Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081274-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 16.02.2021
Ajoitus
09.02.2021 - 09.03.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Vastuuopettaja
Marika Kouki
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Raportissa käytettävät lähteitä mm:
- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-kustannus. Bookwell. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy.
- Opetushallitus. 2018. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).
Opetusmenetelmät
pari- ja ryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Pedagogisen ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus opiskelijaryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 3 op
Ennakkotehtävä 1 op
Sisällön jaksotus
Marikan linkki https://turkuamk.zoom.us/j/69111318232
Helin linkki https://turkuamk.zoom.us/j/67696956826
9.2.2021 Opetus Zoomissa
Jakson aloitus klo 9-10 (MK) Vasun oppimisen alueet klo 10-11.30 (MK); klo 12.30-13.30 ed. aihe jatkuu; klo 13.40-15 Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
16.2.2021 Opetus Zoomissa
klo 9-11:30 Työpajatyöskentelyä kahdessa ryhmässä: musiikki ja liikunta, sadut ja tarinat (MK,HV, SH); klo 12:30-14:00 Omien toimintasuunnitelmien valmistelua ohjaustuokiota varten (MK, SH)
****************************************************************************************
viikolla 8 itsenäisen työskentelyn viikko perehtyen varhaiskasvatuksen ped. toimintaan ja oman suunnitelman laatimiseen parin kanssa
*****************************************************************************************
2.3.2021 Opetus Zoomissa
klo 9:00-11:00 Vasuun liittyvän ennakkotehtävän purku (HV, MK, SH)
klo 12:00 - 13:00 Lasten osallisuus ja oppimiskäsityksiä (HV) klo 13:15 -15:00 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus (arkipedagogiikka). Pedagoginen dokumentointi (MK;SH);
*****************************************************************************************
9.3.2021 Opetus Zoomissa (teimme päätöksen, että ohjaustuokiot tapahtuvat verkossa)
klo 9-11:30 Toiminnan ohjaaminen opiskelijaryhmälle ja palautteen antaminen kahdessa eri ryhmässä (MK, SH/ HV) klo 12.30 - 13: 00 toimimtatuokioiden arviointi klo 13-14 vierailija kentältä ja 14.00 - 14.30 loppukeskustelu ja jakson arviointi
- Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Muutokset mahdollisia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelija antaa suullista palautetta toisille opiskelijoille ohjatuista toimintahetkistä, joita katsotaan yhdessä videoilta.
Raportin 1. palautuspäivä on 19.3.2021
Raportin 2. palautuspäivä on 1.4.2021
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista.