Siirry suoraan sisältöön

Asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BR34-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

31.08.2020 - 30.11.2020

Ajoitus

03.09.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 24

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Opettaja

  • Jani Pihlajamaa
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Jani Pihlajamaa

Ryhmät

  • YMEKUS20
    Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä asiakkaiden ja käyttäjien ongelmia ja tarpeita
• tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• hyödyntää muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä

Sisältö

• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä

Opetusmenetelmät

Lähitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät lähijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Lähitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä.

Sisällön jaksotus

Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
*******************************************************
Lähijaksot ja niiden teemat:

SYYSKUUN LÄHIJAKSO
- Opintojakson sisältö ja tavoitteet, tiimiroolit, tiimeihin jakautuminen

LOKAKUUN LÄHIJAKSO
- Uudet teknologiat taiteessa
- Ideointi, innovointi, idean testaaminen ja arviointi

MARRASKUUN LÄHIJAKSO
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena

JOULUKUUN LÄHIJAKSO
- Palvelumuotoilun tehtävän purku

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.