Siirry suoraan sisältöön

Startup-yrityksen perustaminen – oikotie ideasta kaupalliseen menestykseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS78-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.03.2020 - 27.04.2020

Ajoitus

01.05.2020 - 30.08.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Timo Luukka

Ryhmät

  • VAVA1920
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida ja tunnistaa tuote- ja palveluideoita sekä muokata niitä startup-yrityksen tarpeisiin sopiviksi
- käyttää startup-tilanteessa tarvittavia työkaluja ja menetelmiä
- tehdä startup-tilanteessa tunnusomaisia päätöksiä
- soveltaa osaamistaan käytännön tilanteissa

Oppimateriaalit

Eric Ries - Lean Startup - kokeilukulttuurin käsikirja (suomenkielinen), tai
The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses (alkuperäinen, englanninkielinen kirja).
Lisämateriaalia Internetistä, mm. täältä: https://www.movestheneedle.com/

Opetusmenetelmät

Itseopiskelu, parityöskentely verkossa, tiimien välinen työskentely verkossa
Kirjallisuuteen tutustuminen, innovointi, innovaation kehittäminen interaktiivisissa harjoituksissa, kirjallinen raportointi.
Kirjaraportti, verkko-opinnot ja videopuhelut/webinaarit, kirjallinen raportointi
5 op = 133 tuntia
Ei tenttiä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä, ei uusinta- tai korotusmahdollisuutta.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tehtäväperustainen oppiminen, oppimisen omaksumisen syventämistä ja käyttöönottoa kurssin tehtävissä. Opitun reflektoimista ja korjaavien toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus, vertaisarviointi.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjaraportti, oman idean kehittäminen ja markkinatestaus, verkkopalaverit, kirjallinen raportointi.
5 op = 133 tuntia
Ei tenttiä
Osallituminen webinaareihin (jotka myös nauhoitetaan), osallistuminen tiimityöskentelyyn, kirjalliset raportit. Kurssilla käytettävä webinaarisovellus on Zoom.

Sisällön jaksotus

Kurssin sisältö:
Kurssi toteutetaan 100% verkossa. Opintojakson aikana tutustutaan alan kirjallisuuteen sekä tehdään pari- ja ryhmätyöskentelynä liiketoiminnan aloittamista simuloivia harjoituksia. Tehtäviin kuuluu verkkopalavereita sekä kirjallisia henkilökohtaisia ja ryhmäraportteja.

Ajoitus:
Oppimisalusta Optima avataan 01.05.2020 jolloin mm. tarkempi kurssikuvaus ja esitehtävä nähtävissä.
Aloituswebinaari 18.05.2019 klo 10:00 - 11:00.
Alempana mainittua kurssikirjaa voi alkaa lukemaan välittömästi ja siihen liittyvän kirjaraportin voi palauttaa heti kurssitilan avauduttua Optimassa.

Arvosanat saatavilla viimeistään 18.9.2019.
Kurssikieli on suomi, mutta materiaali osittain englanninkielistä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Paikkoja Turun AMK: 10
Muut: 20

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet:
Osallistuminen webinaareihin tai niissä annetun tiedon omaksuminen ja hyödyntäminen, osallistuminen tiimityöskentelyyn, kirjalliset raportit, kurssi- ja vertaisarviointi.
Ajoitus:
Arvosana saatavilla 18.09.2019 mennessä
Arviointimenetelmä:
Kirjaraportti 50% arvosanasta.
Ryhmätyöt ja raportit 50% arvosanasta.

Hylätty (0)

Yleisvaatimus:
Tehtävien myöhästyminen annetuista palautuspäivistä johtaa välittömään kurssilta poistamiseen. Tämä toimenpide tehdään siksi, että kurssille osallistuvien opiskelijoiden suoritus on riippuvaiden toisten kurssille osallistuvien opiskelijoiden työskentelystä annetun aikataulun puitteissa.

Toimeksianto vastaa annettujen ohjeiden tavoitteita. Tehtävä asettaa tavoitteet ja määrittää sen kontekstin ohjeiden tavoitteiden mukaisesti. Tehtävä hyödyntää faktoja jotka esitetään tavalla, joka tukee yrityksen johdon päätöksentekoa. Työskentely on kehittävää ja oppimista edistävää.

Hylätty arvosana:
Tehtävien palauttaminen palautuspäivän jälkeen.
Kehittämistyön ja raportoinnin sisältö eivät vastaa tehtävälle annettuja tavoitteita.
Riittämätön osallistuminen ryhmätöihin.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, muttei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Opiskelija hyödyntää faktatietoja puutteellisesti.
Oppimistavoitteet noudattavat ohjeiden ja toimeksiannon tavoitteita, mutta opiskelija saavuttaa vain osan tavoitteista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Tuotos on selkeästi tavoitteellista sekä kehityshakuista ja hyödyllistä.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen on monipuolista ja aiheeseen sopivaa.
Johtopäätösten esittäminen on loogista ja selkeää.
Tuotoksessa on kriittistä ajattelua ja tekeminen on aktiivista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja sekä kehittämismenetelmiä ja kehittämisehdotukset ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Tuotos tai sen osat osoittavat erinomaista työskentelyä ja perusteltua kriittistä ajattelua.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan, on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Työskentely on innovatiivista ja aktiivista.