Projektin suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3151045-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.11.2018 - 03.05.2019
Ajoitus
18.01.2019 - 30.04.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), projektijohtaminen
Opettaja
- Teppo Neuvonen
Vastuuopettaja
Teppo Neuvonen
Ryhmät
-
YPROTK19Projektijohtamisen koulutus
-
YPROIK19Projektijohtamisen koulutus, Insinööri
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:Toimia projektipäällikön roolissa projektin suunnitteluvaiheessaMääritellä projektin lopputuotoksille vaatimukset sidosryhmätarpeiden perusteellaOsittaa, resursoida, aikatauluttaa ja budjetoida projektinSuunnitella projektiorganisaation toteutusvaihetta vartenAnalysoida projektin riskit ja laatia riskienhallintasuunnitelmanLaatia projektille viestintäsuunnitelman sidosryhmäanalyysin pohjaltaLaatia projektille laatusuunnitelmanLaatia projektin suunnitteluvaiheen dokumentaation
Sisältö
Projektin kokonaissuunnitteluProjektin vaatimusmäärittelyProjektin ositus, aikataulutus ja resurssitProjektin kustannusten suunnittelu ja budjetointiRiskien hallintaProjektin laadunvarmistusOstojen ja hankintojen suunnitteluSidosryhmäjohtamisen ja viestinnän suunnitteluProjektin ohjauksen suunnittelu
Oppimateriaalit
Lähiopetuksessa esitettävän asiantuntija-aineistot koostuvat tyypillisesti opiskelijoille jaettavista PowerPoint -esityksistä.
Kirjallisuutta:
Snyder, Cynthia. User's Manual to the PMBOK Guide (2nd Edition). Somerset, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2013.
Tomczyk, Catherine A.. Project Manager's Spotlight on Planning. Alameda, CA, USA: Sybex, 2005.
Patel, Vinod N.. Project Management. Jaipur, IND: Oxford Book Co., 2008.
Heagney, Joseph. Fundamentals of Project Management (4th Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Turner, Rodney, ed. Gower Handbook of Project Management (5th Edition), Farnham, Surrey, GBR: Ashgate Publishing Ltd, 2015.
Norman, Eric S., Brotherton, Shelly A., and Fried, Robert T.: Work Breakdown Structures: The Foundation for Project Management Excellence. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, 2011.
Roberts, Paul. Guide to Project Management. London, GBR: Profile Books/The Economist, 2007.
Heldman, Kim. PMP: Project Management Professional Study Guide. Alameda, CA, USA: Sybex, 2004.
Richman, Larry. Successful Project Management (3rd Edition). Saranac Lake, NY, USA: AMACOM Books, 2011.
Opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu pääsääntöisesti seuraavien menetelmien avulla:
- Kirjalliseen aineistoon perustuva itseohjautuva oppiminen: Kaikki opintojaksolla tarvittava materiaali, oppimateriaalilinkit ja kirjallisuuslähteet julkaistaan oppimisympäristöissä (Optima ja opintoryhmäkohtainen MS Teams-alue). Kurssimateriaalin lisäksi tullaan tarvittaessa julkaisemaan myös ylimääräistä, ajankohtaista, aineistoa.
- Ennakkotehtävän toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön. (Tarvittaessa sähköpostiviestintää ennen opintojen alkua)
- Opintojaksoon liittyviin kyselyihin vastaaminen tarpeen mukaan ryhmän Teams-ympäristössä, jotta kysymykset ja keskustelut koko ryhmän nähtävinä.
- Ennakkotehtävien tarkastus ja tästä annettu opettajan palaute tarvittaessa.
- Lähitapaamiset:
-> Ennakkotehtävien purku.
-> Ryhmäytyminen & ryhmätehtävän toimeksianto.
-> Workshop-tyyppinen työskentely luokissa.
-> Asiantuntijavierailut.
- Yksilötehtävien toimeksianto ja ohjeistus oppimisympäristöön.
- Opintojakson etenemiseen liittyvä ryhmäviesti lähiopetusjakson jälkeen.
- Oppimistehtäviin liittyviin kyselyihin vastaaminen ja keskustelu tarpeen mukaan.
- Oppimistehtävien tarkastaminen ja palautteen anto oppimisympäristöön tai henkilökohtaisesti.
- Muiden opiskelijoiden palauttamiin oppimistehtäviin perehtyminen ja vertaispalautteen antaminen näistä.
- Oman oppimisen arviointi opintojakson päätteeksi.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso pyritään toteuttamaan innovaatiopedagogiikan suuntaviivojen noudattaen.
Ennakkotehtävässä opiskelijat tutustuvat annettuun tausta-aineistoon ja hakevat tietoa projektien suunnitteluun liittyvistä asiakokonaisuuksista. Opintojakso on looginen jatko ensimmäiselle projektijohtamisen opintokokonaisuuteen liittyvälle, Projektien valmistelu -opintojaksolle.
Osa lähiopetuksesta tulee koostumaan opettajan johdattamalla ja ohjaamalla keskustelulla. Tämän osan tarkoitus on, että opiskelijaryhmän, opettajien ja mahdollisten asiantuntijavieraiden yhteinen tieto ja ymmärrys käsiteltävistä asioista saadaan mahdollisimman hyvin koko ryhmän käyttöön.
Yksilötehtävän pedagoginen malli pohjautuu osittain case-pohjaiseen oppimiseen. Opiskelijat valitsevat oman työnantajayrityksensä todellisen työelämäprojektin suunnitteluun liittyvän ongelman tai haasteen ja pohtivat ja analysoivat tätä koulutuksessa oppimiensa tietojen ja taitojen avulla.
Ryhmätehtävän pedagoginen malli on ongelmaperustainen oppiminen. Opiskelijat työskentelevät pienryhmissä ja kukin ryhmä saa johdettavakseen laajan harjoitustyöprojektin. Ryhmät vastaavat oman harjoitusprojektinsa valmistelusta, läpiviennistä ja dokumentoinnista siten että kaikissa kolmessa projektihallintaan liittyvässä opintojaksossa (Projektin valmistelu, Projektin suunnittelu ja Projektin toteutus) tulee suoritettua opintojakson sisältöön liittyvä osa-alue. Tämän opintojakson ryhmätyössä keskitytään esimerkkiprojektin suunnitteluvaiheeseen ja ryhmätyön tuloksena syntyvät harjoitustyöprojektin projektisuunnitelma ja muut suunnitteluvaiheen dokumentit. Ryhmä dokumentoi ryhmätyönsä etenemisen ja projektidokumentaatio katselmoidaan vertaiskatselmointina opintojakson päättyessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopetuksen poissaolon voi korvata erillisellä tehtävällä joka liittyy ko. lähiopetuspäivän aiheeseen. Korvaavan tehtävän palautus tapahtuu yhdessä sovitulla tavalla, tyypillisesti korvaava tehtävä voi olla esimerkiksi kirjallinen essee, videoitu PowerPoint-esitys, Prezi-esitys tms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opiskeluna jossa on 135 h opiskelijan työtä.
Suunniteltu työtuntien jakautuminen
- 14 h lähijaksolle orientoiva ennakkotehtävä
- 16 h lähiopetus (kaksi 8 h:n päivää)
- 80 h ryhmätyö (sisältää vertaisarviointiin käytetyn ajan)
- 25 h yksilötehtävä.
Sisällön jaksotus
Oppimistavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Toimia projektipäällikön roolissa projektin suunnitteluvaiheessa
- Määritellä projektin lopputuotoksille vaatimukset sidosryhmätarpeiden perusteella
- Osittaa, resursoida, aikatauluttaa ja budjetoida projektin
- Suunnitella projektiorganisaation toteutusvaihetta varten
- Analysoida projektin riskit ja laatia riskienhallintasuunnitelman
- Laatia projektille viestintäsuunnitelman sidosryhmäanalyysin pohjalta
- Laatia projektille laatusuunnitelman
- Laatia projektin suunnitteluvaiheen dokumentaation
Opintojakson sisältö
- Projektin kokonaissuunnittelu
- Projektin vaatimusmäärittely
- Projektin ositus, aikataulutus ja resurssit
- Projektin kustannusten suunnittelu ja budjetointi
- Riskien hallinta
- Projektin laadunvarmistus
- Ostojen ja hankintojen suunnittelu
- Sidosryhmäjohtamisen ja viestinnän suunnittelu
- Projektin ohjauksen suunnittelu
Opintojakson ajoitus:
Helmikuu - Huhtikuu 2019
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu yksilötehtävään ja ryhmätehtävää liittyvien (opiskelijan palauttamien) dokumenttien arviointiin. Ryhmätehtävän painotus on arvosanasta on 50 % ja yksilötehtävän 50 %. Ennakkotehtävää ja reflektointia ei arvioida.
Palautettuja dokumentteja arvioidaan vertaamalla niitä tehtävänantoon opettajan toimesta. Ryhmätehtävien vertaispalaute kerätään MS Forms-työkalun avulla jossa opiskelijat arvioivat toisten ryhmien tekemiä töitä arvosanalla 1-5 ja antavat vapaamuotoista kirjallista palautetta. Vertaispalaute (anonyymit keskiarvot ja kirjallinen palaute) jaetaan opiskelijoille kurssin päätyttyä.
Yksilötehtävän arvioivat opettajat, asteikko on vastaavasti 1-5. Arviossa kiinnitetään huomiota:
- Sisältö ja käsittelyn laajuus vastaavat tehtävänasettelua
- Ilmaisu ja tekstin jäsentely ovat selkeitä
- Aihetta on käsitelty analyyttisesti ja ongelmakeskeisesti
- Esitettyjen menetelmien luotettavuus ja pätevyys on perusteltu (myös teorian näkökulmasta)
- Asiasisältö on oikein ja riittävän laaja
- Tekstistä välittyy asioiden omakohtainen ymmärtäminen
- Tehtävä luo aiheesta selkeä kokonaiskuvan
Hylätty (0)
Oppimistehtäviä ja/tai läsnäolon korvaavia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisen tuotoksen, mutta tuotos on jäänyt sisällöltään vaatimattomaksi ja laajuudeltaan suppeaksi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Yksilö/ryhmä on omaksunut opintojakson ja lähdeaineiston keskeisen sisällön ja osannut hyödyntää näitä työn laatimisessa. Tehtävä on tehty tehtävänannon mukaisesti ja palautettu dokumentti on sisällöltään ja laajuudeltaan hyvä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Yksilö/ryhmä on omaksunut erinomaisesti opintojakson sekä lähdeaineiston sisällön ja osannut hyödyntää näitä työssään tehokkaasti. Yksilö/ryhmä on etsinyt aktiivisesti informaatiota, uusia ratkaisuja ja näkökulmia. Tehtävästä palautettu dokumentti on laadultaan ja laajuudeltaan erinomainen. Palautettu dokumentti osoittaa syvää perehtymistä lähdeaineistoihin sekä kykyä soveltaa näistä ammennettuja oppeja tarkoituksenmukaisella tavalla.