Sirkuksen ohjaustyön harjoittelu (10 op)
Toteutuksen tunnus: 2011471-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2019 - 31.07.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 27.03.2020
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 12
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus
Opettaja
- Minna Karesluoto
Ryhmät
-
PTEASS16Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus
Tavoitteet
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin rekleftointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
Sisältö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa sirkusesityksen valitsemalleen esittävän taiteen pienryhmälle.Hän toimii esityksen ohjaajan roolissa dialogisesti.Ohjaustyössä opiskelija vastaa esityksen taiteellisesta ja tuotannollisesta suunnittelusta, aikataulutuksesta ja näyttämölle panosta. Ohjaustyötä ohjaa tutoropettaja.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hylätty suoritus:
Oppimistavoitteita ei ole saavutettu. Oppimistehtävät ja muut opintojakson suoritukset tekemättä määräajassa. Ammattimaisen oppimisen asenteen puuttuminen.
Sisällön jaksotus
OHJAUSPROJEKTI KUULUU OSAKSI OPETTAJAN PEDAGOGISIA OPINTOJA 60OP
Tavoitteet:
Sirkuksen ohjaustyön harjoittelu, 10 op (3.-4.vuosi)
Tavoitteet:
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa sirkusesityksen esittävän taiteen pienryhmälle. Opiskelija osaa toimia ohjaajan roolissa osana taiteellista työryhmää ja soveltaa toiminnassaan sirkustaiteen ammattikentän käytäntöjä ja työskentelyperiaatteita. Työssään opiskelijan tulee hyödyntää sujuvasti ammattiopintojaan ja pedagogisia opintojaan. Opiskelijalta edellytetään kirjallisen ohjaustyösuunnitelman laatimista, oppimispäiväkirjan ylläpitoa ja koko ohjausprosessin reflektointia toteutuksen jälkeen. Ohjaustyön voi toteuttaa työelämäyhteistyössä ja/tai hanketoiminnassa.
PTEASS16, sirkuksen 3.vsk: ohjausprojekti
- 7-9 opiskelijaa
- kukin rakentaa oman ohjaustyön itsenäisesti, pituus n. 10-30min/ ohjaustyö tai yhdessä toisen ohjaajan kanssa tai osana isompaa taiteellista työryhmää
- ohjaustyö suunnitellaan toteutettavaksi koulun ulkopuolisiin tiloihin esim. museot, Seikkailupuisto, kaupungin erilaiset tapahtumat ja festivaalit, kirjastot, rautatieasema jne.
- opiskelijat tekevät ohjaustöistä kirjalliset työsuunnitelmat 30.4. 2019 mennessä hyödyntäen työssään dramaturgian, liikeilmaisun ja sirkustekniikoiden opintoja
- lisäksi opiskelijat suunnittelevat esityksen valo- ja äänimaailman, mahdollisen lavastuksen sekä puvustuksen ja sirkuskiinnitykset
- ohjaustöihin liittyvä valo- ja äänitekniikan henkilökohtainen tutorointi : Esa Pukero
- ohjaustöihin liittyvä ohjauksen henkilökohtainen tutorointi: Minna Karesluoto (tutorointi tapahtuu kunkin ohjaajan kanssa henkilökohtaisesti ennen ohjaustyön aloittamista, 3 X harjoitusten katsominen ja niistä keskusteleminen sekä valmiin tuotoksen katsominen ja siitä palautteen saaminen)
- harjoitukset Sepänkadulla, Amiraalistolla ja/tai Linnankadulla (ilta-aika) ja/tai ohjaustyön tilassa
Yleisohje:
- suunnittele, käsikirjoita ja ohjaa sirkusesitys 2- 5 henkilölle
- esityksen kesto n. 10 - 30 min
- esitykset kesä 2019- syksy 2019: min 3 esityskertaa/ teos
- pidä yllä oppimispäiväkirjaa ohjausprosessistasi: palauta tiivistelmä oppimispäiväkirjan pohjalta isoimmista oppimiskokemuksistasi, kuvaa erityisesti kasvuasi ohjaajaksi
- toimit projektissa ohjaajan roolissa
Esiintyjät:
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman teoksensa esiintyjät sirkuksen 1- 3.vuoden opiskelijoista ja/tai muilta esittävän taiteen linjoilta
Valot:
- jokainen ohjaaja suunnittelee oman ohjaustyönsä valot/ visuaalisen maailman
- kukin ohjaaja tekee omasta ohjauksestaan visuaalisen suunnitelman/ valosuunnitelman
- ohjaaja kysyy ja rekrytoi itse oman valo- ja ääniajajan sirkuksen 1.-3.vuoden opiskelijoista ja /tai muilta esittävän taiteen linjoilta teokseensa
Työsuunnitelmat:
- työsuunnitelmat palautetaan Minna Karesluodolle ja Esa Pukerolle viimeistään 30.4.2019
- suunnitelmat käsitellään erikseen henkilökohtaisissa tapaamisissa Minnan ja Esan kanssa
- tapaamisessa pohditaan, mitä osaamista sinulla on ja miten sitä kannattaa käyttää/ kehittää näissä ohjaustöissä
- lisäksi keskustellaan millä tavalla ohjaussuunnitelmat muuttuvat käytännöksi ja miten Etyk on mukana rakentamisvaiheessa ennen ensi-iltaa
- ohjaustyösuunnitelma ja kuvakäsikirjoitus tulee rakentaa selkeästi ymmärrettävään muotoon, ne voi suunnitteluvaiheen alussa rakentaa avoimesti ja vapaasti, mutta suunnitelmien tulee olla realistisia eli huomioida olemassa olevat raamit ja mahdollisuudet (tila, työryhmäläisten tekninen taso, koulun kalusto ym.)
Dramaturgia on
tapa, tyyli, metodi tai teoria muokata, käsitellä ja työstää esityksen pohjana käytettävää lähtökohtaa, tekstiä tai aihetta.
Työ/ ohjaussuunnitelma
Suunnitelma on tarkoitettu avuksi omalle ohjaustyölle ja sen aloittamiselle. Lisäksi se auttaa aikataulujen luomisessa. Ohjaussuunnitelmaa tulee ja voi kuitenkin soveltaa ja muokata projektin etenemisen tarpeiden mukaan. Suunnitelmaa voi myös käyttää apuna kun esittelee ajatuksiaan esityksestä muille työryhmän jäsenille. Ohjaajan kannattaa miettiä kuitenkin kuinka paljon paljastaa suunnitelmastasi, mitä kannattaa kertoa kenellekin eli säädellä informaatiota. Kaikkia työryhmän jäseniä ei ehkäpä kannata rasittaa kaikella, vaan pohdi tarkkaan kenelle jakaa mitäkin vastuuta.
Vastaa ohjaustyösuunnitelmassa seuraaviin kysymyksiin ja perustele näkemyksesi lyhyesti:
- ketä ohjaat?
- mitä?
- miten?
- miksi?
- miksi juuri nyt tämä juttu?
- mikä on kohdeyleisösi?
- minkälainen on esityksesi muoto ja sisältö?
- mistä syntyy esityksesi jännite?
- missä ohjaustyö esitetään?
- esitysten ajankohdat
- harjoitusaikataulut
- kuka hoitaa ja miten markkinoinnin ja viestinnän?
Tässä vielä apukysymyksiä työsuunnitelmaa varten:
Mikä on esityksesi:
- aihe/ asia jota käsitellään
- keskeinen konflikti
- voimat/ vastavoimat
- roolihenkilöiden pääpyrkimykset
- henkilöiden omat tarinat/ taustat
- henkilöiden väliset ristiriidat
- henkilöiden tehtävä esityksessä
- filosofia, viesti, väite, uutinen
- päätarina, jos on tarinallinen juttu
- tyylilaji
- teemat
- punainen lanka
Mihin sirkuksen genreen esityksesi sijoittuu?
Tausta- ja oheismateriaali? (työryhmän innoittaminen ja selventäminen)
Kohtausanalyysi?
Roolianalyysi?
Esityksen rakenne/ kaari visuaalisessa muodossa?
Minkälainen kuvakäsikirjoitus?
Työryhmä:
- ohjaaja
- esiintyjät
- muusikko/ muusikot
- lavastaja/ puvustaja
- valosuunnittelu, valoajot
- äänisuunnittelu, ääniajot,
- tuottaja, markkinointisihteeri
- lipunmyyjä?
- kahvio?
- muita?
Esitystilan kartoitus:
- tilan mitat ja kiinnitysmahdollisuudet, tee SWOT-analyysi tilasta
Projektin aikataulutus:
- milloin mikäkin osa-alue valmiiksi?
- ohjaajalla oltava selkeä käsitys mitä tekee milloinkin ja sirkusmateriaalit ohjaajan päässä sekä ideaalitilanteessa myös jo työstövaiheessa esiintyjillä
- valo-äänikattausta sekä lavastus ja riggausasiat tulee miettiä etukäteen ennen esitystilaan siirtymistä.
Välitavoitteet aikataulutettuina?
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat oppimisprosessi ja osaamistavoitteiden saavuttaminen. Arvioidaan opiskelijan taiteellista, teknistä, sosiaalista ja eettistä kyvykkyyttä sekä taiteidenvälisyyden ja pedagogisten kompetenssien kypsyyttä. Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan aktiivinen läsnäolo, edistyminen suhteessa opintojakson tavoitteisiin, opiskelijan omaan lähtötasoon ja vertaisryhmään sekä opiskelun ammattimaisuutta sekä ammattimaista asennetta. Lisäksi arvioidaan oppimistehtäviä ja muita suorituksia. Arviointi asteikolla hyväksytty-hylätty.