Siirry suoraan sisältöön

Näkökulmia johtamiseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BX06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

16.11.2020 - 10.01.2021

Ajoitus

11.01.2021 - 30.04.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 20

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Juhana Lounela

Ryhmät

  • VAVA2021
    Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ottaa haltuunsa yhden alla olevista johtamisen näkökulmista ja pystyy syventämään osaamistaan siinä. Keskeistä on opiskelijan soveltavan ymmärtämyksen kehittäminen. Opintojakson suoritettuaan hän pystyy toimimaan strukturoidummalla tavalla, kykenee yhdessä muiden kanssa kehittämään ja kehittymään eteenpäin ja ottamaan laaja-alaisempaa vastuuta.

Näkökulmat ovat
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiiminvetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön

Oppimateriaalit

Annetut materiaali linkit ja liitteet. Opiskelijalle annetut kirjallisuusvinkit. Opiskelijan itsensä hakema verkkomateriaali sekä itse valitsemansa kirjat. Opiskelija itse muokkaa omaa oppimistaan tukevan lähdemateriaalipaketin. Opiskelijalla on mahdollista täydentää suoritustaan saatuaan palautteen jaksosta.

Opetusmenetelmät

Online opintojakso
Annetun ja itse haetun materiaalin, kirjojen ja linkkien, lukeminen sekä saadun osaamisen soveltaminen omakohtaisiin kokemuksiin. Opitun reflektointi ja esittäminen opintojakson lopussa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Kirjalliset osasuoritteet, jotka mainittu toteutussuunnitelmassa sekä tarkennettuna oppimisympäristössä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagoginen lähestymistapa, jossa opiskelija ottaa itse aktiivisen tiedonhakijan roolin omasta kokemuspiiristään ja soveltaa sitä omaan kokemusympäristöönsä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Itsenäinen suorittaminen online ympäristössä. Ohjaaja antaa tarvittavan tuen oppimisympäristössä tarkemmin määritellyllä tavalla ja aikatauluin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät tarkennetaan opintojakson alussa oppimisympäristössä
Opintojaksolla voit itse valita näkökulmasi johtamiseen
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiimivetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön

Jokainen palauttaa opintojakson aikana: 1) omat oppimistavoitteensa, 2) lukemisen reflektoinnin peilaten tavoitteita ja oppimistaan, 3) koonta esityksen oppimastaan ja lopuksi 4) itsearvioinnin. Oppiminen on prosessi, eikä sitä voi mitata luettujen sivujen tai reflekoinnin pituuden perusteella, joten oppimisen tekeminen näkyväksi on tärkeää.

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ottaa haltuunsa yhden kolmesta valinnaisesta näkökulmasta ja pystyy syventämään osaamistaan valitsemallasi osa-alueella. Voit itse valita näkökulmasi johtamiseen
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiimivetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön
Keskeistä on opiskelijan soveltavan ymmärtämyksen kehittäminen valitsemallaan osa-alueella. Opintojakson suoritettuaan hän pystyy toimimaan strukturoidummalla tavalla, kykenee yhdessä muiden kanssa kehittämään ja kehittymään eteenpäin ja ottamaan laaja-alaisempaa vastuuta valitun näkökulman mukaan (itsestä, organisaatiosta, henkilöstöstä tai strategisesta johtamisesta).
Oppiminen tapahtuu omakohtaisia kokemuksia pohtien, kirjallisuutta lukemalla, perehtymällä käytännön esimerkkeihin sekä soveltaen lukemaansa omakohtaisiin kysymyksiin. Opiskelija syventää ymmärtämystään lukemalla ja peilaamalla sitä omiin aiempiin kokemuksiin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Paikkakiintiöt
Turun AMK 20 paikkaa
Turun AMK Avoin : 0 paikkaa
muut AMK:t 20 paikkaa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosanaan vaikuttaa palautetut osasuoritteet sekä lisäksi oppimisprosessin hallinta ja opiskelijan paneutuminen opintojakson teema-alueeseen

Toteutus edellyttää aktiivista työskentelyä itse tarkemmin määritetyistä syventymisalueista sekä itsenäistä työskentelyä.

Hylätty (0)

Suurin osa palautuksista tekemättä. Opiskelija ei tunne opintojakson aluetta, eikä ole perehtynyt annettuihin materiaaleihin tai itse valinnut hyväksyttäviä oppimismateriaaleja. Opiskelija ei hallitse keskeisiä käsitteitä ja perusteorioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1: Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.

Arvosana 2: Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja listata asioita, mutta ne eivät kytkeydy
toisiinsa.Tehtävässä näkyy joomaa pohdintaa eli ei ole tyydytty itsestäänselvyyksiin eli
opiskelija kykenee hyödyntämään hankkimaansa materiaalia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3: Opiskelija on kyennyt luomaan kokonaiskäsitystä liiketoiminnasta erilaisia teorioita hyväksikäyttäen. Osoittanut osaavansa soveltaa jotain asiaan liittyvää periaatetta käsiteltävään asiaan. Osaa yhdistää toisiinsa liittyviä asioita keskenään.

Arvosana 4:Opiskelijan tuotokset
kuvaavat alaa teorioita hyväksikäyttäen. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5:Opiskelija kykenee näkemään itselleen/alalle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtämään teorioita ja kykenee esittämään ja perustelemaan löydöksiään. On nähnyt alan yritysten toiminnan syy-seuraussuhteita ja käsittelee valitsemiaan asioita oivaltavasti. On haettu, löydetty ja perusteltu tietoperustaa osaten erottaa oleellisen ja epäoleennaisen.