ja niiden tehtävät
- makromolekyylit ja perimäaines
Oppimateriaalit
Kontaktitunneilla ei ole läsnäolovelvollisuutta.
Pääasiallinen materiaali:
- Heino ja Vuento. Biokemian ja solubiologian perusteet. 2009 tai uudempi. WSOYpro.
- Niemi, Virtanen & Vuorio. Solu- ja molekyylibiologia. 1995 tai uudempi painos. Weilin& Göös.
- Hedman yms. Immunologia. 2009. Duodecim.
- Solubiologian perusteet. Verkko-opiskelumateriaali Moodleen bioanalytiikan opiskelijoille. Korhonen S& Matero T. 2018. Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/148839/Korhonen_Susanna.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Ajankohtainen tutkimustieto
(Lisäkirjallisuus: Alberts et al. 2015. Molecular Biology of the Cell. Garland Science, Taylor & Francis Group. USA. 6th edition. (tai 5. painos))
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Solu-ja molekyylibiologian osaaminen arvioidaan tenttimällä Optimassa ilmoitettu sisältöalue.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään itsenäisesti sekä erikokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta. Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Ryhmän palaute tallennetaan Optimaan siten, että se on seuraavan ryhmän nähtävillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Ajankohtaiset linkit Optimassa
- Materiaalit Optimassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 44h, josta lähiopetusta 20h ja itsenäistä opiskelua 20h. Lisäksi on tentti 2h sekä tentin palautus 2h.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytytään solu-ja molekyylibiologian perusteisiin hyödyntäen alan kirjallisuutta sekä uusinta tieteellistä tutkimustietoa.
Lisäksi tutustutaan solu- ja molekyylibiologiassa käytettäviin tutkimus menetelmiin sekä siihen, minkälaista bioanalyytikon työ on solu- ja molekyylibiologian erikoisalalla.
Opintojakso koostuu kontaktiopetuksesta ja siellä tehtävistä tehtävistä, itsenäisistä ja ryhmätehtävistä sekä tentistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5.
Opintojakson hyväksytty suoritus edellyttääa oppimistehtävän (käsitekartta) hyväksyttyä suoritusta.
Hylätty (0)
Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.
Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.
Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.
Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen