Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081276-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.10.2021
Ajoitus
28.09.2021 - 26.10.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Noora Kumpulainen
- Outi Arvola
Ryhmät
-
PSOSTS19Sosionomi
-
MSOSTK19Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS19Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTK19Sosionomikoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.
Sisältö
- lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminen
- lapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462.
- Englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleja.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jakson yksilötentti tehdään omalla koneella Itsissä 26.10. klo 9-10 (vastauksia pääsee tarkastelemaan klo 10:20 asti)
Jos et pääse ko. tenttiin, niin uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan (Kouki) kanssa s-postitse.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Ryhmätehtävä ja Nepsy-teemapäivä ennakkotehtävineen 1,5 op
Tentti 2,5 op
Sisällön jaksotus
Jakso toteutetaan verkossa (Zoom) ja oppimisalustana on Its`learning
Jaksolla on viisi lähiopetuspäivää tiistaisin ja yksi keskiviikko
28.9. klo 9:00 – 16:00
klo 9:00 - 10:00 Jakson aloitus MK, OA
klo 10:00 - 11:30 Orientoiva ryhmätehtävä, joka työstetään tunnilla (tauko ryhmätoiminnan lomassa) MK, OA
klo 12:30 – 13:30 Inklusiivinen varhaiskasvatus MK
klo 13:30 - 16:00 Kehitykselliset kielihäiriöt ja lapsen itsesäätelyn pulmat NK
**********************************************************
5.10. klo 9:00 – 15:00
klo 9:00 - 11:30 Lapsen oppimisen ja kehityksen tuki MK
klo 12:30 - 15:00 Erityisopettajan Leena Morlin-Kokkolan vierailu MK
**********************************************************
viikko 41 opiskelijoiden itsenäisen työskentelyn viikko ryhmätyön parissa
********************************************************
19.10. klo 9:00 – 15:00
klo 9:00 - 11:30 Lapsen tunne-elämän kehitys ja itsesäätelyn tukeminen päiväkodissa (katsaus: monialainen yhteistyö, tiimityö ja yhteistyö vanhempien kanssa) MK
klo 12:30 - 15:00 Lapsen kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa (katsaus: monialainen yhteistyö, tiimityö ja yhteistyö vanhempien kanssa) OA
*******************************************************************
20.10. klo 9:00 – 15:00 Teemapäivä lastensuojelun, varhaiskasvatuksen ja toiminnallisten opiskelijoiden kesken: Lasten psykososiaaliset ja tunne-elämän haasteet - tunnistaminen ja tukeminen arjessa
Päivän lisätiedot ja ennakkotehtävä ITSissä/ NK
******************************************************************
26.10. klo 9:00 – 15:30
klo 9:00 - 10:20 Tentti MK
klo 10:30 - 11:30 Erityispedagogiset menetelmät varhaiskasvatuksessa MK, OA
klo 12:30 - 15:00 Artikkeliryhmätehtävien purku kahdessa eri kokoonpanossa MK, OA,
klo 15:00 - 15:30 Opintojakson päätös MK, OA
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jakson tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Arvosana muodostuu Optimatentistä ja ryhmätehtävästä. Molemmat arvioidaan asteikolla T1 - K5.
Ryhmätehtävänä arvioitavan artikkelitehtävän arviointiperusteina ovat artikkelin keskeisen tiedon jäsentäminen sekä käytäntöön luotaavat tiedon soveltamistavat. Miten uuden tiedon valossa kehitätte omaa työskentelyä lasten, tiimin ja vanhempien kanssa?
Hylätty (0)
- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.