Tiedonhakutaidot 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BG46-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.06.2020 - 14.09.2020
Ajoitus
03.09.2020 - 31.10.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MLIITS19KITIMLIITS19KITI
-
PLIITS19KITIPLIITS19kiti
-
DKITIS20Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hyödyntää erilaisia tiedonhakumenetelmiä
- käyttää erilaisia tiedonhakupalveluja.
- toteuttaa asiakaslähtöisen tiedonhaun.
Sisältö
Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito
Tiedonhaku
Erilaiset tiedonlähteet
Tiedonlähteiden arviointi
Opetusmenetelmät
Lähiopetus (monimuotoryhmä), verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit.
Tiedonhakuharjoituksilla on keskeinen rooli oppimisessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tiedonhakuharjoituksia kirjastotietokannoissa
Tiedonhakuharjoituksia artikkeli- ym. tietokannoissa
Lähdekritiikki
Tiedonhakutoimeksianto, raportti löydetyistä lähteistä
Kooste kurssin teemoista, reflektio omasta oppimisesta
135 h
Sisällön jaksotus
Tiedontarveanalyysi ja asiakaslukutaito 3.9.2020
Tiedonhaun tekniikka 4.9.2020
Tiedonlähteet kirjastoympäristössä 1, kotimaisia kirjastotietokantoja 4.9.-1.10.2020
Tiedonlähteet kirjastoympäristössä 2, muita tietokantoja (artikkeleita ym) 2.10.-28.10.2020
Tiedonhakutoimeksianto: ryhmätehtävä 2.10.-29.10.2020
Tiedonlähteiden arviointi 2.10.-29.10.2020
Viestintäkanava ja lisätietoja
DKITIS20-ryhmän toteutuksessa lähipäivät korvautuvat verkkotapaamisilla aloituspäiviä 3.-4.9. lukuunottamatta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tiedonhakutoimeksianto (ryhmätyö) 40 %
Muut harjoitustehtävät ja raportit 60 %
Hylätty (0)
Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille hyvin. Epäolennaista ainesta on vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta Lähdeaineistoa on hyödynnetty erittäin monipuolisesti. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.