Siirry suoraan sisältöön

Strateginen ajattelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: MS00BP50-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2020 - 17.01.2021

Ajoitus

01.01.2021 - 31.07.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 40

Koulutus

  • Master of Business Administration, Business Management

Opettaja

  • Keijo Varis

Ryhmät

  • YTEJOS20
    Insinööri (ylempi AMK), Teknologiaosaamisen johtaminen
  • YTEJOTS20
    Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
-ymmärtää, mikä on strategia ja osaa suunnitella sellaisen omalle organisaatiolleen
-ymmärtää, mitä on strateginen ajattelu, missä sellaista tarvitaan ja on kehittänyt omia strategisen ajattelun taitojaan
-osaa johtaa strategisen suunnittelun prosesseja eri organisaatiotasoilla
-pystyy valitsemaan sopivan strategisen suunnittelun työkalun eri tarkoituksiin ja käyttää niitä soveltuvalla tavalla
-tunnistaa merkittävimmät esteet strategian käyttöönotossa ja osaa luoda suunnitelman, jolla esteet voitetaan ja johtaa viisaasti ja tehokkaasti valittua strategiaa

Sisältö

-Mitä on strateginen johtaminen
-Mitä on strateginen ajattelu
-Strategisen johtamisen prosessit ja suunnittelun työkalut
-Kuinka valita viisaasti menestyksellinen strategia
-Kuinka viisaasti ja tehokkaasti viedä käytäntöön valittu strategia

Oppimateriaalit

Lähdekirjallisuus:
J-E.Lindroos ja K.Lohivesi: Onnistu Strategiassa (2006 tai uudempi)
Muu materiaali, joka on ITSLEARNINGISSA tai mainittu ITSLEARNINGIN toteutussuunnitelmassa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetuspäivät koostuvat luennoista, videoista ja ryhmätöistä. Lähiopetuspäivien jälkeen opiskelijat tekevät 4-6 opiskelijan ryhmissä kaksi tai kolme ryhmäoppimistehtävää, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNINGIIN annetussa aikataulussa niille ITSLEARNINGISSA varattuihin "palautuslaatikoihin". Kukin ryhmä palauttaa yhden tiedoston kutakin oppimistehtävää. Jäsenet ryhmiin valitaan satunnaismenetelmää käyttäen.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Monimuoto-opetus/innopeda.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei vaihtoehtoista tapaa suorittaa opintojakso.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso suoritetaan tekemällä hyväksytysti ITSLEARNINGISSA kuvattavat oppimistehtävät ja STQ-testi.

Viisi opintopistettä vastaa keskimäärin 133 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksot Strateginen Ajattelu ja Johtaminen/Strategic Thinking and Management TOTEUTETAAN SUOMENKIELISENÄ pääasiassa YTEJOS20 opiskelijoille (35 opiskelijaa).

Opintojakso koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, yksilöllisestä STQ-testistä ja ryhmissä tehtävistä kahdesta tai kolmesta oppimistehtävästä, jotka palautetaan tiedostoina ITSLEARNING -järjestelmään siellä ilmoitetussa aikataulussa.

Lähiopetuspäivät:
1. Päivä: Torstai 4.2.2021, klo 9 – 16, Lemminkäisenkatu 30 Luokka XXX (ilmoitetaan myöhemmin).
2. Päivä: Perjantai 19.3.2021, klo 9 – 16, Lemminkäisenkatu 30 Luokka XXX (ilmoitetaan myöhemmin).

OPINTOJAKSON TAVOITTEET, SISÄLTÖ JA RAKENNE:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• Tuntee strategiakäsitteen sisällön sekä strategisen suunnittelun lähestymistavat, mallit ja työkalut sekä osaa käyttää niitä
• Tuntee strategisen ajattelun sisällön ja sen, missä sitä tarvitaan
• Tuntee strategian toteutuksen haasteet ja menetelmät valitun strategian toteuttamiseksi
Opintojakson sisältö:
• Ympäristön muutosvoimien ja organisaation sisäisen osaamisen tunnistaminen
• Strategisen suunnittelun prosessi ja siinä käytettävät työkalut
• Strateginen ajattelu
• Strategian toteutus

Opintojakso avataan ITSLEARNINGISSA 1-2 viikkoa ennen ensimmäistä kontaktiopetuspäivää. Kaikki kotitehtävät ja kurssimateriaalit löytyvät ITSLEARNINGISTÄ silloin.

Viestintäkanava ja lisätietoja

keijo.varis@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko on 0-5, jossa 5= kiitettävä, 3-4= hyvä ja 1-2= tyydyttää. Nolla (0) on hylätty.
Arvioinnin kohteena ovat ryhmissä tehtävien oppimistehtävien sisältö ja laatu. Lopullinen arvosana muodostuu ryhmätehtävien arvosanojen keskiarvosta. Myös STQ-testistä saa pisteitä, jotka vaikuttavat lopulliseen arvosanaan.