Näkökulmia johtamiseen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BX06-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.11.2020 - 10.01.2021
Ajoitus
11.01.2021 - 30.04.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Juhana Lounela
Ryhmät
-
VAVA2021Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ottaa haltuunsa yhden alla olevista johtamisen näkökulmista ja pystyy syventämään osaamistaan siinä. Keskeistä on opiskelijan soveltavan ymmärtämyksen kehittäminen. Opintojakson suoritettuaan hän pystyy toimimaan strukturoidummalla tavalla, kykenee yhdessä muiden kanssa kehittämään ja kehittymään eteenpäin ja ottamaan laaja-alaisempaa vastuuta.
Näkökulmat ovat
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiiminvetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön
Oppimateriaalit
Annetut materiaali linkit ja liitteet. Opiskelijalle annetut kirjallisuusvinkit. Opiskelijan itsensä hakema verkkomateriaali sekä itse valitsemansa kirjat. Opiskelija itse muokkaa omaa oppimistaan tukevan lähdemateriaalipaketin. Opiskelijalla on mahdollista täydentää suoritustaan saatuaan palautteen jaksosta.
Opetusmenetelmät
Online opintojakso
Annetun ja itse haetun materiaalin, kirjojen ja linkkien, lukeminen sekä saadun osaamisen soveltaminen omakohtaisiin kokemuksiin. Opitun reflektointi ja esittäminen opintojakson lopussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä. Kirjalliset osasuoritteet, jotka mainittu toteutussuunnitelmassa sekä tarkennettuna oppimisympäristössä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagoginen lähestymistapa, jossa opiskelija ottaa itse aktiivisen tiedonhakijan roolin omasta kokemuspiiristään ja soveltaa sitä omaan kokemusympäristöönsä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Itsenäinen suorittaminen online ympäristössä. Ohjaaja antaa tarvittavan tuen oppimisympäristössä tarkemmin määritellyllä tavalla ja aikatauluin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät tarkennetaan opintojakson alussa oppimisympäristössä
Opintojaksolla voit itse valita näkökulmasi johtamiseen
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiimivetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön
Jokainen palauttaa opintojakson aikana: 1) omat oppimistavoitteensa, 2) lukemisen reflektoinnin peilaten tavoitteita ja oppimistaan, 3) koonta esityksen oppimastaan ja lopuksi 4) itsearvioinnin. Oppiminen on prosessi, eikä sitä voi mitata luettujen sivujen tai reflekoinnin pituuden perusteella, joten oppimisen tekeminen näkyväksi on tärkeää.
Sisällön jaksotus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija ottaa haltuunsa yhden kolmesta valinnaisesta näkökulmasta ja pystyy syventämään osaamistaan valitsemallasi osa-alueella. Voit itse valita näkökulmasi johtamiseen
1. Johdan itseäni / toimin työntekijänä / syvennän itse-ymmärrystä
2. Johdan päivittäistä toimintaa/ toimin tiimivetäjänä
3. Ensiaskeleet strategiseen johtamiseen / ymmärrystä strategiatyöhön
Keskeistä on opiskelijan soveltavan ymmärtämyksen kehittäminen valitsemallaan osa-alueella. Opintojakson suoritettuaan hän pystyy toimimaan strukturoidummalla tavalla, kykenee yhdessä muiden kanssa kehittämään ja kehittymään eteenpäin ja ottamaan laaja-alaisempaa vastuuta valitun näkökulman mukaan (itsestä, organisaatiosta, henkilöstöstä tai strategisesta johtamisesta).
Oppiminen tapahtuu omakohtaisia kokemuksia pohtien, kirjallisuutta lukemalla, perehtymällä käytännön esimerkkeihin sekä soveltaen lukemaansa omakohtaisiin kysymyksiin. Opiskelija syventää ymmärtämystään lukemalla ja peilaamalla sitä omiin aiempiin kokemuksiin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Paikkakiintiöt
Turun AMK 20 paikkaa
Turun AMK Avoin : 0 paikkaa
muut AMK:t 20 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanaan vaikuttaa palautetut osasuoritteet sekä lisäksi oppimisprosessin hallinta ja opiskelijan paneutuminen opintojakson teema-alueeseen
Toteutus edellyttää aktiivista työskentelyä itse tarkemmin määritetyistä syventymisalueista sekä itsenäistä työskentelyä.
Hylätty (0)
Suurin osa palautuksista tekemättä. Opiskelija ei tunne opintojakson aluetta, eikä ole perehtynyt annettuihin materiaaleihin tai itse valinnut hyväksyttäviä oppimismateriaaleja. Opiskelija ei hallitse keskeisiä käsitteitä ja perusteorioita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1: Opiskelija käyttää keskeisiä liiketaloudellisia käsitteitä ja perusteorioita kertoessaan löydöksistään ja havainnoistaan. Tuotos on kuvaileva, mutta ei sisällä pohdintaa tai oivalluksia.
Arvosana 2: Opiskelija osaa kuvailla, luokitella ja listata asioita, mutta ne eivät kytkeydy
toisiinsa.Tehtävässä näkyy joomaa pohdintaa eli ei ole tyydytty itsestäänselvyyksiin eli
opiskelija kykenee hyödyntämään hankkimaansa materiaalia
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3: Opiskelija on kyennyt luomaan kokonaiskäsitystä liiketoiminnasta erilaisia teorioita hyväksikäyttäen. Osoittanut osaavansa soveltaa jotain asiaan liittyvää periaatetta käsiteltävään asiaan. Osaa yhdistää toisiinsa liittyviä asioita keskenään.
Arvosana 4:Opiskelijan tuotokset
kuvaavat alaa teorioita hyväksikäyttäen. Kykenee näkemään kehittämiskohteita ja osoittaa kykyä kriittiseen ajatteluun
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5:Opiskelija kykenee näkemään itselleen/alalle kriittisiä menestystekijöitä, ymmärtämään teorioita ja kykenee esittämään ja perustelemaan löydöksiään. On nähnyt alan yritysten toiminnan syy-seuraussuhteita ja käsittelee valitsemiaan asioita oivaltavasti. On haettu, löydetty ja perusteltu tietoperustaa osaten erottaa oleellisen ja epäoleennaisen.