Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BO19-3026
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
19.03.2020 - 11.09.2020
Ajoitus
20.03.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Hammasteknikon koulutus
Opettaja
- Milla Lahdenperä
Ryhmät
-
PHAMMS19Hammasteknikkokoulutus (AMK), S19
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
- kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön
- kuvata sosiaaliturvan kokonaisuuden, erityisesti työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen näkökulmista
- hakea tietoa ja ohjata eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita sosiaali- ja terveyspalveluihin
- tunnistaa moniammatillisuuden merkityksen palvelutarpeiden näkökulmasta
Sisältö
1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy
- rekisteri- ja tilastotiedot
2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja sen kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva
3. Asiakkaan ohjaaminen
- tiedon hakeminen sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista
- tiedon soveltaminen eri elämäntilanteissa olevan asiakkaan palveluohjauksessa
Opetusmenetelmät
Verkko-opinto 3op
Asiakaslähtöinen harjoittelu tai TKI-toiminta 2op
Sisällön jaksotus
1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy
- rekisteri- ja tilastotiedot
2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja sen kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva
3. Asiakkaan ohjaaminen
- tiedon hakeminen sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista
- tiedon soveltaminen eri elämäntilanteissa olevan asiakkaan palveluohjauksessa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty