Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081243-3011
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 11.10.2021
Ajoitus
04.10.2021 - 31.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Salo IoT Campus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 33
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Olli Toivonen
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS20VSosionomi (AMK), Turku, verkko S20
Tavoitteet
Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti
Sisältö
Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut
Oppimateriaalit
Materiaalit jakson oppismisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.
Opetusmenetelmät
yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
luento-opetusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ja verkkoluennot 3 op. Oppimistehtävien palautus: Alueanalyysi viimeistään 14.10.21 (josta vertaispalaute annetaan viimeistään 17.10.21). Muut oppimistehtävät palautus viimeistään 31.10.21.
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2op. 1. palautuspäivä 31.10.21, 2. päivä 13.11.21. 3. palautuspäivä 10.1.22.
Sisällön jaksotus
HUOM! OPINTOJAKSOLLE EIVÄT VOI ILMOITTAUTUA MUUT KUIN VERKKORYHMÄN OPISKELIJAT!
Opintojakso toteutuu viikoilla 40-43.
Jakso tehtäväohjeistukset ja istuntojen linkit itslearningissa.
Varatut työajat ja verkkotyöskentelyt:
7.10.21 klo 16.30-18.30 Opintojakson aloitus. Aluetyö (Toivonen)
14.10.21 klo 16.30-18.30 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
21.10.21 klo 16.30-18.30 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote (Teija Ryhtä Seta ry). (Toivonen)
28.10.21 klo 16.30-17.30 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen (Kinos)
Oppimistehtävien palautuspäivät Itslearningissa.
Tehtävien ohjeistukset ja materiaalit Itslearningissa.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkoistuntoihin osallistuminen
Oppimistehtävät täydennettävä/hyväksytty
Teoreettinen oppimispäiväkirja H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.