Tekniikan ala ja suomi toisena kielenä 3 (B2) (5 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BH29-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.01.2019 - 14.06.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 30.09.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Riikka Sandberg
Vastuuopettaja
Riikka Sandberg
Ryhmät
-
VALMEK19Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus
Tavoitteet
Opiskelija syventää tekniikan alan ja käsitteiden tuntemustaan sekä suomen kielen taitojaan niin, että hän pystyy osallistumaan kirjalliseen ja suulliseen vuorovaikutukseen tekniikan alan korkeakouluopinnoissa.?Hän osaa hakea tietoa sekä tuottaa selkeää ja jäsentynyttä puhetta ja tekstiä alaan liittyvistä aiheista. Opiskelija tietää valintamenettelyn alan tutkinto-opintoihin. Opiskelija osaa kertoa omasta osaamisestaan. Kieliopintojen taitotaso on B1.2–B2.
Sisältö
Opintojaksolla laajennetaan alan tekstilajien tuntemusta, kirjoitetaan erilaisia tekstejä ja harjoitellaan esiintymistaitoja. Opintojaksolla kehitetään lähdekriittisyyttä ja argumentointitaitoa sekä opitaan analysoimaan, yhdistämään ja tiivistämään tietoa eri lähteistä. Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Materiaali on kaikille ilmainen ja saatavilla Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä viikoittain verkkotapaamisissa.
Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Opiskelijat harjoittelevat niin kirjallista kuin suullista ilmaisua sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Opiskelijat hakevat tehtäviä varten tietoa verkosta sekä lähikirjastosta, jotta tiedonhakutaidot karttuvat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien, englannin kielen opettajan ja matematiikan opettajan yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Kurssilla annetaan runsaasti palautetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelua 16h viikossa sisältäen yhden (1h) Skype-tapaamisen.
Oppimistehtävät tehdään Moodlessa. Tehtävät sisältävät mm. tiedonhakua ja kirjoittamista. Skype-tapaamisissa tehdään erilaisia keskustelutehtäviä sekä presentaatioharjoituksia.
Osaan tehtävistä sisältyy itsearviointia / reflektointia sekä palautteen antamista.
Teemakohtaiset tehtävät ja aikataulu julkaistaan Moodlessa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa, mikä valmistaa opiskelijaa oman alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä. Lisäksi perehdytään tekniikan alan valintakokeista tuttujen sanallisten tehtävien suomen kieleen ja harjoitellaan korkeakoulussa tarvittavia kirjoitus- ja esiintymistaitoja. Kurssilla opiskellaan sekä itsenäisesti että pienryhmissä, ja opettaja on mukana lähes jokaisessa verkkotapaamisessa. Opiskelija saa palautetta jokaiselta opiskeluviikolta.
Kurssin aiheet
vko 32: Perustelemisen taito (5.8. - 11.8.)
vko 33: Työturvallisuus (12.8. - 18.8.)
vko 34: Keksinnöt (19.8. - 25.8.)
vko 35: Asiantuntijat ja ajankohtaiset uutiset (26.8. - 1.9.)
vko 36: Tekniikan alan valintakokeiden kieli (2.9. - 8.9.)
vkot 37 - 38: Ongelmanratkaisu (9.9. - 22.9.)
vko 39: Presentaatioharjoitus (23.9. - 29.9.)
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset ovat kerran viikossa klo 8–16 välillä, pääsääntöisesti aina samana päivänä samaan aikaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.2.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtäväkohtainen arviointi joka viikko asteikolla 0 - 3.
Kurssin arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–3.
Arvioitavia oppimistehtäviä ovat mm.:
- Moodle-tehtävät (Kieli-info)
- Kirjoitustehtävät
- Keskustelutehtävät
- Presentaatio ja havaintomateriaali
- Palautetaidot.
Opintojakson arviointi oppimistehtävien keskiarvon mukaan asteikolla 1 - 5.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.2.