Siirry suoraan sisältöön

Asiakkaan tuki- ja liikuntaelimistön toimintakykyä tukeva fysioterapiaharjoittelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BE17-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2019 - 19.11.2020

Ajoitus

01.01.2020 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Heidi Leinonen
  • Marion Karppi
  • Esa Bärlund
  • Anu Granberg
  • Kati Naamanka
  • Annukka Myllymäki
  • Satu Takala
  • Afrisa Kapella
  • Juho Korpi
  • Taina Vahtera
  • Pirjo Pennanen

Ryhmät

  • PFYSIS18B
    PFYSIS18B
  • PFYSIS18A
    PFYSIS18A

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• soveltaa sekä tuki- ja liikuntaelimistön että hengitys- ja verenkierron toimintarajoitteisiin liittyvää tutkimustietoa asiakastilanteissa,
• toimia fysioterapian eettisten periaatteiden mukaisesti,
• laatia asiakaslähtöisen näyttöön perustuvan toimintakyvyn tutkimissuunnitelman ja toteuttaa sen tilannekohtaisesti, luotettavasti ja turvallisesti,
• tehdä johtopäätöksiä sekä tuki- ja liikuntaelimistön että hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteita ja suorituksia kuvaavista tutkimistuloksistaan tutkimustietoon nojautuen,
• selittää, miten asiakkaan rakenteiden ja suoritusten muutokset vaikuttavat hänen toimintakykyynsä ja sen osa-alueisiin hänen ympäristössään asiakkaan resurssit huomioiden,
• laatia asiakaslähtöisen fysioterapeuttisen diagnoosin ja asettaa tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa (SMART),
• suunnitella ja toteuttaa asiakkaan toimintakykyä ja sen osa-alueita ylläpitävät ja/tai edistävät fysioterapiatilanteet asiakkaan resurssit huomioiden,
• vertailla fysioterapian eri toteutusvaihtoehtojen tuloksellisuutta,
• raportoida asiakkaan tilasta ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti soveltaen rakenteisen kirjaamisen perusteita,
• toimia yhteistyössä omaisten ja muun terveydenhuollon henkilöstön kanssa.

Sisältö

Fysioterapiaprosessi, kun asiakkaan toimintakyvyn muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön rakenteiden ja toimintojen sekä suoritusten ja osallistumisen osa-alueiden muutoksista, kirurgisista ja/tai ortopedisistä toimenpiteistä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksista.
Oppimisen tavoitteiden laatiminen, oppimisen kehittymisen reflektointi, kirjaaminen.

Oppimateriaalit

Oppiminen etenee fysioterapeuttikoulutuksessa kumulatiivisesti, joten harjoittelu edellyttää sitä, että opiskelija on omaksunut ennen harjoittelujakson alkua edeltävien opintojen sisältöjen mukaisen osaamisen.
Oppimateriaalina em. osaamisen liittyvä materiaali sekä harjoittelupaikan määrittämä oheismateriaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija reflektoi omaa osaamistaan ennen harjoittelua ja asettaa tavoitteet omalle oppimiselleen.
Opiskelija toimii aktiivisesti harjoittelun asiakastilanteissa ja muiden tehtävien toteutuksessa soveltaen teoriaa käytäntöön kokemuksellisen oppimisen kautta.
Opiskelija arvioi oppimisensa ja osaamisensa kehittymistä sekä hakee aktiivisesti ohjausta ja palautetta toiminnastaan harjoittelun edetessä.
Opiskelija tuottaa kirjallisen asiakasraportin, jossa käytetään fysioterapianimikkeistön lisäksi ICF-koodeja toimintakyvyn ja sen edellytysten kuvauksen jäsentämisessä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ENNEN HARJOITTELUN ALKUA Opiskelija perehtyy Optiman Harjoittelu Clinical practise -kansiossa olevaan harjoittelun oppaaseen perusteellisesti selvittäen omat vastuunsa harjoittelussa. Epäselvät asiat opiskelija ottaa esille ohjaavan opettajan kanssa. Opiskelijan tulee ottaa huomioon oppaan määrittämien tehtävien lisäki harjoittelupaikkakohtaiset tehtävät hyvissä ajoissa.

Oppimistavoitteet: itsearviointi ja tavoitteet –lomake palautetaan Optiman palautuslaatikkoon opettajan kommentoitavaksi. Opiskelija muokkaa kommentoitua lomaketta tarpeen mukaan siten, että hän voi lähettää tavoitteensa ohjaavalle fysioterapeutille . Opiskelija ja ohjaava fysioterapeutti tarkastelevat opiskelijan asettamia tavoitteita harjoittelupaikassa ensimmäisen harjoitteluviikon kuluessa sekä tarvittaessa opiskelija muokkaa asettamiaan tavoitteita.

HARJOITTELUSSA fysioterapeuttiopiskelija työskentelee fysioterapeutin ohjauksessa fysioterapeutin tehtävissä. Opiskelija vastaa hänelle annettujen työtehtävien hoitamisesta fysioterapeuttiohjaajalleen ja opettajaohjaajalle.

Toteutetaan Skypen välityksellä alkutavoitekeskustelu(1-2 viikko) , johon osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja. Opiskelija sopii tavoitekeskustelun ajankohdan ohjaajansa kanssa opettajien antamien aikataulujen puitteissa.

Opiskelija laatii kirjallisen itsearvioinnin tavoitekeskusteluihin ja palauttaa sen Optimaan viimeistään kaksi päivää ennen tavoitekeskusteluja.

Harjoittelun puoliväliin mennessä kirjallinen raportti on jo aloitettu. Tässä vaiheessa raportissa on kirjattu raportin alkuosa: esitiedot, raporttikohteen tilan kuvaus, alustava fysioterapeuttinen diagnoosi ja tavoitteet. Ohjaava fysioterapeutti tarkistaa raportin sisällön oikeellisuuden ja opettaja jäsennyksen, tavoitteet, toteutuksen jne. Opiskelijan kannattaa palauttaa raporttiluonnos mahdollisimman varhain Optimaan, jotta ohjaava opettaja voi tarvittaessa ohjata raportin etenemistä. Valmis raportti tulee palauttaa Optimaan viimeistään harjoittelun päätyttyä.

Loppuarviointiin osallistuvat opiskelija, ohjaava fysioterapeutti ja opettaja.
Opiskelija järjestää loppuarviointikeskustelun harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla. Opiskelija valmistautuu keskusteluun siten että hän vie keskustelua eteenpäin esitellen oman oppimisensa edistymistä ja jatkokehittymistarpeita tavoitekohtaisesti kirjallisen itsearviointiinsa nojautuen.
Loppuarviointikeskustelu toteutuu pääsääntöisesti Skypen tms. välityksellä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Itsearviointi ja tavoitteet: kirjallinen itsearviointi ja tavoitteet ennen harjoittelua ja täydentäminen loppuarviointiin (itsenäinen opiskelu)

- Kirjallinen raportointi (Ohjeet oppaassa, ja sisältyy itsenäiseen työskentelyyn)

- Harjoittelun aikana opiskelija tekee kirjallisen fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin. Tästä on raporttipohja ohjeineen ja muuta tukimateriaalia Optimassa ”Harjoittelu Clinical Practise” -kansiossa. Raportissa käytetään ICF pääkooditusta fysioterapianimikkeistön koodien lisäksi jäsentämään kirjoittamista. Muu itsenäinen opiskelu esim. ohjaavan fysioterapeutin määrittämään oheismateriaaliin perehtyminen.

- Dokumenttien arkistointi: Opiskelija arkistoi harjoitteluun liittyvät dokumentit Harjoittelun oppaassa kuvatulla tavalla.

Muistutus: Mahdolliset poissaolot korvataan 1:1 ja niiden suorittamisesta sovitaan ohjaavan fysioterapeutin ja ohjaavan opettajan kanssa. Huomioikaa mahdollisiin pajapäiviin osallistumisenne.

Sisällön jaksotus

Harjoitteluajankohta PFYSIS18A viikot 11-16 ja PFYSIS18B viikot 17-22.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit Optimassa

Harjoittelujakson arvosana koostuu kolmen osa-alueen arvioinneista: työskentely harjoittelupaikassa 50% arvosanasta, fysioterapiaprosessia kuvaava raportti 25% sekä harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitaminen 25%.

Työskentelyä harjoittelupaikassa arvioi ohjaava fysioterapeutti / fysioterapeutit fysioterapeuttikoulutuksen asettamien kriteerien mukaan ohjaavan opettajan tuella ( asteikkona hylätty -5). Arvioinnissa painottuvat fysioterapeuttinen tutkiminen ja kliininen päättely, terapiaosaaminen sekä ohjaus- ja opetusosaaminen. Fysioterapiaprosessia kuvaavan raportin ammatillisuutta arvioi opettaja harjoittelun kriteerien mukaisesti (hylätty – 5). Harjoitteluoppaassa mainittujen vastuutehtävien hoitamisen arvioivat sekä ohjaava fysioterapeutti että ohjaava opettaja em. kriteerejä hyödyntäen. Vastuutehtäviin kuuluu mm. opintojakson arviointien ym. dokumenttien skannaus ja lataus Optimaan niille varattuun opiskelijakohtaiseen palautuslaatikkoon.
Opettaja merkitsee opintojakson arvosanan opintosuoritusrekisteriin, kun opiskelija on tehnyt hyväksytysti kaikki opintojaksoon liittyvät suoritteet ja tehtävät

Esitietovaatimukset

Opiskelija osaa selittää teoreettisesti ja tutkia simulaatiotilanteessa asiakkaan toimintakyvyn muutoksia ja kipua. Opiskelija osaa toteuttaa em. tilanteisiin liittyvää fysioterapiaa kun muutokset johtuvat tuki- ja liikuntaelimistön sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön toiminnan rajoitteista ja /tai kivusta.