3D-animoinnin perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00BZ71-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
27.05.2021 - 18.10.2021
Ajoitus
25.10.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 20
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Elli Vuorinen
- Markus Hatakka
Vastuuopettaja
Elli Vuorinen
Ryhmät
-
PMEDIS19animPMEDIS19 animaatio
-
PMEDIS18animPMEDIS18 animaatio
Tavoitteet
- Opiskelija hallitsee 3D-rigaamisen ja animoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-animaatiosta taiteellisen ilmaisun ja visualisoinnin välineenä.
- Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheita ja osaa käyttää ohjelmaa 3D-mallin rigaamiseen ja animoimiseen.
- Opiskelijalle on riittävät perustaidot 3D-animoinnin opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.
Sisältö
Opintojaksossa tutustutaan 3D-grafiikan animointiin ja rigaukseen. Opetuksessa mallinnetuille hahmolle tai objektille rakennetaan animoitava luuranko (rig) ja luodaan siltä animointiin soveltuva.
Painopiste on omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa rigaus- ja animointiharjoituksissa. Rigaamisen ja animoinnin työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla. Animaatioharjoitusten kautta käsitellään mm. IK ja FK rig, Bone Constraint, Driver ja Bendy bonet sekä miten latticea voidaan hyödyntää rigauksessa. Animoinnin yhteydessä tutustutaan myös Dope sheetiin, Graph ja Action editoriin.
Opintojakson lopussa harjoitustyönään palauttaa lyhyen animaation, joka on animoitu itse rigaamallaan hahmolla tai objektilla.
Opetusmenetelmät
Oppimismenetelmät:
Opintojakso jakaantuu intensiivisiin kontaktiopetusjaksoihin ja itsenäisiin harjoitustehtäviin sekä omaan projektiin. Käytössä on myös chat ja Blenderin videotutoriaalit.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Pedagogiset toimintatavat:
Luennot, itsenäiset ja ohjatut harjoitukset, vertaisoppiminen, pienryhmätyöskentely, videotutoriaalit.
Sisällön jaksotus
Osaamistavoitteet:
Opiskelija hallitsee 3D-rigaamisen ja animoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-animaatiosta taiteellisen ilmaisun ja visualisoinnin välineenä.
Opiskelija hahmottaa 3D-työskentelyn eri vaiheita ja osaa käyttää ohjelmaa 3D-mallin rigaamiseen ja animoimiseen.
Opiskelijalle on riittävät perustaidot 3D-animoinnin opiskelun jatkamiseen itsenäisesti.
Sisältö:
Opintojaksossa tutustutaan 3D-grafiikan animointiin ja rigaukseen. Opetuksessa mallinnetuille hahmolle tai objektille rakennetaan animointiin soveltuva luuranko (rig).
Painopiste on omien ideoiden visualisoinnissa sekä erilaisissa rigaus- ja animointiharjoituksissa. Rigaamisen ja animoinnin työnkulku käydään läpi ohjattujen ja itsenäisten harjoitustöiden avulla. Animaatioharjoitusten kautta käsitellään mm. IK ja FK rig, Bone Constraint, Driver ja Bendy bonet sekä miten latticea voidaan hyödyntää rigauksessa. Animoinnin yhteydessä tutustutaan myös Dope sheetiin sekä Graph ja Action editoriin.
Kurssin lopussa opiskelija palauttaa harjoitustyönään lyhyen animaation, joka on animoitu itse rigaamallaan hahmolla tai objektilla.
Tämä toteutus on jatkoa kevään 2021 3D-mallinnuksen perusteet -opintojaksolle. Edeltävyysehtona opintojaksolla on, että opiskelija tuntee entuudestaan Blender-ohjelman käyttöliittymän ja mallintamiset perusteet.
Jos opiskelija ei ole suorittanut kevään 3D-mallintamisen opetusjaksoa, hän voi myös itsenäisesti opiskella ennen syksyn opetuksen alkua Blender käyttöliittymän ja mallintamisen alkeet (Blenderin Fundamentals 2.8 tutoriaalit). Media-alan sekä animaation opiskelijat pystyvät opinnallistamaan tällaisen itsenäisen oppimisen Projektikahvilan kautta.
Opintojaksolle otetaan 8-20 opiskelijaa ensisijaisesti animaation opiskelijoita ryhmistä PMEDIS17ani, PMEDIS18ani ja PMEDIS19ani sekä sen jälkeen muita opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Opetus pyritään pitämään lähiopetuksena Lemminkäisenkadun IT-luokkatilassa. Vain tarpeen ja koronatilanteen niin vaatiessa järjestämme opetuksen hybridi-mallin mukaisesti sekä IT-luokkatiloissa että etäyhteydellä.
Opintojaksolla käytössä oleva Blender-ohjelmisto on ladattavissa ilmaiseksi myös opiskelijoiden omille tietokoneilleen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosteluperusteet:
80 % läsnäolo ja suoritetut harjoitustyöt. Taitojen kehittyminen kurssin aikana, opiskelijan motivaatio ja rakentava osallistuminen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita annettuja harjoituksia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija toteuttaa annetut harjoitustehtävät. Hän ei ole motivoitunut tai ota vastaan palautetta eikä tee ehdotettuja korjauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. Hän hallitsee 3D-animoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää 3D-animoinnista taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tekee annetut harjoitustehtävät. Hän on paneutunut tehtävien suorittamiseen, osaa ottaa vastaan palautetta ja tekee korjaukset tarvittaessa. hallitsee 3D-animoinnin peruskäsitteet ja ymmärtää 3D- animoinnista taiteellisen ilmaisun, tilanhahmotuksen ja visualisoinnin välineenä ja osaa soveltaa niitä itsenäisesti ja motivoituneesti omissa harjoitustehtävissä.
Esitietovaatimukset
Edeltävyysehtona opintojaksolla on, että opiskelija tuntee entuudestaan Blender-ohjelman käyttöliittymän ja mallintamiset perusteet.