Projektipaja (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BJ57-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
04.09.2019 - 30.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Tarja Åberg
- Arto Huhta
- Paula Kullanmäki
- Raisa Kääriä
- Antti Meriö
- Mirva Wessman-Raitio
- Anne Leinovaara-Matomäki
- Sirpa Niittymäki
- Meiju Keinänen
Vastuuopettaja
Meiju Keinänen
Ryhmät
-
PKONTS19BPKONTS19B
-
PKONTS19APKONTS19A
-
PKONTS19Konetekniikan koulutus
-
PRAKIS19Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, insinööri S19
-
PEYTES19Energia- ja ympäristötekniikka s19
-
PAUTOS19APAUTOS19A
-
PAUTOS19BPAUTOS19B
-
PTUTAS19APTUTAS19A
-
PRAKMS19Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, rakennusmestari S19
-
PTUTAS19BPTUTAS19B
-
PMYYNS19APMYYNS19A
-
PMYYNS19BPMYYNS19B
-
PAUTOS19Ajoneuvo- ja kuljetustekniikka
-
PLILOS19APLILOS19A
-
PTUTAS19Tuotantotalouden koulutus
-
PLILOS19BPLILOS19B
-
PMYYNS19Myyntityön koulutus, päivätoteutus
-
PLILOS19Liiketoiminnan logistiikka
Tavoitteet
Projektipajan tavoitteena on, että uusi opiskelija oppii, millaista on korkeakouluopiskelu Turun AMK:ssa ja millaisia valmiuksia se opiskelijalta edellyttää. Projektipajan tavoitteena on tukea opiskelijan aktiivista ja vastuullista roolia oppijana niin itsenäisesti kuin osana projektiryhmää, jossa on mukana monen eri alan opiskelijoita.
Opintojaksolla opiskelija tutustuu eri koulutuksien opiskelijoihin sekä alkaa luoda työelämässä tarpeellisia verkostoja. Projektipajan tavoitteena on antaa perusvalmiudet projektityöskentelystä, joilla tuetaan seuraavien opiskeluvuosien vaativampien projektiopintojaksojen/-moduulien suorittamista.
Sisältö
- johdatus korkeakouluopiskeluun ja projektityöskentelyyn
- työskentely monialaisissa projektipajoissa ja oman projektin toteuttaminen
- vuorovaikutus- ja viestintä projektityössä, projektitulosten esittely
- projektin päättäminen, arviointi ja palaute
Oppimateriaalit
Jaetaan pajakohtaisesti.
Opetusmenetelmät
Sovitaan pajakohtaisesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä, kts. oppimistehtävät.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaan, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle projektioppimiselle. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä projektin toteuttamisesta. Opintojakso perustuu pitkälti ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä, muttei osallistua itse projektiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei mahdollista (lukuun ottamatta AHOTointia).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jokainen paja tuottaa projektinsa ja siihen liittyvien erillisten tuotosten lisäksi projektisuunnitelman, posterin, esityksen sekä loppukertomuksen (vaihtoehtoisesti blogin) pajansa työskentelyvaiheista. Lisäksi opiskelijat palauttavat kaksi henkilökohtaista raporttia syksyn aikana.
Projektipaja -opintojakso sisältää 133 tuntia opiskelijan työtä (sisältäen ryhmätyötä ja itsenäistä työskentelyä), joista noin 80 tuntia on projektipajatyöskentelyä ja noin 53 tuntia projektinhallinan osuutta ja pajapiirityöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso pitää sisällään käytännön projektin sekä siihen kytkeytyvän teoriaosuuden projektinhallinnasta.
Jokaisella pajalla on oma projektinsa, jota pajalaiset vievät itsenäisesti eteenpäin opintojakson ajan. Käytännön projektityöskentelyn lisäksi opintojaksoon kuuluu teoriapainotteisempi projektinhallintaosuus, joka pitää sisällään itsenäistä opiskelua sekä ryhmän pajapiirityöskentelyä ennalta sovituista teemoista. Ryhmien pajapiirit toteutetaan neljä kertaa syksyn aikana pajatapaamisten yhteydessä. Tarkemmat aikataulut sovitaan pajakohtaisesti ohjaajien toimesta.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Sovitaan pajakohtaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista pajatyöskentelyyn. Opintojakso arvioidaan arvosanoilla 1-5.
Projektipajan arvioitavina kohteina ovat seuraavat asiat:
•kyky etsiä tietoa itsenäisesti ja hyödyntää tietoa
•työskentely monialaisessa ryhmässä
•eri koulutusohjelmien ja niiden opiskelijoiden tuntemus
•verkostoituminen
•projektityötaidot
•esiintymis- ja vuorovaikutustaidot
•innovaatiovalmiudet
Arvioinnissa käytetään opiskelijan itsearviointia, pajalaisten vertaisarviointia sekä ohjaajien arviointia. Arvosanan muodostamisen apuna ovat myös ao. taitokuvaukset eri arvosanoille.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Tahallisia / tahattomia poissaoloja
•Opiskelija osallistuu jonkin verran ryhmän työskentelyyn ryhmätilanteissa (projektipajatunnit + muu yhdessä tehtävä työ)
•Opiskelija suoriutuu kohtalaisesti hänelle annetuista tehtävistä
•Opiskelija osaa jonkin verran hyödyntää pajatyöskentelyssä monialaisuutta/erilaisia resursseja
•Opiskelija osoittaa pyrkimystä innovatiivisiin ratkaisuihin
•Opiskelija luo joitakin uusia verkostoja (vrt. verkostokartta, opiskelijan oppimispäiväkirjaan)
•Opiskelija osallistuu kohtalaisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
•Aikataulujen noudattaminen tyydyttävää
•Opiskelijan motivaatiossa kehitettävää
•Myöhästymisiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
Arvosanaa hyvä (3 ja 4) ei ole sanallisesti kuvattu, mutta se sijoittuu tyydyttävän ja kiitettävän kuvauksen väliin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Em. opintojakson arviointikohteiden lisäksi:
•Edesauttaa omalla aktiivisella toiminnallaan ryhmän oppimista
•Oppii uusia itsenäisiä työskentelytaitoja ja pystyy tunnistamaan ryhmän osaamiskompetensseja
•Osoittaa omaksuneensa innovatiivisia taitoja
•Osaa aktiivisesti luoda eritasoisia yhteistyöverkostoja
•Oppii ja kehittää uusia projektityötaitoja
•Käyttää monipuolisesti esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan projektin aikana
•Opiskelija osallistuu aktiivisesti vuorovaikutustilanteisiin (keskustelut tunneilla ja koulun ulkopuolella, esim. Facebook, intranet)
•Opiskelijan motivaatio kiitettävä
•Aikataulujen noudattaminen kiitettävää