Varhaiskasvatuksen pedagogiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7081219-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.03.2019 - 18.10.2019
Ajoitus
11.10.2019 - 08.11.2019
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marika Kouki
- Heli Virjonen
Ryhmät
-
PSOSTK18Sosionomi (AMK), Turku, K18
-
MSOSTK18Sosionomi (AMK), monimuoto, Turku K18
-
MSOSSS18Sosionomi (AMK) monimuoto, Salo, S18
-
PSOSTS18Sosionomi (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija- tuntee varhaiskasvatuksen perusteet ja tietää miten tavoitteellista toimintaa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan.-tietää miten luodaan lapsen kehitystä tukeva oppimis- ja kasvuympäristö.-osaa huomioida hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa.-osaa ryhmän ohjauksen perusteet.
Sisältö
varhaiskasvatuksen työ- ja toimintatavat: lapsen osallisuus, varhaiskasvatuksen pedagogiikkaoppimisen alueetpedagoginen suunnittelukasvatuksen, opetuksen ja hoidon kokonaisuuslapsiryhmän toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Oppimateriaalit
Tenttikirja: Lonka Kirsti. (2014). Oivaltava oppiminen. Otava.
Oppimistehtävänä olevan toimintasuunnitelman ja raportin pohjana opiskelijat käyttävät valintansa mukaan kirjallisuutta, tutkimuksia ja asiantuntija-artikkeleita.
Lisäksi kaikki tutustuvat seuraaviin materiaaleihin:
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018
Turun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelma 2019
Opetusmenetelmät
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksokohtainen tentti 1.11.2019, jossa on yksilö- ja ryhmäosuus
Lonka Kirsti. (2014). Oivaltava oppiminen. Otava.
Uusintatentit joko 27.11.2019 tai 22.1.2020 suoritetaan yksilötenttinä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
Pedagogisen ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmissä ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 2 op
Tentti 2 op
Sisällön jaksotus
4.10. klo 9-11 Jakson aloitus, oppimistehtävän purku; klo 12-13.30 a) Oppimisen alueet (MK); b) Lapsiryhmän ohjaaminen (HV) klo 14-15.30 b) Oppimisen alueet (MK) a) Lapsiryhmän ohjaaminen (HV)
*****************************************************************************************
11.10. klo 9-13 Työpajatyöskentelyä: musiikki ja liikunta, kädentaidot, sadut ja tarinat (MK,HS,HV); klo 13-15 omien toimintasuunnitelmien valmistelua (HV)
****************************************************************************************
viikolla 42 opiskelijat ovat päiväkotiryhmässä tekemässä ohjauksia ja videointeja
*****************************************************************************************
25.10. klo 9-12 Pedagogisen toiminnan suunnittelu ja toteutus ja sen dokumentointi (MK;HV);
klo 13-15.30 Vierailijat (teemoina liikuntakasvatus ja maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa tehtävä työ)
*****************************************************************************************
1.11.klo 9-15 Videoitujen ohjaustilanteiden esittely;
Jakson tentti, jossa on yksilö- sekä ryhmäosuus
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tämän jakson arvosana muodostuu tentistä (puolet arvosanasta), joka sisältää yksilö- ja ryhmäosuuden ja parityönä suoritettavasta oppimistehtävästä liittyen pedagogisen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja sen videointiin sekä raportointiin.
Opiskelijaparit katsovat toistensa videot ja lukevat raportit, joista kirjoittavat vertaisarvioinnin parille (arviointilomake). Arviointi on sekä sanallinen että numeerinen (puolet arvosanasta)
Jakson arviointi on numeerinen T1-K5