Sosionomi varhaiskasvattajana ja perheen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081275-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 24.08.2021
Ajoitus
31.08.2021 - 21.09.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön merkityksen ja perheiden moninaisuuden- tunnistaa omia kasvatukseen liittyviä uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan- pohtii kasvatustyön eettisiä periaatteita-tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan
Sisältö
- kasvatuksen käyttöteoria
- kasvatustyön etiikka
- yhteistyö huoltajien kanssa
- moniammatillinen yhteistyö
Oppimateriaalit
Pohdiskelevan esseen ja oppimistehtävien ohjeet löytyvät Itslearningista.
Opetusmenetelmät
Yksilö- ja pienryhmätyöskentely
Luentokeskustelut
Vuorovaikutusharjoitukset
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Opetus verkossa ja kampuksella 1 op
2. Monimuotoiset perheet -ennakkotehtävä ja haastattelutehtävä 1,5 op
3. Pohdiskeleva essee 2,5 op
Sisällön jaksotus
JAKSON OPETUS TAPAHTUU PÄÄASIASSA VERKOSSA (Zoom).
Oppimisalustana on Itslearning.
Opetuspäivä on tiistai.
31.8. Opetus Zoomissa https://turkuamk.zoom.us/j/68497305048
klo 9.00-11.00 Jakson aloitus, työskentelyn suunnittelua, ryhmäkeskustelu (HV ja MK),
klo 12.00-14 Kasvatuksen käyttöteoria ja minä varhaiskasvattajana (HV)
****************************************************************************************
7.9. Opetus Kampuksella
klo 9 - 12.00 Monimuotoiset perheet - ennakkotehtävän purku; Vuorovaikutusharjoituksia erilaisten perheiden kohtaamisesta;(MK ja HV)
klo 13.00 - 15.00 Yhteistyö eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa (Outi Arvola)
****************************************************************************************
14.9. Opetus Zoomissa
klo 9 - 11.30 Kasvatusyhteistyö vanhempien kanssa - hoitosuhteen aloitusvaihe ja varhaiskasvatuskeskustelut sekä vanhempainillat (MK) ; klo 12.30 - 15.00 Sosionomi varhaiskasvattajana moniammatillisella kentällä (HV)
****************************************************************************************
21.9. Opetus Zoomissa
klo 9 -11.30 Kasvatustyön etiikka (MK); klo 12.30-13.30 Haastattelutehtävän purku kahdessa ryhmässä (HV ja MK); klo 13.45-14.30 Vierailijana Naantalin varhaiskasvatuksen perheohjaaja Kaisa Virusmäki
****************************************************************************************
Opetuksessa 100% läsnäolo. Korvaustehtäviä voi tehdä vain kahdelta (sairauden takia) opetuspäivältä. Muussa tapauksessa jakson suorittaminen siirtyy seuraavalle toteutukselle.
Huom! Muutokset mahdollisia. Lähipäivä Kampuksella toteutuu, jos koronatilanne sen syksyllä sallii.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää
- osallistumista lähiopetukseen
- tehtävien hyväksyttyä suorittamista
- pohdiskelevan esseetehtävän tekemistä
Jakson numeerinen arvosana (T1-K5) perustuu pohdiskelevaan esseetehtävään. Ohje löytyy Itslearningista.
Pohdiskeleva essee, arviointi T1 - K5
- Esseen 1. palautuspäivä on 24.9.2021
- Esseen 2. palautuspäivä on 15.10.2021
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ei vielä havaitse omien uskomusten, arvojen ja asenteiden merkitystä työskentelyssään.
- Opiskelija harjoittelee yhteistyön eri tapoja ja vahvistaa tietojaan ja taitojaan.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeä osa varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työtä lapsen hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa.
- Opiskelija tiedostaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, mutta oman ajattelun reflektointi jää vielä pinnalliseksi.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsen hyvinvointia, kasvua ja kehitystä tuetaan yhteistyössä huoltajien kanssa ja dialogisen vuorovaikutuksen osaaminen on keskeistä varhaiskasvatuksen sosionomin / opettajan työssä.
- Opiskelija tunnistaa omia uskomuksiaan, arvojaan ja asenteitaan, joka näkyy hänen reflektiivisessä työotteessaan.
- Opiskelijan kasvatusajattelu on eettisesti perusteltua ja kestävää eri yhteistyökumppanien kanssa tehtävässä ammatillisessa työssä.