Digitaalinen markkinointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00BS08-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2020 - 28.01.2021
Ajoitus
21.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jaana Merikallio
Ryhmät
-
MLIITS19MYMAMLIITS19MYMA
-
MLIITS19Liiketalous, aikuiskoulutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa hyödyntää digitaalista markkinointia ja sen kanavia yrityksen markkinointiin sekä osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija ymmärtää alan keskeisiä termistöä ja mittareita. Opiskelija tunnistaa verkkosivuston ja sosiaalisen median merkityksen ja osaa suunnitella kävijöiden määrää ja sitoutumista lisääviä toimenpiteitä sekä tuntee verkkoanalytiikan perusteet.
Sisältö
Digitaalisen markkinoinnin kanavat; mm SEO, SEM, displaymainonta, sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media. Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet. Kohdentaminen, ostajapersoonat ja ostajan polku. Hakukoneoptimoinnin merkitys kävijäliikenteen luomisessa. Opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin.
Oppimateriaalit
Luentomateriaali
Videotutoriaalit
Opetusmenetelmät
- erilaiset lähiopetuksen oppimismenetelmät: luennot sekä yhteistoiminnalliset oppimismenetelmät, esim. keskustelut
- itsenäinen työskentely: ennakkotehtävät ja yrityslähtöiset syventävät tehtävät
- sertifikaattiopiskelu, mm. videotutoriaalit
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat kehittämistehtävälle.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely, pienryhmätyöskentely
Optimaa hyödynnetään verkko-oppimisalustana
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT:
Osaamisen näyttömahdollisuus sovitaan tapauskohtaisesti opintojakson vastaavan opettajan kanssa. Mikäli opiskelija haluaa osoittaa osaamisensa näyttönä, hänen tulee olla yhteydessä opintojakson vastaavaan opettajaan viimeistään viikkoa ennen opintojakson ensimmäistä lähijaksoa. Näyttö tehdään kirjallisen raportin ja videon muodossa. Videota voidaan käyttää opetuksessa. Opiskelijan pitää itsenäisesti tutustua opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin. Näytössä tulee todistaa opintojakson sisällön osaaminen. Opettaja antaa tähän tarkemmat ohjeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Tämä koostuu:
- ennakkotehtävästä
- kahdesta syventävästä tehtävästä
- lähipetuksesta
- Google Analytics for Beginners -sertifikaatin suorittamisesta
Sisällön jaksotus
Kurssin sisältö
- Inbound-/outbound-markkinoinnin käsitteet
- outbound: displaymainonta
- inbound: sisältömarkkinointi: ostajapersoonat ja ostajan polku. Hakukoneoptimoinnin merkitys kävijäliikenteen luomisessa (SEO ja SEM). Sosiaalinen media
- verkkoanalytiikka: opiskelijat suorittavat Google Analytics for Beginners -sertifikaatin (englanninkielinen)
Opintojaksot Digitaalinen markkinointi, Myynnin ja markkinoinnin johtaminen sekä Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 2 toteutuvat keväällä 2021 seuraavasti:
to 21.1. klo 9-16 Digitaalinen Markkinointi (Merikallio).
pe 19.2.,
- klo 9-12. Digitaalinen markkinointi jatkuu. (Merikallio)
- klo 13-16 Myynnin ja markkinoinnin johtaminen: Itsensäjohtaminen, johtaminen eli Leadership, markkinoinnin ja viestinnän johtamisen erityispiirteet (Broman).
to 25.3. klo 9-16 Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (Broman, Merikallio).
pe 23.4. klo 9-16 Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 2 (Broman, Merikallio)
to 27.5. klo 9-16 Myynnin ja markkinoinnin kehittämistehtävä 2 (Broman, Merikallio
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosana muodostuu seuraavista osista:
Ennakkotehtävä (hyv. / hyl.) ja aktiivinen osallistuminen kurssille: 20 %
Syventävä tehtävä 1, yksilötehtävä (arviointi 0-5). Tee sisältöä ostajapersoonallesi: 30%. Pisteiden kerroin 6.
Syventävä tehtävä 2, paritehtävä (arviointi 0-5). Tee digikampanja valitsemallesi yritykselle: 25 %. Pisteiden kerroin 5.
Google Analytics for Beginners -sertifikaatti, yksilötehtävä: 30 %
Ennakkotehtävä (hyv. / hyl.) ja aktiivinen osallistuminen kurssille: 20 %
hyl: tehtävää ei ole palautettu ajoissa tai se ei ole lainkaan tehtävänannon mukainen
hyv: tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti
Syventävä tehtävä 1, yksilötehtävä (arviointi 0-5). Tee sisältöä ostajapersoonallesi: 30%
0: Palautus myöhässä. Kirjoitus on liian lyhyt, tekstissä on runsaasti kielioppivirheitä. Video ei noudata brief-ohjeistusta vähimmässäkään määrin, SEOa ei ole huomioitu. Ostajapersoonaa ei ole kerrottu. Käy ilmi, että teksti tai osa siitä on plagioitu tai video on kopioitu. (Plagioinnintunnistus on käytössä.)
1-2: Kirjoitus on vähintään 300 sanaa pitkä, mutta sen sisältö ei vastaa otsikkoa. Ei ingressiä tai väliotsikoita. Kielioppivirheitä jossain määrin. SEO on huomioitu vain vähäisessä määrin. Kuvien käyttö olematonta ja/tai lähdettä ei ole mainittu. Video ei sovellu siihen tarkoitukseen, johon se on tehty. Ei CTA:ta. Opiskelija ei selkeästi kerro, mitä SEO-elementtejä hän on käyttänyt. Ostajapersoonan kuvaus on vajaa eikä blogikirjoitus tai video auta ostajapersoonaa ostopolullaan. Ostajapersoonan kipupistettä ei ole kerrottu. Jos parin molemmat opiskelijaa tekevät hyvin samansisältöisen blogikirjoituksen tai videon, arvosana on molemmille korkeintaan 1-2.
3-4: Kirjoitus on pidempi kuin 300 sanaa ja teksti vastaa otsikkoa. Kirjoitus täyttää suurimmalta osaltaan annetut ohjeet. Video on tarkoitukseensa ja kanavaansa melko hyvin soveltuva ja noudattaa brieflomakkeen ohjeita suurimmaksi osaksi. Ostajapersoona, blogipostauksen/videon tavoite + SEO-toimenpiteet on kerrottu selkeästi (erillisessä dokumentissa).
5: Teksti on 400-500 sanaa pitkä, se on otsikon mukainen. Video on kanavaan ja tarkoitukseensa erittäin hyvin sopiva. Blogitekstissä ja videossa on huomioitu kaikki annetut ohjeet ja se auttaa ostajapersoonaa. Ts. lukijalle/katsojalle tulee wau!-fiilis.
Syventävä tehtävä 2, paritehtävä (arviointi 0-5). Tee digikampanja valitsemallesi yritykselle: 25 %
0: Palautus myöhässä. Kampanjan budjetti puuttuu tai kampanjan kustannukset on väärin laskettu.
1-2: Kampanjan kustannukset ovat oikein, mutta kampanjassa on käytetty vain yhtä ostotapaa. Kampanjan perustelut, tavoitteet ja muut kohdassa 2 mainitut asiat on hyvin puutteellisesti esitetty. 3-4: Kampanja sisältää molemmat ostotavat, medioita on useita. Sekä kampanjaexcel että erillisessä dokumentissa tarvittavat asiat ovat pääosin oikein.
5: Tehtävä on tehty toimeksiannon mukaisesti; opiskelijat osoittavat erinomaista asiantuntemusta digikampanjan suunnittelussa.
KURSSIARVOSANAN MUODOSTUMINEN:
Painotetut pisteet: vastaava arvosana
0-19: 0
20-35: 1
36-52: 2
53-72: 3
73-89: 4
90-105: 5