Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin osa-alueet ja toimintaympäristö (10 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CA05-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Lemminkäisenkatu

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Jaana Merikallio
  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Digitaalinen markkinointi
- Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön.
- Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita.
- Opiskelija tietää hakukoneoptimoinnin merkityksen ja osaa suunnitella sivustokävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.

Brand Management:
- Opiskelija ymmärtää holistisen 360° brändiprosessin, sen sisällön ja merkityksen
- Opiskelija ymmärtää ja osaa analysoida kolmen suuren kategorian – FMCG eli nopeasti kiertävät kulutustavarat, palvelu- ja b-to-b -kategoriat

Sisältö

- Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta.
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet, kohdentaminen.
- Erilaiset digitaaliset kampanjat ja ostotavat.
- Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
- Brändäysprosessi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods)
- Palvelu ja b-to-b brändit

Oppimateriaalit

Valinnainen kirja brändistä
Luentomateriaalit
Verkkoartikkelit

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten

-yrityslähtöisten ryhmätöiden työstäminen ja esittely
-pienryhmätyöskentely, tiimityö.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnoisia suoritustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op=270 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Opettajien luennot, opiskelijoiden itsenäiset tehtävät, ryhmätöitten työstäminen ja esittelyt, harjoitukset.

Sisällön jaksotus

Digitaalinen markkinointi:
- verkkoanalytiikka: Google Analytics for Beginners -sertifikaatti ennakkotehtävänä tai kurssin aikana suoritettuna
- hakukoneoptimointi ja -mainonta
- outbound-markkinointi: display-kampanjan suunnittelu

Brandin rakentaminen ja kehittäminen
Markkinoinnin kilpailukeinot

Lähiopetuspäivät, klo 9-16:
14.1. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16, Jaana Merikallio (Digitaalinen markkinointi)
3.3. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16, Jaana Merikallio (Digitaalinen markkinointi)
28.4. A-ryhmä 9-12, B-ryhmä 13-16, Marianne Renvall (Brändi)
19.5. B-ryhmä 9-12, A-ryhmä 13-16, Marianne Renvall (Markkinoinnin kilpailukeinot)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:

SEO-tehtävä (ryhmä) 25%
Display-kampanja (yksilö) 25%
GA for Beginners -sertifikaatti pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Kirjareflektio (yksilö) pakollinen, ei vaikutusta arvosanaan
Video brändistä (ryhmä) 25%
Markkinoinnin kilpailukeinojen toteutussuunnitelma (ryhmä) 25%

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä voi vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt eivät tuo uutta ajattelua tai lisäarvoa.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia sekä kehityshakuisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan ja faktojen valinta ja soveltaminen ovat monipuolista ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti..
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa