Draaman ja musiikin lähestymistavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ55-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 30.10.2020
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 16
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
- Marja Susi
- Uli Kontu-Korhonen
Ryhmät
-
YKUHSK20Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· käyttää draamallisia ja musiikin menetelmiä osana asiakastyötä
· verrata draaman eri muotoja keskenään
· reflektoida omia kokemuksiaan draama- ja musiikkiharjoituksista
· asiakaslähtöisesti suunnitella, ohjata ja arvioida draamallisia sekä musiikillisia prosesseja
· perustella menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin tukena
Sisältö
· draaman ja musiikin teoreettiset perusteet
· draaman ja musiikin yhteys kulttuurihyvinvointiin
· ohjausosaaminen
· draamallisia ja musiikin harjoituksia, työpajoja ja prosesseja
Opetusmenetelmät
Opiskelu tapahtuu sekä ryhmäopetuksena lähikertojen aikana että yksilöllisesti toteutettavina tehtävinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-reflektoida omia taidelähtöisten menetelmien kokemuksia
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakaslähtöisesti taidelähtöisiä menetelmiä
-perustella taidelähtöisten menetelmien käyttöä asiakkaiden hyvinvoinnin edistämisessä
Sisällön jaksotus
27.8.-11.12.2020
Musiikki
luento ”Musiikin monenlaiset merkitykset ja toteuttamistavat sairaala- ja hoivaympäristöissä, kokemuksia kentältä”
erilaisten objektien ja perkussiosoittimien käyttäminen vuorovaikutteisen improvisaation välineenä, harjoituksia ryhmässä
hoivalauluja- ja leikkejä, äänenkäytön harjoituksia ja rohkaisua, laulamista ryhmässä, omien tuntemusten sanallistamista
itsenäinen työskentely, Laulumuistot-tehtävä
Draama
luento "Draama vuorovaikutuksen välineenä sosiaali- ja terveysalan ympäristöissä"
nukke-ja esineteatteri vuorovaikutuksessa
draamaharjoitteet ryhmän tukena, draama yhteisössä
tehtävä: oman harjoitteen suunnittelu ja ohjaaminen ryhmässä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Läsnäolo lähikerroilla sekä tehtävien palauttaminen sovitusti.