Siirry suoraan sisältöön

Majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelukonseptit sekä palveluprosessit (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BY73-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 20.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

16 - 50

Koulutus

  • Tradenomi (ylempi AMK), yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen

Opettaja

  • Annika Karppelin
  • Susanna Saari
  • Telle Tuominen

Ryhmät

  • PMMWES22
    Myyntityö, matkailu ja wellness liiketoimintana, S22

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• luokitella kansallisesti ja alueellisesti merkittäviä matkailun ja vapaa-ajan palveluiden toimijoita
• kuvata majoituspalveluiden keskeiset prosessit
• tunnistaa laadukkaat ja turvalliset ruoka- ja ravintolapalvelut sekä osaa hahmottaa niiden merkityksen osana palvelukokonaisuutta
• Analysoida matkailijoiden liikkumistarpeita sekä yrityksen ja matkailukohteen saavutettavuutta

Sisältö

• Palvelutuotteena majoitus, sen keskeiset prosessit ja turvallisuus
• Ruoka- ja ravintolapalveluiden konsepteja sekä turvallisuus
• Liikennepalvelut, liikenneinformaatio, matkaketjut sekä liikennepalveluiden turvallisuus

Oppimateriaalit

Wood, R. C. 2015. Hospitality management: A brief introduction. (Luvut 3, 4 ja 5. Kirja löytyy ekirjana Finnasta)
Vastuullisen matkailun portaat -hankkeen materiaali
Itsiin vietävät luento- yms. oppimateriaalit.

Opetusmenetelmät

Monimuotototeutus, jossa lähtökohtana on Innopeda (ks. alla) ja siihen liittyen monimuotoiset itsenäisen opiskelun sekä aktiivisen oppimisen menetelmät, jotka edistävät tietoperustan ja käytännön yhdistämistä, työelämäkontekstiin tutustumista sekä tiedon jakamista ja rakentamista.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Turun ammattikorkeakoulun pedagogista lähestymistapaa kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi tai lyhyesti Innopedaksi. Se on oppimiskäsitys, joka perustuu kokeiluihin, tiedon ja asiantuntemuksen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka perustuu työelämälähtöisyyteen ja yhteistyöhön, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja systeemiseen ajatteluun.

Tulevaisuudessa tarvitset opiskelemiesi ydintaitojen lisäksi innovaatiotaitoja, joita tarvitaan kaikilla liiketoiminnan aloilla. Sinulta odotetaan myös luovuutta ja aloitteellisuutta, mutta myös kriittistä ajattelua ja kykyä työskennellä tiimeissä ja verkostoissa. Harjoittelet kaikkia näitä aktiivisesti, mutta eri painotuksin kullakin kurssilla, koko opintojesi ajan.

Lisätietoja Innopedasta osoitteessa https://innopeda.turkuamk.fi/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oaamisnäyttö koostuen kolmesta eri osiosta (majoituspalvelut, ruokapalvelut, liikenne- ja liikkumispalvelut; ruokapalveluiden osioon liittyy myös menetelminä kyselyn ja havainnoinnin harjoitus)
Kokonaistyömäärä 5 op = 135 h opiskelijan työtä eli keskimäärin noin 9 h per viikko käsittäen niin lukujärjestykseen merkityn kontaktiopetuksen kuin itsenäisen työskentelyn. Majoituspalveluiden osuus 2 op, ruokapalveluiden 2 op ja liikennepalveluiden 1 op.

Lisäksi 20.1.23 matkamessumatkasta erikseen palautettava kolmiosainen 2 - 4 hengen pienryhmätehtävä (a) "parhaimmat" messuosastot, b) kiinnostavin majoitus-, ruoka- ja liikennepalvelu sekä c) potentiaaliset harjoittelu-, työ- tai opinnäytetyön toimeksiantajayritykset)
Lukujärjestykseen merkityn työskentelyn osuus 63 h. Etätyöskentelyn osuus yhteensä n. 72 h

Sisällön jaksotus

Susanna Saari (vkot 2-5):
1) Toteutussuunnitelman esittely ja ennakkotehtävän purku, kertausta syksyltä, asiakaspolku ja SOP
2) Turvallisuus (opetusharjoittelija Mari-Johanna Välisarja)
3) Vastuullinen liiketoiminta (opetusharjoittelija Mari-Johanna Välisarja)
4) HR -asioita, keskeiset tunnusluvut ja RM, matkamessutehtävän purku
5) Viikolla 5 itsenäistä työskentelyä

Annika Karppelin (vkot 7, 9 -12):
Viikko 8: opetuksen viikko
Ravitsemus, erityisruokavaliot
Ravintolakonseptit sekä asiakaskokemus
Ravintolapalvelun prosessit
(Huom! Ennakkotehtävät)

Telle Tuominen (vkot 13, 15, 16):
Keskeiset käsitteet liittyen saavutettavuuteen, kehittämislinjaukset sekä keskeiset liikennepalvelusektorit
Esimerkkejä Varsinais-Suomen liikenne- ja liikkumispalveluista ja reiteistä sekä liikkumispalveluista osana matkapaketteja, liikkumispalveluiden myyntikanavia
Liikkumisen ja liikenteen tulevaisuusnäkymiä, vastuullisuus- sekä turvallisuusnäkökulmia
Learning cafe liikennepalveluosiossa opitusta sekä palautekeskustelu

Lisäksi koko päivän opintomatka MATKA2023-messuille Helsinkiin pe 20.1.23, messuihin liittyen pienryhmätehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSAAMISNÄYTTÖ on koko opintojakson aikana opiskelijan täydentämä tuotos, joka koostuu kolmesta osiosta:
- majoituspalveluosuudessa opittua
- ruokapalveluosuudessa opittua
- liikennepalveluosuudessa opittua
Osaamisnäytön ohjeistus sekä "pohjadokumentti" ovat Itsissä, samoin kunkin osuuden palautuspäivämäärät.
Arviointi 1 - 5.

Matkamessutehtävä pienryhmissä: hyväksytty - täydennettävä.
Kysely- ja havainnointitehtävä: hyväksytty - täydennettävä.

Hylätty (0)

Osaamisnäyttötehtävä on palauttamatta tai se on erittäin pinnallinen tai niukka. Tuotoksessa on vähäisesti tai ei lainkaan yhteyttä oppimateriaaleihin tai kontaktiopetuskertojen aiheisiin. Tuotos ei juurikaan sisällä opiskelijan oman tiedonhaun tulosten tai kokemusten esittelyä. Myös tuotoksen puutteellinen rakenne ja oikeakielisyyden heikko taso voivat olla hylkäämisen syy.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1, Tyydyttävä
Osaamisnäyttötuotoksen sisällön yhteys opintojakson osaamistavoitteisiin on heikohko eli tuotos kattaa vain osan opintojakson osaamistavoitteista ja teemoista. Oppimateriaalien tai kontaktiopetuskertojen sisältöjä referoidaan hajanaisesti, mutta teemoihin ei ole juurikaan yhdistetty omaa pohdintaa tai itse löydettyä tietoa ja esimerkkejä. Tuotoksen rakenteessa ei ole huomioitu ohjeistusta ja/tai rakenne on epäjohdonmukainen ja/tai tekstin oikeakielisyys on niin heikkoa, että ymmärrettävyys kärsii tai lähdemerkinnät ovat erittäin puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3, Hyvä
Osaamisnäyttötuotos on suurelta osin tehtävänannon ohjeistuksen mukainen ja se kattaa pitkälti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Tuotoksessa yhdistetään oppimateriaalien ja konktaktiopetuskertojen näkökulmia omiin havaintoihin sekä joihinkin omiin elinkeinoesimerkkeihin ja lisätietoihin. Tuotos kuvaa hyvin ammatillisen osaamisen karttumista. Sen luettavuus on pääosin hyvä, mutta se sisältää jonkin verran oikeakielisyys-, lähdeviite-, lähdeluettelo- ym. virheitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5, Kiitettävä
Tuotos kattaa sisällöltään erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteet ja teemat. Se havainnollistaisi hyvin opiskelijan oppimaa esimerkiksi työelämäedustajalle kertoen sekä ammatillisesta osaamisesta että opiskelijan motivaatiosta, luovuudesta sekä kyvystä kriittisesti ja suunnitelmallisesti paneutua tehtäviin. Tuotoksen tekstiosa on viimeistelty, monipuolinen, loogisesti aiheesta toiseen etenevä kokonaisuus, jossa yhdistyvät oppimateriaalien ja lähikertojen käsitteet ja tietoperusta opiskelijan itse löytämiin osuviin lisätietoihin ja esimerkkeihin. Tuotoksen rakenne on kiitettävällä tasolla, samoin oikeakielisyys sekä lähdetietojen ilmoittaminen.