Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveyspalvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BO19-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

19.03.2020 - 11.09.2020

Ajoitus

20.03.2020 - 31.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 30

Koulutus

  • Hammasteknikon koulutus

Opettaja

  • Milla Lahdenperä

Ryhmät

  • PHAMMS19
    Hammasteknikkokoulutus (AMK), S19

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata väestön terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- kuvata väestön terveyden ja hyvinvoinnin indikaattoreita ja tiedon merkitystä palveluiden tarpeen tunnistamisessa ja järjestämisessä
- kuvata sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä palveluja ohjaavan lainsäädännön
- kuvata sosiaaliturvan kokonaisuuden, erityisesti työ- ja toimintakyvyn tukemisen sekä kuntoutumisen näkökulmista
- hakea tietoa ja ohjata eri elämäntilanteissa olevia asiakkaita sosiaali- ja terveyspalveluihin
- tunnistaa moniammatillisuuden merkityksen palvelutarpeiden näkökulmasta

Sisältö

1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy
- rekisteri- ja tilastotiedot

2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja sen kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva

3. Asiakkaan ohjaaminen
- tiedon hakeminen sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista
- tiedon soveltaminen eri elämäntilanteissa olevan asiakkaan palveluohjauksessa

Opetusmenetelmät

Verkko-opinto 3op
Asiakaslähtöinen harjoittelu tai TKI-toiminta 2op

Sisällön jaksotus

1. Väestön terveys ja hyvinvointi
- ajankohtaiset haasteet ja niihin vaikuttavat tekijät
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä sairauksien ja tapaturmien ennaltaehkäisy
- rekisteri- ja tilastotiedot

2. Sosiaali- ja terveyspalvelut
- sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja sen kehittäminen, rahoitus, vastuut, valvonta ja asiakkaan/potilaan oikeudet
- sosiaali- ja terveyspalvelut
- kuntoutus ja kuntoutuspalvelut
- toimeentuloturva

3. Asiakkaan ohjaaminen
- tiedon hakeminen sosiaali- ja terveyspalveluista sekä etuuksista
- tiedon soveltaminen eri elämäntilanteissa olevan asiakkaan palveluohjauksessa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty