Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: KU00CD59-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 26

Koulutus

  • Kulttuurialan ylempi AMK, media- ja kulttuuriyrittäjyys
  • Kulttuurialan ylempi AMK, taiteen uudet kontekstit
  • Kulttuurialan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi

Opettaja

  • Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
  • Pirita Juppi
  • Henni Syrjänen
  • Henri Aho
  • Marjo Harju
  • Outi Linnossuo

Ryhmät

  • YKUHSK22
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
  • YKUHKK22
    Kulttuurialan YAMK, Kulttuurihyvinvointi

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• löytää ja arvioida oman kehittämistehtävän kannalta relevantteja lähteitä ja tietoa
• rakentaa kehittämishankkeelleen mielekkään käsitteellisen viitekehyksen
• soveltaa projektinhallinnan työkaluja oman kehittämistyön suunnittelussa
• hyödyntää tarkoituksenmukaisia tutkimuksellisen tiedonhankinnan menetelmiä kehittämistyössään
• ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa eettiset periaatteet sekä tietosuojan
• viestiä kehittämistyöstään ja sen tuloksista eri kohderyhmille kussakin tilanteessa mielekkäillä tavoilla.

Sisältö

• Oman kehittämistyön ammatilliset ja tutkimuksellis-teoreettiset kontekstit
• Tiedonhankinta ja arviointi kehittämishankkeen tarpeisiin
• Projektinhallinnan työkalujen hyödyntäminen kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisuus kehittämishankkeessa
• Tutkimuksellisen tiedonhankinnan ja aineistonhallinnan suunnittelu
• Etiikka ja tietosuoja tutkimus- ja kehittämistoiminnassa
• Kirjoittaminen ja viestintä tutkimus- ja kehittämishankkeissa

Opetusmenetelmät

Lähipäivät:
luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla

• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen

• Verkkotyöskentely ryhmässä: Oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämishankkeen menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa oppimisalustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos (kirjaston järjestämä kurssi)
• Oppimistehtävä 1: Oman kehittämishankkeen alustavan suunnitelman tekeminen sekä toisten suunnitelmien kommentointi
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun
• Oppimistehtävä 3: Aineistonhallinnan suunnitelma & muut eettiset kysymykset omassa kehittämishankkeessa
• Oppimistehtävä 4: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen version laatiminen

Sisällön jaksotus

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (ensimmäinen lähijakso ja oppimistehtävä)

• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (tiedonhankinnan opintojakso 1 op osana toteutusta)

• Projektinhallinnan työkalut (lähijakso ja oppimistehtävä)

• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (lähijakso ja oppimistehtävä)

Arviointiasteikko

H-5