Hoitotyön perusteet (10 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BV18-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 14.01.2022
Ajoitus
03.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Anu Vaihekoski
- Saara Laaksonen
- Anu Nousiainen
Vastuuopettaja
Anu Nousiainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3a (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 3b (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTK22BSairaanhoitajakoulutus, Turku, K22B
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Pienryhmä 3a
- Pienryhmä 3b
Tavoitteet
HOITOTYÖN PERUSOSAAMINEN 10 op HOPE
Tavoitteet:
Opiskelija:
• arvostaa potilasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
• tietää hoitotyön arvot ja periaatteet sekä keskeiset käsitteet
• tietää ammatillisen ja hoidollisen vuorovaikutuksen potilaiden sekä heidän läheistensä kanssa.
• tietää ammatillisen yhteistyön periaatteet
• osaa käyttää hoitotyön päätöksenteossa ja kirjaamisessa hoitotyön prosessia;
• osaa kirjata potilaan kansallisen hoitotyön kirjaamismallin mukaisesti
• tietää potilasturvallisuuden keskeiset periaatteet
• osaa työskennellä aseptisesti
• osaa työskennellä ergonomisesti
• osaa kommunikoida selkeästi varmistaakseen potilasturvallisuuden
• osaa käyttää hoidossa käytettävää välineistöä
• tietää, miten arvioida potilaan voimavarat ja hoidon tarpeet
• omaa perustiedot ja -taidot hoitotyössä tarvittavista keskeisistä toimenpiteistä
• osaa määritellä potilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita sekä suunnitella ja toteuttaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä asiakkaan/potilaan voimavaroja edistäen
• tietää haavanhoidon periaatteet ja osaa soveltaa tietojaan toteuttaessaan kroonisen haavan hoitoa
• tietää kivun arviointimenetelmät sekä lääkkeettömät kivunhoidon menetelmät
• tietää, miten järjestelmällisesti arvioidaan välittömän hoidon tarve
• osaa toimia välitöntä ensiapua vaativissa tilanteissa
• Kuoleman kohtaaminen ja vainajan laitto
Sisältö
Sisällöt
(Hoitotyön perusteet 4 op)
Aseptiikka, käsihygienia ja aseptinen toiminta 1 op
Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 5 op HOPEP)
• Hoitotyön keskeiset käsitteet
• Ammatillinen vuorovaikutus
• Hoidollinen päätöksenteko
• Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
• Potilasturvallisuuden lähtökohdat
• Turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
• Tietoturva, -suoja
• Infektioiden torjunta; Käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
• Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen
• ISBAR-raportointityökalun käyttö
• Potilaan tarkkailu
• Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen
• Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
• Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
• Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
• ABCDE-protokolla ja NEWS
• Ensiapu ja peruselvytys
Oppimateriaalit
Blomqvist M., Rummukainen T., Sainio T., Simola T & Tyrisevä-Ryösö M. Hoitotyön perusosaaminen. Sanoma pro, 2022, 1. painos.
Muu kurssiin liittyvä materiaali Itsissä.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat oppimiskeskustelut ja -tehtävät, teemapäivät, tutoriaalit, lyhytverkkokurssit, tiimityöskentely, seminaarit, yhteistyö Attendon hoivayksiköiden kanssa, harjoittelu hoitoluokassa ja tietotestit.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tietotestit (0-5) ja tentti (0-5)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Hybridiopetus: osa opetuksesta toteutetaan etäopetuksena verkkoyhteyksien avulla. Hoitotyön taitojen harjoittelu tapahtuu luokassa.
Innovaatiopedagokiikka, tutkiva oppiminen, verkko-oppiminen, Attendo-yhteistyö, luokka- ja simulaatioharjoittelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tätä kurssia ei ole mahdollista toteuttaa valinnaisella tavalla.
Lähihoitajataustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27 h opiskelijan työtä, 10 op = 270 h
Harjoittelutunnit luokassa (135 h sisältää kontaktiopetuksen ja valmistautumisen)
- 100% läsnäolo
- Mikäli joudut pakottavasta syystä olemaan poissa, sovi korvaavasta harjoittelutunnista opettajan kanssa.
- Lähihoitaja-taustaisten opiskelijoiden osallistumisesta harjoittelutunneille sovitaan erikseen opettajan kanssa.
-harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun
Ryhmätyöt ja seminaarit sekä teemapäivät
- Seminaareihin ja tutoriaaleihin osallistuminen pakollista, mikäli joudut olemaan pakottavasta syystä pois, sovi tunnin korvaamisesta opettajan kanssa
Kurssin aikana suoritettavat tehtävät
-Harjoittelutuntien ennakkotehtävät tulee olla tehtynä ennen tuntia
- tarkempi ohjeistus Itslearningissa
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö (OPS):
- Hoitotyön keskeiset käsitteet
- Ammatillinen vuorovaikutus
- Hoidollinen päätöksenteko
- Hoitoprosessi, päätöksenteko ja kirjaaminen
- Potilasturvallisuuden lähtökohdat
- Turvallisen hoitoympäristön järjestäminen
- Tietoturva, -suoja
- Infektioiden torjunta: Käsihygienia, varotoimet ja eristyksen järjestäminen
- Ergonominen työskentely ja potilaan liikkumisessa avustaminen sekä TUG-testi
- ISBAR- raportointityökalun käyttö
- Potilaan peruselintoimintojen tarkkailu
- Päivittäisissä toiminnoissa avustaminen: ravitsemus ja erittäminen sekä hygieniasta huolehtiminen
- Hoitotyön tavallisimmat auttamismenetelmät ja hoitotoimenpiteet
- Kudoseheys, painehaavojen ehkäisy ja kroonisten haavojen hoito
- Kivun arviointi ja kivunhoidon lääkkeettömät menetelmät
- ABCDE- protokolla ja NEWS
- Ensiapu ja peruselvytys
**********************************************************************************
Hoitotyön perusteet 4 OP
Aseptiikka, Käsihygienia ja aseptinen toiminta 1 OP
Hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu 5 OP
Viestintäkanava ja lisätietoja
HUOM!
Harjoittelutunneilla pukeudutaan hoitajan työasuun
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luokkaharjoittelu ja simulaatio (hyv./hyl.)
Tehtävät, tutoriaalit ja seminaarit (hyv./hyl.)
Kirjaan perustuva tentti (0-5)
Tietotestit (0-5)
Hylätty (0)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Ei osoita riittävää tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Ei ymmärrä opintojakson tietoperustaa. Tarkastelee asioita yksipuolisesti eikä tunnista asioiden välisiä syy-yhteyksiä. Ei osaa perustella ratkaisujaan.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ei osallistu ryhmän toimintaan tai häiritsee sitä.
Ei osallistu yhteiseen keskusteluun eikä tuo osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Ei edistä toiminnallaan ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Ei tuo ajatuksiaan esille.
Ei sitoudu työskentelyyn tavoitteiden saavuttamiseksi.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Ei osallistu eikä ota vastuuta oppimisestaan.
Ei tunnista oman osaamisensa rajoja.
Ei reflektoi omaa osaamistaan eikä toimintaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa tietämystä opintojakson sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu, mutta tietämys jää suppeaksi.
Osoittaa kykyä ymmärtää opintojakson tietoperustaa, mutta tarkastelee asioita yksipuolisesti, asioiden perustelut sekä syy-yhteyksien tunnistaminen jäävät puutteelliseksi.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Osallistuu vähän ryhmän yhteiseen työskentelyyn.
Osallistuu vähän yhteiseen keskusteluun ja jakaa niukasti osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää vähän ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Tuo esiin pyydettäessä omia näkemyksiään.
Työskentelee osittain sitoutuneesti ja ratkaisujaan perustellen.
Vastaanottaa ja antaa palautetta jonkin verran.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja on läsnä oppimistilanteissa.
Tunnistaa osittain osaamisensa rajat ja kykenee kehittämään itseään.
Arvioi ohjattuna osaamistaan ja omaa toimintaansa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Hyödyntää toiminnassaan tarkoituksenmukaista eri tietolähteistä hankittua tietoa, mutta perustelu ja arviointi ovat osittain puutteellista.
Tarkastelee asioita eri näkökulmista, tunnistaa asioiden välisiä syy-seuraussuhteita.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Vie ryhmässä työskentelyä eteenpäin ja luo positiivista työskentelyilmapiiriä antaen tilaa toisille.
Jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Osaa arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan luotettavasti ja perustellen.?
Esittää näkemyksiään ja ratkaisujaan pääosin selkeästi, jäsentyneesti ja perustellen.?
Työskentelee pääosin sitoutuneesti ja ratkaisunsa perustellen.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu pääosin aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuuta omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa pääosin osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Arvioi osaamistaan ja toimintaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
KOKONAISVALTAISUUS JA ALOITTEELLISUUS
Osoittaa monipuolista tietämystä laaja-alaisesti kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä: hoitotyön keskeiset käsitteet ja periaatteet, hoitosuhde ja vuorovaikutus, työ- ja potilasturvallisuus, hoitotyön päätöksenteko ja kirjaaminen, hoitotyön asianmukainen toteuttaminen ja ensiapu.
Tarkastelee asioita useista näkökulmista ja ymmärtää syy-seuraussuhteita.
Perustee ratkaisujaan asianmukaisella tiedolla ja kykenee soveltamaan ja tekemään yhteenvetoja tiedosta.
YHTEISTYÖKYKY JA RYHMÄTYÖ
Ottaa ryhmässä vastuuta yhteisestä tehtävästä ja ilmapiiristä.
Rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön.
Edistää kiitettävästi ryhmän tavoitteiden saavuttamista.
LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY JA KRIITTINEN AJATTELU
Arvioi omia näkemyksiään luotettavasti ja kriittisesti.
Esittää näkemyksensä ja ratkaisunsa selkeästi, jäsentyneesti ja kriittisesti perustellen.?
Työskentelee sitoutuneesti ja perustelee ratkaisunsa.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta rakentavasti ja perustellen.
PÄÄMÄÄRÄTIETOISUUS
Osallistuu ja hakeutuu aktiivisesti oppimistilanteisiin ja ottaa vastuun omasta ja yhteisestä oppimisesta.
Tunnistaa osaamisensa rajat ja kykenee päämäärätietoisesti kehittämään itseään.
Reflektoi aktiivisesti osaamistaan ja toimintaansa.