Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081274-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 05.10.2020
Ajoitus
28.09.2020 - 26.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettävät lähteet:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus. Bookwell. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
pari- ja ryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Pedagogisen ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus opiskelijaryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
28.9. Opetus verkossa koko päivän (zoom)
klo 9-10 Jakson aloitus klo 10.15-11:15 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV); tauko 11.15-12; klo 12-14 Vasun oppimisen alueet (MK)
*****************************************************************************************
5.10. Lähiopetus ICT:llä koko päivän
klo 9-12 Työpajatyöskentelyä ryhmissä: musiikki ja liikunta, kädentaidot, sadut ja tarinat (MK,HV); klo 13-14 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (HV)
****************************************************************************************
viikolla 42 itsenäisen työskentelyn viikko perehtyen varhaiskasvatuksen ped. toimintaan ja oman suunnitelman laatimiseen parin kanssa
*****************************************************************************************
19.10. Opetus verkossa koko päivän (zoom)
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku
klo 12:00 - 14:00 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus ja sen dokumentointi. Lapsilähtöisyys ja osallisuus (MK;HV);
*****************************************************************************************
26.10. Lähiopetus ICT:llä koko päivän
klo 9-11:00 Toiminnan ohjaaminen opiskelijaryhmälle; klo 12-13 palaute ja arviointikeskustelu; klo 13-14 Pedagoginen vastuu käytännön toimintana, varhaiskasvatuksen opettaja Janina Syren
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
- Huom! Jos opiskelija arvioi kuuluvansa riskiryhmään tai muusta perustellusta syystä ei voi tulla lähiopetukseen Kampukselle, niin hänelle/heille annetaan vastaava tehtävä verkossa tehtäväksi.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 2.11.2020
Raportin 2. palautuspäivä on 16.11.2020
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista.