Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen toiminta ja lasten ohjaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BZ36-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 06.04.2023

Ajoitus

30.03.2023 - 27.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 19

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Tiina Suni
  • Marika Kouki

Ryhmät

  • PSOSS21V
    Sosionomi (AMK), Turku, verkko S21

Tavoitteet

Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.

Sisältö

- varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikka
- oppimisen alueet
- pedagoginen suunnittelu ja dokumentointi
- kasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuus
- lapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi

Oppimateriaalit

Raportissa käytettäviä lähteitä mm:

- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy. Tai uudempi.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).

Opetusmenetelmät

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus, ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 4 op
Ennakkotehtävä 1 op

Sisällön jaksotus

Jakson lähiopetus on torstaisin klo 16 -18

to 30.3. klo 16 -18
Jakson aloitus; Jakson tavoitteet ja tehtävät, ennakkotehtävän purku (palauta tehtävä 29.3. mennessä Itsiin)
- Varhaiskasvatussuunitelman perusteisiin 2022 ja Sosiaalipedagoginen työote-materiaaliin perehtyminen ennen verkko-opetusta. Tarkastelun alla oppimiskäsitys, oppimisympäristön ulottuvuudet, lasten osallisuus, vuorovaikutuksen merkitys ja sosiaalipedagoginen työote

*************************************************

to 6.4. klo 16 -18
Oppimisen alueet tutuiksi, (toiminnallisia harjoituksia, lauluja, leikkejä, loruja). Käydään läpi tavoitteellisen toiminnan suunnittelua, pari käynnistää oman ohjauksensa suunnittelun.

************************************************

to 13.4. klo 16- 18
Lapsiryhmän ohjaaminen, kokopäiväpedagogiikka (EDUcare-malli) ja toiminnan ped. dokumentointi.

***************************************************

to 20.4. klo 16 -18
Ei verkko-opetusta, sillä opiskelijat tekevät tällä viikolla lapsiryhmän ohjaamisen päiväkodissa

*****************************************************

to 27.4. klo 16 -18
Ohjaustuokioiden purku (videoiden kartseleminen) kahdessa ryhmässä ja vertaispalaute, opettajan palaute

- Opetuksessa 100% läsnäolo.


Muutokset mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelijapari antaa suullista palautetta toiselle parille ohjaustuokiosta, jota katsotaan yhdessä videoilta.

Raportin 1. palautuspäivä on 4.5.2023
Raportin 2. palautuspäivä on 18.5.2023

Hylätty (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista