Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081243-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 18.01.2021
Ajoitus
14.01.2021 - 18.02.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Maija-Liisa Aronpää
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti
Sisältö
Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut
Oppimateriaalit
Alueanalyysiin liittyvä kirjallinen materiaali ilmoitetaan tehtävän ohjeistuksessa.
Viikkotehtäviin liittyvät e-julkaisut ilmoitetaan viikkotehtävien yhteydessä.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely.
Pienryhmätyöskentely.
Oppimistehtäväperusteinen.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen.
Verkko-oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson alkaessa oppimistehtävä (alueanalyysi) ohjeistetaan verkkotapaamisessa. Kaikkien mukanaolo välttämätön. Kirjallinen ohjeistus löytyy jakson alkaessa myös Optimasta. Pienryhmät laativat alueanalyysistä esityksen (18.2.21) ja kirjallisen raportin. Raportin palautuspäivät:
1. palautuspäivä 19.2.21, 2. palautuspäivä 5.3.21 ja 3. palautuspäivä 6.4.21.
Opiskelijat suorittavat opintojakson aikana itsenäisesti myös 3 viikkotehtävää, joiden kunkin tekemiseen aikaa on viikko. Tehtävät voi myös tehdä omaa tahtiaan, mutta kaikki on syytä olla palautettuna 19.2.21. Seuraavat palautuspäivät ks. raportin palautuspäivät.
Sisällön jaksotus
Opintojakso sisältää viikkotehtäviä (3 op) ja ryhmissä toteutettavan alueanalyysin (2 op). Viikkotehtävien teemat ovat:
1. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen.
2. Työmenetelmiä: Sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö.
3. Vaikuttamistyö.
Viikkotehtävät käynnistetään torstaisin, jolloin on myös niihin liittyviä luentoja.
14.1.2020 klo 10-12 Orientaatio jaksoon (SK, MLA), klo 12-16 Aluetyö. Alueanalyysien käynnistys (SK, MLA)
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/61540823717?from=addon
21.1.2020 klo 8-14 Alueanalyysit / aluekävelyt (pienryhmät työskentelevät itsenäisesti)
28.1.2020 klo 10-14 (SK) Teeman 1. käynnistys. Kulttuuritietoiset työkäytännöt ja kotoutuminen. Viikkotehtävät. Asiantuntijaluento klo 10-11 Aino Ukkola, Sopu-hanke: Kunniaan liittyvä väkivalta ja sen ehkäisy. Asiantuntijaluento klo 12.30-13.30 Seta ry: Sukupuolen moninaisuus ja sukupuolisensitiivinen työ. TOTEUTUU VERKOSSA, TEAMS-LINKKI LÄHETETTY KALENTERIKUTSUNA JAKSOLLE ILMOITTAUTUNEILLE.
4.2.2020 klo 8.15 -10 (SK) Teeman 2. käynnistys. Työmenetelmiä: Sosiokulttuurinen innostaminen ja verkostotyö. Viikkotehtävät. Luento sosiokulttuurisesta innostamisesta (SK). Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/62929176694?from=addon
11.2.2020 klo 8.15-10 (MLA) Teeman 3. käynnistys. Vaikuttamistyö. Viikkotehtävät. Luento vaikuttamistyöstä (MLA). TEams-linkki lähetetty kaikille ilmoittautuneille kalenterikutsuna.
18.2.2020 klo 10-14 Alueanalyysien esitykset (SK, M-LA). Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66758462884?from=addon
Viestintäkanava ja lisätietoja
Korona-viruksen takia opintojakso järjestetään kokonaisuudessaan verkossa. Opintojaksolle ilmoittautuneet opiskelijat saavat sähköpostiinsa ja kalenterikutsuna linkit verkkotapaamisiin viimeistään tapaamista edeltävänä päivänä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät(3op) hyväksytty/ täydennettävä.
Alueanalyysi (2op) T1-K5/hylätty.
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.