Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin osaaminen erityiskasvatuksessa (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7081276-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 05.10.2021

Ajoitus

28.09.2021 - 26.10.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Kouki
  • Noora Kumpulainen
  • Outi Arvola

Ryhmät

  • PSOSTS19
    Sosionomi
  • MSOSTK19
    Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
  • MSOSSS19
    Sosionomi, monimuoto, Salo
  • PSOSTK19
    Sosionomikoulutus

Tavoitteet

Opiskelija osaa havaita lapsen tuen tarpeita sekä osaa varhaisen tuen käytäntöjä.

Sisältö

- lapsen kehityksen vaikeudet ja ilmeneminen
- lapsen erityistarpeiden huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa
- lapsen kehityksen ja oppimisen tuki

Oppimateriaalit

Tenttiin:
- Siiskonen, T., Aro, T., Ahonen, T. & Ketonen, R. (toim.). 2003. Joko se puhuu? Kielenkehityksen vaikeudet varhaislapsuudessa. Sivut: 19 - 117 ja 164 - 301. Painoksessa 2014 sivut: 22 - 120 ja 188 - 343.
- Aro, T. & Laakso, M-L. (toim.). 2011. Taaperosta taitavaksi toimijaksi - Itsesäätelytaitojen kehitys ja tukeminen.
**************************************************************************************************************
Muu materiaali (ei tenttiin):
- Luennot
- Lundàn, A. & Suoninen, E. 2006. Haasteellisen lapsen kohtaaminen. Kasvatus 37 (5), 453 - 462.
- Englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleja.

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Ryhmätyöskentely
Luento-keskustelut

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Jakson yksilötentti tehdään omalla koneella Itsissä 26.10. klo 9-10 (vastauksia pääsee tarkastelemaan klo 10:20 asti)

Jos et pääse ko. tenttiin, niin uusintatentistä sovitaan vastuuopettajan (Kouki) kanssa s-postitse.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 1 op
Ryhmätehtävä ja Nepsy-teemapäivä ennakkotehtävineen 1,5 op
Tentti 2,5 op

Sisällön jaksotus

Jakso toteutetaan verkossa (Zoom) ja oppimisalustana on Its`learning
Jaksolla on viisi lähiopetuspäivää tiistaisin ja yksi keskiviikko

28.9. klo 9:00 – 16:00
klo 9:00 - 10:00 Jakson aloitus MK, OA
klo 10:00 - 11:30 Orientoiva ryhmätehtävä, joka työstetään tunnilla (tauko ryhmätoiminnan lomassa) MK, OA
klo 12:30 – 13:30 Inklusiivinen varhaiskasvatus MK
klo 13:30 - 16:00 Kehitykselliset kielihäiriöt ja lapsen itsesäätelyn pulmat NK

**********************************************************
5.10. klo 9:00 – 15:00
klo 9:00 - 11:30 Lapsen oppimisen ja kehityksen tuki MK
klo 12:30 - 15:00 Erityisopettajan Leena Morlin-Kokkolan vierailu MK


**********************************************************

viikko 41 opiskelijoiden itsenäisen työskentelyn viikko ryhmätyön parissa

********************************************************

19.10. klo 9:00 – 15:00
klo 9:00 - 11:30 Lapsen tunne-elämän kehitys ja itsesäätelyn tukeminen päiväkodissa (katsaus: monialainen yhteistyö, tiimityö ja yhteistyö vanhempien kanssa) MK
klo 12:30 - 15:00 Lapsen kielen kehityksen tukeminen päiväkodissa (katsaus: monialainen yhteistyö, tiimityö ja yhteistyö vanhempien kanssa) OA

*******************************************************************
20.10. klo 9:00 – 15:00 Teemapäivä lastensuojelun, varhaiskasvatuksen ja toiminnallisten opiskelijoiden kesken: Lasten psykososiaaliset ja tunne-elämän haasteet - tunnistaminen ja tukeminen arjessa
Päivän lisätiedot ja ennakkotehtävä ITSissä/ NK

******************************************************************

26.10. klo 9:00 – 15:30
klo 9:00 - 10:20 Tentti MK
klo 10:30 - 11:30 Erityispedagogiset menetelmät varhaiskasvatuksessa MK, OA
klo 12:30 - 15:00 Artikkeliryhmätehtävien purku kahdessa eri kokoonpanossa MK, OA,
klo 15:00 - 15:30 Opintojakson päätös MK, OA

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson tehtävät tulee suorittaa hyväksytysti.
Arvosana muodostuu Optimatentistä ja ryhmätehtävästä. Molemmat arvioidaan asteikolla T1 - K5.

Ryhmätehtävänä arvioitavan artikkelitehtävän arviointiperusteina ovat artikkelin keskeisen tiedon jäsentäminen sekä käytäntöön luotaavat tiedon soveltamistavat. Miten uuden tiedon valossa kehitätte omaa työskentelyä lasten, tiimin ja vanhempien kanssa?

Hylätty (0)

- Opiskelijan osaaminen ei yllä 1-2 arviointikriteereihin

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija tiedostaa, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita, joita varten pitää suunnitella pedagogista pienryhmätoimintaa ja lapselle yksilöllisiä tukitoimia.
- Opiskelija harjoittelee ja oppii erilaisia varhaiskasvatussuunnitelman yleisen tuen menetelmiä.
- Opiskelija tiedostaa inklusiivisen työotteen merkityksen ja yhteistyön huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän havaitsee lapsen tyypilliseen sekä epätyypilliseen kehityskuluun liittyviä tekijöitä.
- Opiskelija tiedostaa pedagogisten tukitoimien liittyvän myös oppimisympäristöön ja lapsen kanssa toimiviin varhaiskasvattajiin sekä vertaisryhmään.
- Opiskelija ymmärtää suunnittelun merkityksen lapsen tuen toteutumiseksi varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija ymmärtää inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen huoltajien kanssa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti, että lapsilla on erilaisia kehityksellisiä tarpeita ja hän osaa soveltaa erilaisia pedagogisia menetelmiä lapsen kehityksen ja oppimisen tukemiseksi sekä ryhmässä että yksilöllisesti.
- Opiskelija ymmärtää oppimisympäristön, varhaiskasvattajien sensitiivisen vuorovaikutuksen ja vertaisryhmän merkityksen lapsen kasvun tukemisessa.
- Opiskelija ymmärtää lapsen tukitoimien suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin merkityksen moniammatillisesti varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisesti.
- Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä ja taitavansa inklusiivisen työotteen ja yhteistyön merkityksen eri ammattilaisten kesken. Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa on hänelle selkeää.