Siirry suoraan sisältöön

Toiminnallisten menetelmien soveltaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081261-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 25.03.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Hanna Siren
  • Heidi Ristseppä
  • Heli Virjonen
  • Noora Kumpulainen

Ryhmät

  • PSOSTK18
    Sosionomi (AMK), Turku, K18
  • MSOSTK18
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS18
    Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
  • PSOSTS18
    Sosionomi (AMK), S18

Tavoitteet

Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallisia menetelmiä ryhmän ohjauksessa. Opiskelija paneutuu yhden asiakasryhmän tarpeisiin ja soveltaa toiminnallisia menetelmiä tämän asiakasryhmän ohjauksessa.

Sisältö

- erilaisten asiakasryhmien erityispiirteet ja ohjaaminen
- projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi asiakkaille

Oppimateriaalit

Oppimistehtävään liittyvä oppimateriaali:
Ojanen, Markku 2011. Minä ja muut - itsetuntemuksen kirja
Projektiraporttiin liittyvän teoriakirjallisuuden opiskelijat valitsevat itse

Opetusmenetelmät

Projektityö
Lähiopetus
Oppimistehtävä ja sen pohjalta ohjauskeskustelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projekti (sis. suunnitelma, toteutus, menetelmän kuvaus ja raportti) 3 op
Lähiopetus 1op
Oppimistehtävä (Minä) ja sen purku pienryhmissä 1op

Sisällön jaksotus

17.3. klo 9.00-11.30 Opintojakson aloitus (Ristseppä); klo 12.30-15.00 Projektin ryhmätyöskentelyn aloittaminen ja ohjausta projekteille (Ristseppä)
********************************************************************************
24.3. klo 9.00-15 Identiteettityön teoriaa ja voimauttavaa valokuvatyöskentelyä (Ristseppä)
********************************************************************************
31.3. klo 9.00-15.00 Toiminnallisia työkaluja yksilötyöskentelyyn/ ; Minä-tehtävän purku pienryhmissä (Kumpulainen)
*******************************************************************************
7.4. klo 9.00-11 Ohjaamisen haasteet ja niihin varautuminen (Kumpulainen); klo 12-15 Projektin ohjauskokemusten jakaminen; moduulin arviointi ja lopetus (Kumpulainen)
*******************************************************************************
Projektipaikat:
Lukio (120 lukiolaistuutorin koulutuksen vetämiseen osallistuminen, useampi projektiryhmä)
Luostarivuoren lukion tuutoreiden ryhmäohjaus
Pelimo-hanke (4-6 -luokkalaisille suunnatun kulttuurisen moninaisuuden työpajat -hankkeessa kehitetyn Pelimo-pelin pilotoinnin yhteydessä)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektityöskentely K5-Täydennettävä
Lisäksi opintojaksoon liittyvä oppimistehtävä ja sen purkukeskustelu suoritettava hyväksytysti