Markkinointi ja asiakaspalvelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3061024-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 15.01.2021
Ajoitus
01.01.2021 - 30.05.2021
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Annika Karppelin
Ryhmät
-
PAUTOS18LPAUTOS18L
-
PAUTOS18KPAUTOS18K
-
PAUTOS18ASPAUTOS18AS
-
LIPATMODKorjaamoJaHuoltotoimintaLIPAT Korjaamo- ja huoltotoiminta
Tavoitteet
Opiskelija osaa markkinoinnin keskeiset peruskäsitteet. Hän osaa soveltaa asiakaslähtöistä ja kannattavuuteen perustuvaa markkinointiajattelua organisaation toiminnassa.
Sisältö
- Nykyaikainen markkinointiajattelu
- Markkinoinnin toimintaympäristö
- Ostokäyttäytyminen ja segmentointi
- Kilpailukeinot
- Markkinoinnin suunnitteluprosessi
- Nykyaikainen asiakaspalvelu
Oppimateriaalit
Grönroos, C.& Tillman, M. (2009.) Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Soveltuvin osin
Bergström, Seija & Leppänen, Asta. (2015) Yrityksen asiakasmarkkinointi. Soveltuvin osin
Mäntyneva, M. 2019. Key account management : kasvata yrityksesi avainasiakkuuksia - soveltuivn osin. (e-kirja)
Opetusmenetelmät
Case learning, soveltava flipped-learning ja tavanomaiset luennot.
Opintojaksossa opiskelija osallistuu aktiivisesti luentojen lisäksi tapaamisissa tehtäviin harjoitteisiin ja tutustuu valitsemansa yrityksen toimintaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Soveltava online tentti viikolla 19. Uusinta viikolla 20-21.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahotointi on mahdollista tutkinto-opiskelijoille. Ahotoinnin perustana on työtodistus: 100-150 h markkinointi ja asiakaspalvelutyötä, mikä sisältää markkinoinnin suunnittelua. Tämän lisäksi on suullinen tentti n.20 min / opiskelija. Suullisessa tentissä varmistetaan opiskelijan tietotaidon taso ja asioiden hallinta. Suullinen tentti arvioidaan numeerisesti.
AHOT - tulee hakea ennen opintojakson alkua. Ota yhteyttä opettajaan s-postilla viimeistään 11.1.2020.
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa tammikuussa ja jatkuu toukokuun loppuun.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena on aktiivisuus ja osallistuminen keskusteluun, tai "testeihin" tai kyselyihin, joita teetetään online sessioissa. Osaamisella ja aktiivisuutta osoittamalla, plussaa arviointiin
Parityöskentelynä teetetään harjoitteita, joiden osallistuminen arvioidaan: tehty / ei tehty.
Parityöskentelynä tehtävä yritykseen tutustuminen, joka esitetään: hyväksytty / hylätty / täydennettävä jos puutteellinen palautus. Jos puutteellista työtä ei täydennetä, se hylätään.
Tentti, arvioidaan asteikolla 1 - 5
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus hylätään jos hän
- ei ole suorittanut paritehtävää tai
- ei ole ollut läsnä yhdelläkään opetustunnilla eikä ole palauttanut tuntiharjoitteita ja tunnille valmistavia tehtäviä, tai
- jos hänen tenttinsä on hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut paritehtävän (valmisteleva tehtävä ja esitettävä paritehtävä) välttävästi ja läpäissyt tentin arvosanalla 1 - 2,25. Lisäksi opiskelija on ollut tunneilla ja suorittanut osan tunnille valmisteltavista tehtävistä ja osallistunut joihinkin pienryhmissä käytäviin keskusteluihin.
Opiskelija arvioi asiakaspalvelua enimmäkseen subjektiivisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on aktiivisesti läsnä oppitunneilla ja osallistuu pienryhmä keskusteluihin. Suurin osa tuntitehtävistä on tehty ja palautettavat tehtävät palautettu ajallaan ja suoritettu vähintään välttävästi tai hyvin.
Opiskelija on suorittanut esitettävän paritehtävän hyvin ja saa tentistä arvosanan 2,5 - 4,25.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksellisyyttä. Opiskelija ei sovella palvelun laadun mallinnuksia, mutta perustaa arvionsa objektiivisiin kriteereihin. Opiskelija osoittaa hallitsevansa asiakaslähtöisen asiakaspalvelun kehittämisen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osoittanut erinomaista tai kiitettävää aktiivisuutta ja osallistunut pienryhmäkeskusteluihin aktiivisesti. Paritehtävä on palautettu määräaikaan mennessä ja tehty asiantuntemusta osoittaen. Opiskelija on saanut tentistä vähintään 4,25.
Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen ja kykenee arvioimaan omaa toimintansa asiakaslähtöisyyttä. Opiskelija osaa arvioida asiakaslähtöisyyden toteutumista soveltamalla valitsemaansa palvelun laadun mittaamiseen käytettävää mallia.