Osallistavat menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081169-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 24.09.2021
Ajoitus
24.09.2021 - 29.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija-Liisa Aronpää
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Tiina Laakso
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija- ymmärtää monikulttuurisen asiakastyön erityiskysymyksiä ja osaa toimia asiakasta osallistavasti monikulttuurisessa ohjaustyössä.- osaa tukea kansalaisten osallisuutta ja kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhteistyössä asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.
Sisältö
- monikulttuurinen ohjaus
- ryhmän ohjauksen menetelmät
- asiakkaan osallisuutta tukevat työmenetelmät
Oppimateriaalit
Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
Schön, U-K 2015: User Involvement in Social Work and Education-A Matter of Participation? Link to the article: https://www.researchgate.net/publication/278044245_User_Involvement_in_Social_Work_and_Education-A_Matter_of_Participation
Törrönen, M et al. 2013: Empowering social work: research and practise. Part I and II .Link: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41105/empowering_social_work.pdf
Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Ryhmätyö
Tehtävien esittäminen - osallistuvat menetelmät, ryhmät ja esitys (esitystapa vapaa). Esitysmateriaalit kaikki ryhmät laativat englanniksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Ryhmätyö
Kontaktiopetus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op.
Oppimistehtävä 4 op
Sisällön jaksotus
Moduulin 2 opetus on perjantaisin. PSOSTK19, MSOSTK19, MSOSSS19, PSOSTS19. Jaksoon kuuluu oppimistehtävä, joka tehdään pääsääntöisesti monikulttuurisen asiakasryhmän kanssa.
Jaksolla on vaihto-opiskelijoita, joten opetus järjestetään osittain englanniksi.
24.9.2021 klo 9-13.00 Jakson aloitus ja jakson oppimistehtävän esittely. Orientaatio osallisuuden käsitteeseen. TL https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
13-16 Pienryhmätyöskentelyn aloitus. Oman oppimistehtävän suunnitelman ideointia pienryhmässä.
1.10.2021 klo 9-11.30 Osallisuutta tukevat menetelmät ryhmän ohjauksessa. Monikulttuurisen ryhmän ohjaamisen erityiskysymyksiä. MLA https://turkuamk.zoom.us/j/64428383748
klo 12.15 -15 Oppimistehtävien suunnitelmien esittäminen. MLA, TL
4-8.10.2021 THL Osallisuusviikko. Osallisuusviikon luennoille osallistuminen. Ohjelma: https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7140493
. Ilmoittaudu erikseen yo. sivulla olevasta linkistä vähintään ti ja ke ohjelmaan.
8.10.2021 klo 9-11.30 Yhteiskehittäminen. TL https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719. Klo 12.15-16 pienryhmätyöskentelyä, monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Vertaisryhmät klo 15-16. Pienryhmät varaavat iltapäivään itse tilan.
15.10.2020 klo 8.15-16.00 Monikulttuurisen ryhmän ohjaaminen. Itsenäinen työskentely pienryhmissä. Pienryhmät varaavat itse tilan.
22.10.2021 klo 8.15-11.30 Tehtävien purku ja ryhmätoiminnan esittely kahdessa ryhmässä MLA, TL
Ryhmät 1-7/TL https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719, ryhmät 8-13 M-LA, https://turkuamk.zoom.us/j/68195996506?from=addon
29.10 Klo 8-16 Pienryhmätyöskentelyä, vertaisarviointi ja raportoinnin viimeistely. Vertaisryhmät klo 9-10. Pienryhmät varaavat itse tilan.
Raportti palautetaan 5.11.2021 (raportti palautettava tässä, jos haluaa valmistua 18.12.2021). Raportin muut palautuspäivät 3.12.2021 ja 1.3.2022.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävä 4 op
Kohteet löytyvät jakson tehtävästä.
Hylätty (0)
Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja toteuttaa valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaiden osallistamiseen pyrkivää toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskleija on osallistunut lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ja innostavana ryhmän jäsenenä lähiopetukseen.