Fysioterapian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD90-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 13.09.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Satu Takala
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ajoitusryhmät
- PFYSIS20A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- PFYSIS20B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PFYSIS20BPFYSIS20B
-
PFYSIS20Fysioterapeutti (AMK), S20
-
PFYSIS20APFYSIS20A
Pienryhmät
- PFYSIS20A
- PFYSIS20B
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata kansalliset ja kansainväliset fysioterapian kehityslinjat,
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• määritellä fysioterapian keskeiset käsitteet,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,
• toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa sekä pienemmissä koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa,
• tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita.
Sisältö
Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat sekä eettiset periaatteet, fysioterapian keskeiset käsitteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus.
Ensiapu ja aseptiikka: Toiminta onnettomuustilanteessa, ensiapu ja elvytys, sokkiin johtavat tilanteet, infektioiden tartuntatiet ja riskitekijät, aseptiikan perusperiaatteet.
Oppimateriaalit
Korte & Myllyrinne 2017. Ensiapu. Punainen Risti (tai uudempi painos) ja Itslearning-ympäristöstä löytyvät internet-sivustot, spr-internet-sivusto
MIkrobiologian ja aseptiikan materiaalit löytyvät Itslearning -ympäristöstä
Fysioterapia:
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet
Opetusmenetelmät
Hätäensiapu:Yksilö- ja pienryhmätyöskentely kirjallisine tehtävineen ja opetuskeskustelut
Mikrobiologia ja aseptiikka: itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely sekä oppimistehtävä
Fysioterapia:
-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen /työhön tutustuminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Hätäensiapu: itsenäinen- ja pienryhmätyöskentely, vertaisarviointi
Aseptikka ja mikrobiologia: oppimistehtäväperustainen pienryhmätyöskentely
Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hätäensiapu: jos on voimassa oleva 8 t hätäensiapukortti tai voimassa oleva ea1- tai ea 2-kortit, niin yhteys opettajaan > sisäinen hyväksiluku mahdollisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hätäensiapu 8t
Aseptiikka ja mikrobiologia: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen pienryhmätehtävä 19t
Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6
Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)
Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät
Sisällön jaksotus
Toteutuu verkon välityksellä, opettaja lähettää linkin sähköpostiin!
Hätäensiapu: a-ryhmä 26.11.2020 klo 8.15-11.30 ja b-ryhmä 27.11.2020 klo 8.15-11.30, yksilö- ja pienryhmätehtävien palautus 9. ja 16.12.2020 klo 16.
Mikrobiologia ja aseptiikka: verkkomateriaaliin perustuvan pienryhmätehtävän palautus 20.12. 2020,
2. palautuskerta on 30.1.2021.
3. palautuskerta on 30.3.2021
Fysioterapian osuus
Vko 36 2 x 45’ lähiopetuksena
- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)
- Tutkimus- ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Tarkemmat ohjeet tunnilla.
Vko 37 4 x 45’ verkossa
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.
Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim. verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em. aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä, toteutus auki vielä)
Vko 38 4 x 45’
14.9. Lähitunnit 4 x 45’ (tarkempi aikataulu 1.tunnilla)
Learning cafe -kiertopistetyöskentely A-ja B-ryhmissä erikseen sovituilla aikatauluilla 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista. Tulosten purku ryhmissä ja esityksen valmistelu.
15.9. 2 x 45’ verkossa
Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART
Vko 40 ja 41 4 x 45’ Lähi-/verkko, sovitaan tarkemmin.
Learning cafe -työskentelyn esitykset 5 x 30min sovitun aikataulun mukaisesti A- ja B-ryhmille erikseen.
Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)
Vko 43 /46 4 x 45’ Lähi - /verkkototeutus
Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen? / muu toteutus
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.
Vko 49 3. & 4.12. Verkko
Työhön tutustumisen tai korvaavan tehtävän purku.
Kurssin yhteenveto.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hätäensiapu : hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka: kirjallinen pienryhmätehtävä: hyv/hyl
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja