Siirry suoraan sisältöön

Monitieteinen ja – ammatillinen perusta palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BN74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2020 - 30.09.2020

Ajoitus

01.08.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK

Opettaja

  • Leena Walta
  • Virpi Sulosaari

Ryhmät

  • YSOTES19
    Sosiaali- ja terveysalan ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Tavoitteet

Opiskelija
• osallistuu eettiseen keskusteluun monialaisissa ja -tieteellisissä verkostoissa
• toimi eettisesti korkeatasoisesti palliatiivisessa hoidossa varmistaen potilaan ja hänen läheistensä edun
• kehittää monitieteistä ja -ammatillista lähestymistapaa palliatiivisessa hoidossa tuoden esille oman tieteenalan ja hoidon arvoperustan sekä osaamisen ja tutkimuksen näkökulman osana monialaista yhteistyötä
• arvioi moniammatillista yhteistyötä palliatiivisessa hoidossa ja määrittelee keinoja yhteistyön kehittämiseksi hyödyntäen moniammatillista yhteistyötä tukevia menetelmiä
• kehittää organisaatiossaan eri ammattilaisten osaamista hyödyntäen toimintatapoja jotka tukevat moniammatillista yhteistoimintaa ja henkilöstön työhyvinvointia sekä osaamisen kehittymistä
• toimii osana palliatiivisen hoidon asiantuntijaverkostoa ja on sitoutunut sen jatkuvaan ylläpitämiseen ja kehittämiseen
• edistää näyttöön perustuvan tiedon levittämistä ja hyödyntämistä alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä moniammatillisissa terveysalan verkostoissa

Sisältö

Sisältö
• Elämänlaatu ja hyvä elämä
• Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
• Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
• Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
• Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
• Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
• Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Oppimateriaalit

Kuorilehto R (2014) Moniasiantuntijuus sosiaali- ja terveydenhuollon perhetyössä. Väitöskirja Oulun yliopisto.
Palliatiivinen hoito ja saattohoito: Käypähoito -suositus. (2018)

Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta & Vainio Anneli (2018) Palliatiivisen hoidon hyvät käytännöt, Duodecim.

Izumi S (2019) Advance Care Planning. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 79-86.

Mazanec P, Reimer R, Bullington J, Coyne PJ, Harris H, Dubois McC, Rogers C, Aron J (2019) Interdiciplinary Palliative Care Teams, Specialists in Delivering Palliative Care. Teoksessa Oxford Textbook of palliative Nursing. Toim. Ferrel B R ja Paice JA. Fifth edition, Oxford university press, 89-97.

Wittenberg E, Sun Virginia (2016) Interdiciplinary Team Collaboration and the Provision of Spiritual Care. Teoksessa Advanced Practice Palliative Nursing. Toim. Dahlin C, Coyne P J, Ferrel B R. Oxford University Press. 454- 460.


Muu opintojaksolla ilmoitettava kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Yksilö- ryhmäoppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Etäopiskelu pääosin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkokeskustelu 1op
Ryhmätehtävä 1op
Yksilötehtävä 2op
Itsenäinen muu opiskelu 1 op (verkkoluennot ja muu materiaali)

Sisällön jaksotus

Elämänlaatu ja hyvä elämä
Verkostotoiminta työelämäyhteistyön muotona
Tiimityömalli, ryhmädynamiikka ja johtaminen asiantuntijatoiminnassa
Moniammatillisen työn kehittäminen, organisointi ja koordinointi palliatiivisessa hoidossa
Konsultaatiokäytänteet, neuvottelutaidot ja tuki tiimin konfliktitilanteissa
Työyhteisön osaamisen hyödyntäminen ja työhyvinvoinnin edistäminen
Potilas ja hänen läheisensä osana asiantuntijatoimintaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty - hylätty (laatupalaute)
osallistuminen opetukseen
verkkokeskustelu
ryhmätehtävä
yksilötehtävä