Siirry suoraan sisältöön

Koulu kasvuympäristönä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081228-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2020 - 17.11.2020

Ajoitus

10.11.2020 - 15.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Olli Toivonen
  • Heli Virjonen
  • Noora Kumpulainen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija tietää koulun toimintaa ohjaavat säädökset sekä oppilas- ja opiskelijahuollon periaatteet. Hän tunnistaa nuorten kehitykseen ja oppimiseen liittyviä vaiheita ja vaikeuksia. Hän osaa soveltaa sekä yksilöohjauksen että ryhmätyöskentelyn menetelmiä.

Sisältö

oppilas- ja opiskeluhuoltotyönuorten yhteisöt ja koulunuorten mielenterveys- ja kriisityö

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
1. Junttila, Nina 2015. Kavereita NOLLA. Lasten ja nuorten yksinäisyys. Helsinki: Tammi
2. Ahtola, Annarilla (toim.) 2016. Psyykkinen hyvinvointi ja oppiminen. sivut 12-164 ja 243-261
+ lähiopetusmateriaalit

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

8.12. klo 9-11 ryhmätentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kiusaamiseen liittyvä ennakkotehtävä. Tehtävän purku on jakson ensimmäisen lähiopetuspäivänä.

Lähiopetus 1op
Tehtävät 2op
Tentti 2op

Sisällön jaksotus

ALUSTAVA SUUNNITELMA
Täydentyy ennen opintojakson alkua

9.11. Oppimistehtävä koulukiusaamisesta -palautuspäivä. Tehtävän tiedot Optimassa.

Verkko-opetus:

10.11. klo 9-15 https://turkuamk.zoom.us/j/62316408906

Orientaatio opintojaksoon, koulun merkitys ja koulu ympäristönä (HV, OT, NK)
Koulukiusaaminen -ennakkotehtävän purku (HV,OT)
Oppilas- ja opiskelijahuolto (HV)

17.11.
klo 9-11.30 Kuraattori Kati Länsiö, TA! ja Tea Kangasniemi, Syvälahden koulu +case-harjoitukset koulukuraattorin työhön liittyen (HV)
klo 12.30-15 Harjoituksia lasten / nuorten resilientin toimintakyvyn vahvistamiseksi. Kuinka auttaa puolustautumaan kiusaamista vastaan? (NK)

1.12. klo 9-15 (OT)
Oppimisen tukeminen koululuokassa, kouluympäristössä ja kotona (Toivonen)
Kognitiiviset menetelmät lapsen apuna (Toivonen)

8.12. (HV)
klo 9-11 Ryhmätentti
klo 12-14 Kaunokirjallisuustehtävän purku

15.12. klo 9-12 Projektien purku ja palaute toiminnallisten II moduulista (HV)

Arviointiasteikko

H-5