Koulu kasvuympäristönä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081228-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 17.11.2020
Ajoitus
10.11.2020 - 15.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Heli Virjonen
- Noora Kumpulainen
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
MSOSTK18Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS18Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija tietää koulun toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet. Hän tunnistaa nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja vaikeuksia. Hän osaa soveltaa sekä yksilöohjauksen että ryhmätyöskentelyn menetelmiä.
Sisältö
oppilas- ja opiskeluhuoltotyönuorten yhteisöt ja koulunuorten mielenterveys- ja kriisityö
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
1. Junttila, Nina 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
2. Ahtola, Annarilla (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. sivut 12-164 ja 243-261
+ lähiopetusmateriaalit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
8.12. klo 9-11 ryhmätentti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kiusaamiseen liittyvä ennakkotehtävä. Tehtävän purku on jakson ensimmäisen lähiopetuspäivänä.
Lähiopetus 1op
Tehtävät 2op
Tentti 2op
Sisällön jaksotus
ALUSTAVA SUUNNITELMA
Täydentyy ennen opintojakson alkua
9.11. Oppimistehtävä koulukiusaamisesta -palautuspäivä. Tehtävän tiedot Optimassa.
Verkko-opetus:
10.11. klo 9-15 https://turkuamk.zoom.us/j/62316408906
Orientaatio opintojaksoon, koulun merkitys ja koulu ympäristönä (HV, OT, NK)
Koulukiusaaminen -ennakkotehtävän purku (HV,OT)
Oppilas- ja opiskelijahuolto (HV)
17.11.
klo 9-11.30 Kuraattori Kati Länsiö, TA! ja Tea Kangasniemi, Syvälahden koulu +case-harjoitukset koulukuraattorin työhön liittyen (HV)
klo 12.30-15 Harjoituksia lasten / nuorten resilientin toimintakyvyn vahvistamiseksi. Kuinka auttaa puolustautumaan kiusaamista vastaan? (NK)
1.12. klo 9-15 (OT)
Oppimisen tukeminen koululuokassa, kouluympäristössä ja kotona (Toivonen)
Kognitiiviset menetelmät lapsen apuna (Toivonen)
8.12. (HV)
klo 9-11 Ryhmätentti
klo 12-14 Kaunokirjallisuustehtävän purku
15.12. klo 9-12 Projektien purku ja palaute toiminnallisten II moduulista (HV)
Arviointiasteikko
H-5