Asiakas- ja käyttäjälähtöinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BR34-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.08.2020 - 30.11.2020
Ajoitus
03.09.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 24
Koulutus
- Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Opettaja
- Jani Pihlajamaa
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Jani Pihlajamaa
Ryhmät
-
YMEKUS20Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• tunnistaa, analysoida ja määritellä asiakkaiden ja käyttäjien ongelmia ja tarpeita
• tuottaa ja arvioida luovia ideoita ja ratkaisuja monialaisessa tiimissä
• hyödyntää muotoiluajattelua ja palvelumuotoilun menetelmiä liiketoimintakonseptien, tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä
Sisältö
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
Opetusmenetelmät
Lähitapaamisissa perehdytään aiheina oleviin teemoihin luentojen, keskustelujen ja työpajojen kautta. Opiskelijat tekevät lähijaksojen välissä annettuja tehtäviä itsenäisesti ja oppimistiimissä. Tehtävissä kehitetään opiskelijan omasta yritystoiminnastaan valitsemaa palvelua/tuotetta, tai opiskelijan omaa kehittämishanketta.
Lähitapaamisissa hyödynnetään osin vierailevia asiantuntijoita KeyNote-puhujina ja työpajojen pitäjinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään yhteisopettajuutta sekä tiimioppimista monialaisissa opiskelijatiimeissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä.
Sisällön jaksotus
Opetussuunnitelmassa kuvatut keskeiset sisällöt:
• Asiakkaiden ja käyttäjien ongelmat ja tarpeet kehittämisen lähtökohtana
• Ratkaisujen ideointi, testaaminen ja arviointi
• Muotoiluajattelu liikeidean kehittämisen tukena
• Palvelumuotoilun menetelmät kehittämistyössä
*******************************************************
Lähijaksot ja niiden teemat:
SYYSKUUN LÄHIJAKSO
- Opintojakson sisältö ja tavoitteet, tiimiroolit, tiimeihin jakautuminen
LOKAKUUN LÄHIJAKSO
- Uudet teknologiat taiteessa
- Ideointi, innovointi, idean testaaminen ja arviointi
MARRASKUUN LÄHIJAKSO
- Muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu liiketoiminnan tukena
JOULUKUUN LÄHIJAKSO
- Palvelumuotoilun tehtävän purku
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen lähitapaamisissa, sekä annettujen tehtävien suorittaminen.