Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081243-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 03.04.2020
Ajoitus
28.02.2020 - 17.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
10 - 34
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Sirppa Kinos
Vastuuopettaja
Sirppa Kinos
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
Tavoitteet
Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti
Sisältö
Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Derald Wing Sue: Multicultural social work practice
https://ahmadrofai.files.wordpress.com/2017/08/multikulturderald-wing-sue-multicultural-social-work-practice.pdf.
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration.
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception.
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors.
Lähiopiskelumateriaali.
Alueanalyysin tueksi:
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.
Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.
https://www.turku.fi/tilastot.
Opetusmenetelmät
Ryhmätyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
17.4. 8.15-11.15 Yksilötentti Optimassa. Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Alueanalyysi toteutetaan ryhmissä. Sille vaihtoehtoisena suorituksena ryhmänohjausta, josta tarkempaa tietoa opintojakson aloituksessa.
Sisällön jaksotus
Viikot 9-16 (perjantaisin)
27.3.2019 klo 8.15-11.30 Opintojakson aloitus. OT, SK Globaalit megatrendit. Turvapaikkaprosessi SK. 12.30-15.45 Monikulttuurisen ohjaamisen kompetenssit. Sosiokulttuurinen innostaminen SK.
3.4.2020 klo 8.15-11.30 Ryhmät tekevät alueanalyysiä.
12.30-15.45 Verkostotyö. Vaikuttamistyö OT.
10.4. pitkäperjantai
17.4. 8.15-9.45 Aluetyö OT. 10-11.30 Sukupuolisensitiivinen työ. SETA:n vierailija. 12.30-13.30 yksilötentti Optimassa. SK OT
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tentti 2 op.
Oppimistehtävä (alueanalyysi tai vaihtoehtoinen tehtävä) 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätentti hyl./T1-K5.
Oppimistehtävä hyväksytty/hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.