Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurisensitiivinen ja yhteisöllinen työ (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081243-3022

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 18.01.2023

Ajoitus

12.01.2023 - 08.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 65

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaija Penttala
  • Marjo Vähäkangas

Ryhmät

  • MSOSSS20
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTS20
    Sosionomi (AMK), Turku, S20

Tavoitteet

Opiskelija
- kykenee osallistumaan vaikuttamistyöhön yhdessä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa
- osaa toimia verkostoissa ja kykenee moniammatilliseen ja kulttuuriseen yhteistyöhön
- ymmärtää kulttuurieroja ja kykenee yhteistyöhön kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
- osaa ohjata ryhmiä ammatillisesti

Sisältö

Sisältö:
- sosiokulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sukupuolisensitiivisyys
- ryhmien ohjaaminen
- vaikuttamistyö
- maahanmuuttajatyö
- työllisyyspalvelut

Oppimateriaalit

Materiaalit jakson oppimisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Opetusmenetelmät

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti 9.2.2023 klo 12.30-15.00
1. Uusintatentti yksilötenttinä 9.3.2023 klo 9-10.30. Ilmoittaudu sähköpostilla kaksi viikkoa etukäteen: marjo.vahakangas@turkuamk.fi
2. Uusintatentti 11.5.2023 klo 9-10.30. Ilmoittaudu sähköpostilla kaksi viikkoa etukäteen: marjo.vahakangas@turkuamk.fi

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tutkiva oppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja luennot 2 op.
Alueanalyysitehtävä 1 op.
Ryhmätentti 2 op.

Sisällön jaksotus

Ennakkotehtävä:
12.1.-18.1.2023 Tutustu Emma Nortion lyhyeen artikkeliin "Miksi minun pitäisi sopeutua?" https://www.sosiaalipsykologit.fi/miksi-minun-pitaisi-sopeutua-monikulttuurisuus-suomalaisten-puheessa/ ja pohdi omia näkemyksiäsi sen valossa.

Jakson muut tehtäväohjeistukset, materiaalit löytyvät Itslearningistä luentojen alkaessa.

19.1.23 LIVE/Kupittaan kampus klo 9.00 -11.30 Opintojakson aloitus. Alueanalyysitehtävän käynnistys. Aluetyö.
12.30-15.45 Ryhmätyöskentely alueanalyysitehtävän parissa.

26.1.23 VERKKO-OPETUS klo 9.00-11.30 Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka. Klo 12.30-15.00 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote.

2.2.23 VERKKO-OPETUS klo 12.30-15 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen. Klo 14-15 NMKY maahanmuuttajapalveluista asiantuntija Markku Estala.

9.2.23 VERKKO-OPETUS klo 8.15-11.30 Alueanalyysitehtävien esitykset
9.2.2023 VERKKKOTENTTI klo 12.30 -15.00 Ryhmätentti

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät ja luennot 2 op (hyv./hyl.)
Alueanalyysitehtävä 1 op (hyv./hyl.).
Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.