Pedagogiset työ- ja toimintatavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081223-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 12.11.2020
Ajoitus
05.11.2020 - 10.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Janina Luoto
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
MSOSTK18Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS18Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa varhaiskasvatuksessa käytettäviä monipuolisia työtapoja
Sisältö
leikkiminenliikkuminentaiteellinen kokeminen ja ilmaisututkiminen
Opetusmenetelmät
Parityöskentely, oppimistehtäväperusteinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetuksessa on 100% läsnäolovelvollisuus.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta aktiivista ohjaustyöskentelyä ja osallistumista toimintaan. Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa eri oppimisen alueilla.
Sisällön jaksotus
Huom. Muutokset mahdollisia!
5.11. klo 9-11 Opetus verkossa
Opintojakson aloitus, tehtävät ja ryhmäjako / toiminnallisuus ja kokopäiväpedagogiikka, klo 13-15 omatoiminen kirjastokäynti kirjallisuustehtävää varten.
**************************************************************************************************************
12.11. Opetus verkossa
Teemapäivä. Ryhmä A: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä B: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JK) Klo 9-11 , klo 12.00-15: opiskelijoiden parityöskentelyä: tuokiosuunnitelmat ja kirjallisuustehtävä (opettaja on käytettävissä)
***********************************************************************************************************
19.11. Opetus verkossa
Teemapäivä. Ryhmä B: musiikki, draama ja kieli (MK), ryhmä A: matemaattiset taidot, tutkiminen ja liikkuminen (JK) Klo 9-11 klo 12-13 Kuvat kielen kehityksen tukena, Mari Ahtiainen 13-15 opiskelijoiden parityöskentely jatkuu (opettajat käytettävissä)
***********************************************************************************************************
26.11. Opetus verkossa
Kuvallinen ilmaisu, (Helena Malmivirta) klo 9-14
***********************************************************************************************************
3.12. Lähiopetus Urheilupuistossa
Retkipäivä klo 9-15, huom. säänmukaiset varusteet! Opiskelijoiden ohjaamat tuokiot
***********************************************************************************************************
10.12. klo 9-11 Mediakasvatus, Juha Kontturi, klo 12-15 Kirjallisuustehtävän purku. Opintojakson ja vaka-opintojen päätös,
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kaikki jakson oppimistehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Opintojakso arvoidaan Täydennettävä / Hyväksytty
Hylätty (0)
- Opiskelija ei ole mukana lähiopetuksessa, eikä suorita tehtäviä hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa oppimisen alueiden ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelun perustana.
- Opiskelija harjoittelee toiminnan suunnittelua ja toteuttamista eri oppimisen alueilla
- Opiskelija tuntee varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä ja käyttää niitä työskentelyssään.
- Opiskelija tutustuu ja harjoittelee toiminnan arviointia ja pedagogista dokumentointia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija osaa hyödyntää oppimisen alueet ja lapsilähtöisyyden pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa varhaiskasvatuksen työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida toimintaa ja toteuttaa pedagogista dokumentointia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa eri oppimisen alueita monipuolisesti ja lapsilähtöisyys on huomioitu pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Opiskelija osaa asettaa pedagogiselle toiminnalle lähitavoitteet ja suunnitella toiminnan toteutuksen tavoitelähtöisesti lapsilähtöisyyden ja lasten osallisuuden huomioiden.
- Opiskelija osaa käyttää, hyödyntää ja soveltaa monipuolisesti varhaiskasvatuksen eri työtapoja- ja menetelmiä.
- Opiskelija osaa arvioida ja perustella toimintaa ja ideoi erilaisia työtapoja pedagogiseen dokumentointiin lasten kanssa.