Varhaiskasvatuksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081273-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 12.01.2021
Ajoitus
12.01.2021 - 02.02.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Heli Virjonen
- Janina Luoto
Vastuuopettaja
Heli Virjonen
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.
Sisältö
• varhaiskasvatuksen kehittyminen ja yhteiskunnalliset tehtävät
• varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus
• varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu)
• alle kouluikäisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen
Oppimateriaalit
Tenttikirja:
Koivula, Merja & Siippainen, Anna ja Eerola-Pennanen, Paula (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Oppimista, osallisuutta ja hyvinvointia. Tampere:Vastapaino.
Paritehtävän materiaali:
Koivunen, Pirjo-Leena. 2009. Hyvä päivähoito - Työkaluja sujuvaan arkeen. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely, parityöskentely
Kirjallisuusperusteinen, luento-opetusperusteinen sekä oppimistehtäväperusteinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson tentti Optimassa 2.2.2021 klo 8.15-9.15
Uusintakerrat 24.3.2021 tai 12.5.2021
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Luennot
Pienryhmätyöskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson itsenäisten tehtävien avulla, mikäli hänellä on aiempi sosiaali- tai kasvatusalan tutkinto ja työkokemusta varhaiskasvatuksessa vähintään kaksi vuotta. Opettaja antaa tehtävän suorittamiseen tarvittavat Optima-oikeudet, kunhan opiskelija on osoittanut em. vaatimusten täyttyvän.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus verkossa 1op
Tehtävä 1op (Paritehtävä kirjasta Hyvä päivähoito / Päivä päiväkodissa-tehtävä)
Tentti 3op
Sisällön jaksotus
Opetus toteutuu verkossa, zoom-linkit näkyvät ko. päivän kohdalla
ti 12.1. klo 9-11.30 Aloitus, ryhmään tutustuminen ja jakson oppimistehtävän tehtäväksianto ja ryhmäjaot (HV & JL) https://turkuamk.zoom.us/j/67887582901
klo 12.30-15 Alle kouluikäisen lapsen kehitys (JL) https://turkuamk.zoom.us/j/67887582901
***********************************************************************************************************
Opetus verkossa zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/68572620386
ti 19.1. klo 9-14 Päivähoidosta varhaiskasvatukseen - varhaiskasvatuksen kehittyminen, Varhaiskasvatuspalveluiden kokonaisuus, Yksilöllisyys ja yhteisöllisyys ryhmässä (HV);
***********************************************************************************************************
Opetus verkossa
ti 26.1. klo 9.00-10.30 Vierailijakoulutus teemalla Lapsen vasuprosessi (Suvi Tynjälä ja Samppa Stenros, Touhula Oy), 10.30-11.30 Varhaiskasvatussuunnitelmat pedagogisina työvälineinä (JL) https://turkuamk.zoom.us/j/67887582901,
klo 12.30-14.30 Perheet ja varhaiskasvatus, yhteistyö huoltajien kanssa (HV)
https://turkuamk.zoom.us/j/68572620386
***********************************************************************************************************
ti 2.2. klo 8.15-9.15 Tentti (HV,JL)
klo 9.30-12 Tehtävän purku kahdessa ryhmässä (HV,JL)
Helin ryhmä: https://turkuamk.zoom.us/j/68572620386
Janinan ryhmä: https://turkuamk.zoom.us/j/67887582901
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakson verkko- ja lähiopetustunnit ovat pakolliset ja jos niistä on pois (max 50% lähiopetuksesta), niin tulee aina sopia ja tehdä korvaustehtävä, joka palautetaan Optimaan.
Muutokset toteutussuunnitelmaan mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena opintojakson tentti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija-
- tuntee varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmää.
- tuntee Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (Vasu) ja ymmärtää sen merkityksen varhaiskasvatuksessa.
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät, tavoitteet sekä perustehtävän ja perehtyy päivähoitoon lapsen kasvuympäristönä.
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessin.