Oma ohjaustyön prosessi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081168-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 15.11.2020
Ajoitus
09.11.2020 - 31.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Merta
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
MSOSTK18Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS18Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen.
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan.
- osaa arvioida ja kuvata asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta.
Sisältö
- opiskelijan oman asiakastyön ohjausprosessin toteuttaminen ja reflektointi
- työmenetelmät, joilla asiakasta tuetaan arjessa selviytymisessä (erilaiset ohjausmenetelmät, lääkehoito)
Oppimateriaalit
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksotehtävän purku ja sen palautus 14.12.2020, toinen palautuspäivä 18.1.2021.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, joka esitetään ja palautetaan 14.12.2020.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 14.12.2020, toinen palautuspäivä 18.1.2021.
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu Zoom-verkkoympäristössä
Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein. Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Optimassa.
9.11.2020 klo 9.00-14.00 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / LP, AM. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kahteen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä.. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin.
14.12.2020 klo 9.00-14.00 Opintojakson päätösseminaari
Pakollinen läsnäolo.
Anne Merran pienryhmät:
16.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
23.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
30.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
7.12.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Liisa Pirisen pienryhmä:
16.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
23.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
30.11.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
7.12.2020 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä