Siirry suoraan sisältöön

Media-alan toimintaympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00BT41-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 29.03.2022

Ajoitus

29.03.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Koulutus

  • Media-alan koulutus

Opettaja

  • Mika Salomaa
  • Milla Järvipetäjä
  • Markus Hatakka

Vastuuopettaja

Milla Järvipetäjä

Ryhmät

  • PMEDIS21jour
    PMEDIS21 journalismi
  • PMEDIS21elok
    PMEDIS21 elokuva
  • MMEDTK22V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2022
  • PMEDIS21tupr
    PMEDIS21 Tuotannon ja projektinhallinnan
  • PMEDIS21masn
    PMEDIS21 Mainonnan suunnittelu
  • PMEDIS21
    Medianomi S21
  • PKANIS20
    Animaatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- nimetä media-alan keskeiset toimijat ja järjestelmät
- esitellä oman alansa työtehtävien osaamisvaatimukset
- selittää media-alan merkitystä, toimintatapoja ja tehtäviä osana kulttuurialaa, yhteiskunnallista toimintaympäristöä ja kestävää kehitystä
- arvioida monikulttuurisuuden ja kansainvälisyyden merkitystä omalla ammattialallaan
- paikantaa media-alan historian keskeisimpiä vaiheita ja sijoittaa oman toimintansa siihen
- selittää media-alan toimintaympäristöä käyttäjän ja yleisön näkökulmasta

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään media-alan ominaispiirteisiin ja sen erilaisiin toimijoihin kansallisessa ja kansainvälisessä viitekehyksessä. Keskeistä on ymmärtää media-alan rooli osana yhteiskuntaa, kulttuuria ja taidetta. Opintojaksolla käsitellään alan työtehtävien ja osaamisvaatimusten muutosta ja tulevaisuutta sekä media-alan roolia kestävässä kehityksessä. Kurssilla käydään läpi media-alan historiaa sekä käsitellään erilaisia mediatuotteita myös yleisön ja käyttäjän näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Materiaali opintojakson ITS-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus (verkossa), pienryhmätehtävät ja itsenäiset tehtävät.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Case-study -perustainen oppiminen.
Teoriapohjainen oppiminen: lähdeaineistoon tutustuminen ja soveltaminen.
Tutkiva oppiminen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-ei valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät opintojakson ITS-työtilassa:
-Media-alan yritysten toimintaympäristö: case study
-Media-alan ammattien osaamisvaatimukset: case study
-Media-alan toimijoiden merkitys mediakentällä

Sisällön jaksotus

Kontaktiopetus (verkkotapaamiset):
- ti 29.3. klo 16-18
- ti 10.5. klo 16-18
- ti 31.5. klo 16-18

Jos et pääse verkkotapaamisiin, katso its-ympäristöstä toimintaohje.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Palautetavat sekä -kanavat on kerrottu itsissä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu oppimistehtävien perusteella, oppimistehtävät ja niiden arviointitavat sekä vaikutus arvosanaan on kerrottu itsissä.


Arviointikriteereissä noudatetaan media-alan arviointikehikkoa - alla:

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on työskennellyt aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä opintojakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.