Sosiaalisen median videotuotanto (5 op)
Toteutuksen tunnus: KU00CA09-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.06.2021 - 22.10.2021
Ajoitus
18.10.2021 - 30.11.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 22
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Jussi Kokkola
Vastuuopettaja
Jussi Kokkola
Ryhmät
-
PMEDIS19Medianomi S19
-
PMEDIS18Medianomi S18
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• ymmärtää liikkuvan kuvan merkityksen sosiaalisen median sisällöntuotannossa
• osaa konseptoida videon ulkopuoliselle tilaajalle
• hahmottaa some-videon erityispiirteet
• osaa toimia osana videotuotantotiimiä
• ymmärtää erilaisten sisältötyyppien merkityksen sisällöntuotannossa
• osaa suunnitella sisältöä hyvin tarkasti rajatulle kohderyhmälle
Sisältö
Opintojaksolla syvennytään sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja videon rooliin sekä merkitykseen käyttäjien huomion vangitsijana. Opintojaksolla tehdään tiimeissä liikkuvan kuvan sisältöjä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso järjestetään läsnäopetuksena Lemminkäisenkadun kampuksella.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tärkein oppimistehtävä on ryhmätyö, jossa sosiaalisen median videotuotantoprosessin mukaisesti tuotetaan toimeksiantajalle video.
Opintojakson aikana työryhmät tuottavat seuraavat materiaalit:
- briiffidokumentti toimeksiannosta
- konseptikuvaus
- käsikirjoitus
- kuvaussuunnitelma
- raakaleikattu videomateriaali (katselmointia varten)
- valmis video
Ryhmätyön lisäksi jokainen opiskelija tekee yksilötehtävän (kevyt somevideotuotanto) sekä antaa palautetta (oman sekä muiden ryhmäläisten työn reflektointi). Yksilötehtävä annetaan jakson alussa ja se tulee palauttaa viimeistään 30.11.2021.
Työn mitoitus:
- opetuskerrat 35 h
- ryhmätyö 80 h
- yksilötyö ja itsenäinen opiskelu 20 h
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla syvennytään sosiaalisen median sisällöntuotantoon ja videon rooliin sekä merkitykseen käyttäjien huomion vangitsijana. Opintojaksolla tehdään tiimeissä liikkuvan kuvan sisältöjä.
Opiskelu nojautuu viikoittain vaihtuviin teemoihin, jotka pohjautuvat yleisen videotuotantoprosessin jaksotukseen:
- ensimmäisellä viikolla polkaistaan projekti liikkeelle yleisten asioiden tietopaketeilla sekä asiakastoimeksiantoon perehtymisellä
- toisella viikolla pääpaino on konseptoinnissa: suunnitellaan toimeksiannon mukaisesti sosiaalisen median videotuotannon täsmäkonsepti sekä käsikirjoitetaan video
- kolmas opiskeluviikko koostuu audiovisuaalisen sisällöntuottamisen ja tuotannon suunnittelun teorian lisäksi kuvaussuunnitelman tekemisestä
- neljännellä viikolla suoritetaan pääosa kuvauksista mahdollisuuksien mukaan
- viides ja kuudes opiskeluviikko varataan kuvatun materiaalin editoimiselle sekä tarvittaessa (lisä)kuvauksille
- viimeisellä opiskeluviikolla lopulliset tuotokset esitellään koko ryhmälle sekä toimeksiantajan edustajalle ja annetaan palautetta puolin ja toisin
Jakson aikana opiskelijoilla on lisäksi mahdollisuus osallistua ”sparrausklinikoihin”, jotka ovat käytännön kysymysten ja haasteiden ratkomiseen tarkoitettuja opetustuokioita. Näistä editointiklinikka on kaikille pakollinen.
Ajoitus: viikot 42-48 (8 lähiopetuskertaa + optionaaliset klinikat)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan muodostuminen:
- ryhmätyö (arviointiasteikko 0-5, painoarvo 65%)
- yksilötyö (arviointiasteikko 0-5, painoarvo 35%)
Arviointikriteerit, ryhmätyö:
0: Töiden palautus myöhässä. Tuotokset eivät noudata toimeksiantoa lainkaan tai käy ilmi, että työryhmä ei ole tuottanut materiaalia itse, vaan kopioinut luvattomasti tai lähteitä mainitsematta.
1-2: Vain joitain tuotoksia toimitetaan määräaikaan mennessä. Tuotettu video vastaa vain osittain toimeksiantoa.
3-4: Tuotokset vastaavat suurimmalta osalta toimeksiantoa. Valmis video on kohdeyleisö huomioon ottaen asianmukainen ja huolellisesti tehty. Visuaalisuus on hyvällä tasolla ja liikkuvan kuvan potentiaalia on käytetty hyvin. Dokumentaatio on asiallista ja kattavaa. Ryhmä toimii katselmoinneissa aktiivisesti ja selkeästi.
5: Valmis video on omaperäinen, visuaalisesti näyttävä ja mielenkiintoa herättävä. Video on myös muilta osin toimeksiannon mukainen. Muut materiaalit ovat samoin asianmukaiset sekä kattavat, suunnitelmallisuus ja huolellisuus näkyy. Ryhmä on aktiivinen ja selkeä katselmointitilaisuuksissa. Tuotokset osoittavat ryhmän saavuttaneen opintojakson ryhmätehtävälle asettamat tavoitteet.
Arviointikriteerit, yksilötyö:
0: Tehtävän palautus myöhässä. Tuotokset eivät noudata tehtävänantoa lainkaan tai käy ilmi, että opiskelija ei ole tuottanut materiaalia itse, vaan kopioinut luvattomasti tai lähteitä mainitsematta.
1-2: Tehtävän palautus on myöhässä tai puutteellinen. Tuotokset eivät ole tehtävänannon mukaisia. Dokumentaatio on niukkaa tai se puuttuu. Videot eivät osoita opiskelijan hallitsevan sosiaalisen median sisällöntuotantoprosessia.
3-4: Opiskelija on tuottanut tehtävänannon mukaiset videot ja palauttanut tuotokset ajallaan. Videot ovat suunnitelmallisesti tehtyjä ja tarpeeseen sopivia. Dokumentaatio on kattavaa ja selkeää. Tuotokset osoittavat opiskelijan ymmärtäneen opintojakson yksilötehtävälle asettamat tavoitteet.
5: Opiskelija on tehnyt tehtävänannon mukaisesti somevideot, jotka ovat omaperäisiä ja mielenkiinnon herättäviä. Liikkuvaa kuvaa on käytetty esimerkillisesti, tyyli ja sisältötyyppi sekä visuaalisuus on tarpeeseen sopivaa. Opiskelija on dokumentoinut tekoprosessin sekä kirjoittanut käsikirjoituksen ja suunnitelman erinomaisesti. Itsereflektio on asianmukainen, analysoiva ja pohtiva. Tuotokset osoittavat opiskelijan saavuttaneen opintojakson yksilötehtävälle asettamat tavoitteet.
Arviointiin vaikuttaa myös tuotosten palauttaminen ajallaan sekä aktiivisuus lähiopetuksessa. Opiskelijan aktiivisuus lähiopetuksessa saattaa nostaa kurssiarvosanaa, passiivisuus vastaavasti laskea. Ei vain arvosanan, vaan myös oppimisen kannalta osallistuminen opetukseen on tärkeää.
Opintojakso arvioidaan sen päätyttyä ja jokainen opiskelija saa arvioinnin yhteydessä kirjallisen palautteen opettajalta.