Siirry suoraan sisältöön

Food ingredients and raw materials (5 op)

Toteutuksen tunnus: TE00BV66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2021 - 12.09.2021

Ajoitus

30.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Yhteiset palvelut

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Koulutus

  • Bio- ja kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Eija Kulju

Ryhmät

  • PBIOKES19
    Bio- ja kemiantekniikan koulutus koulutus
  • PBIOKES19elintarvike
    PBIOKES19elintarvike

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ihmisen ravitsemuksen periaatteet sekä osaa kuvata ravintoaineiden kemiallisia rakenteita, ominaisuuksia ja reaktiota. Opiskelija osaa määritellä raaka-aineiden ja tuotteiden kemiallisen koostumuksen merkityksen laadun ja turvallisuuden kannalta sekä osaa tunnistaa raaka-aineiden tuotannon merkityksen elintarvikkeen hiilijalanjälkeen soveltaen kestävän kehityksen periaatteita.

Sisältö

Elintarvikkeiden pääravintoaineet, kivennäisaineet ja hivenaineet sekä vitamiinit
- Elintarvikkeen ravintosisältö ja sen analysointi
- Elintarvikeparanteet; lisäaineet, aromit sekä entsyymit ja niiden käyttö

Oppimateriaalit

Kurssi toteutetaan englanniksi. Opiskelijat hakevat itse materiaalia. Tunnilla jaettu materiaali. Oppimateriaalia löytyy Its Learning -kurssialustalta.

Opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää lähiopetusta ja laboratoriossa tehtäviä harjoitustöitä. Opintojaksolla tehdään myös ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti kurssin lopuksi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Kansaisvälisyys, työelämälähtöisyys, tiimioppiminen, digioppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: teoriaopetus 2op sekä laboratoriotyöt 3op. Laboratoriotyöt tehdään parityöskentelynä ja ovat pakollisia. Jokaisesta laboratoriotyöstä palautetaan raportti, joka pitää olla palautettuna ja hyväksyttynä ennen seuraavan opintojakson alkua. Ennen jokaista laboratoriotyötä tehdään työhön liittyvät ennakkotehtävät, jotka pitää olla palautettuna palautuskansioon, jotta saa aloittaa laboratoriotyön. Opintojakson lopulla on tentti, johon kuuluvat sekä teoriaopetus että laboratoriotyöt.

Sisällön jaksotus

Opiskelija osaa kuvata elintarvikkeiden pääraaka-aineet ja niiden koostumuksen.
Opiskelija osaa määritellä elintarvikkeissa yleisesti esiintyvien sokereiden, tärkkelyksen, proteiinien ja rasvojen kemiallisia reaktioita ja merkitystä. Opiskelija tuntee niille tyypilliset kemialliset reaktiot ruoanvalmistusprosesseissa ja elintarvikkeiden säilytyksen aikana sekä veden merkityksen elintarvikkeiden säilyvyydelle ja kemiallisille reaktioille.
Opiskelija osaa analysoida tärkeimpiä elintarvikkeissa esiintyvien ravintoaineiden pitoisuuksia. Opiskelija osaa nimetä yleisimmät elintarvikkeissa käytetyt elintarvikeparanteet sekä ymmärtää niiden merkityksen sekä osaa soveltaa niitä käytännön elintarvikkeiden valmistukseen.

Ajoitus syys-lokakuu 2021

Viestintäkanava ja lisätietoja

Ei valinnaista suoritustapaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laboratoriotyön raportit 20%
Teoriatehtävät 30%
Lopputentti 50%

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti annettuja tehtäviä/osioita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot. Opiskelija tuntee ja hallitsee tyydyttävässä määrin aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut hyväksytysti annetut tehtävät/osiot ja osallistunut aktiivisesti opintojaksoon. Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen.