Kemia (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00BR99-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 06.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologiateollisuus
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
90 - 120
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Jonna Heikkilä
Ryhmät
-
PEYTES22APEYTES22A
-
PEYTES22BPEYTES22B
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää keskeiset kemian perusperiaatteet ja lainalaisuudet.
Opiskelija osaa alkuaineiden ja yhdisteiden perusrakenteet.
Opiskelija kirjoittaa reaktioyhtälöitä ja osaa laskea niihin liittyviä laskutoimituksia.
Opiskelija tuntee happojen ja emästen ominaisuudet ja osaa niihin liittyvät peruslaskutoimitukset. Opiskelija tuntee käsitteen reaktiolämpö ja osaa siihen liittyvät peruslaskutoimitukset.
Opiskelija tunnistaa kemian teorian ja käytännön laboratoriotyöskentelyn yhteyden.
Opiskelija osaa työskennellä turvallisesti laboratoriossa.
Opiskelija tunnistaa kemian merkityksen omalla ammattialallaan sekä ottaa ratkaisuissaan huomioon ympäristönäkökohdat.
Sisältö
Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- Peruslaboratorioharjoituksia
Oppimateriaalit
Kts. Its.
Hänninen, Hanna, Karppinen, Maarit, Leskelä, Markku, Pohjakallio, Maija. Tekniikan kemia. (2018) Edita Prima Oy. Helsinki. Soveltuvin osin. Kirjaa löytyy eri kirjastoista sekä nyt myös e-kirjana Ellibs-palvelussa. Ei tarvitse ostaa omaa. Kemian tunneille ja kokeeseen sekä labraan mukaan laskin, Maolin taulukkokirja ja/tai Tekniikan kaavasto.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, kotitehtävät, oppimismateriaalit, laboratoriotyöt pareittain ja pareittain palautettavat työselostukset.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti to 30.3. Uusintatentit yleisinä uusintatenttipäivinä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa annetaan tietoiskujen muodossa teemakohtaiset pääkohdat. Opiskelija on aktiivisessa roolissa annetun oppimismateriaalin sekä kirjan (ja mahdollisen muun itsenäisesti etsityn materiaalin) suhteen. Itsissä on keskustelualueita, joille tulee nostaa ENNEN lähitapaamisia epäselvät asiat, haastavat tehtävät jne. Tällä tavoin pyritään tehostamaan yhteisiä tapaamisia. Keskustelualueen kysymyksiin on erittäin toivottavaa, että opiskelutoverit myös vastaisivat. Opettajan ei tarvitse aina olla vastaajan roolissa, vaan vertaistuki ja opi opettamalla toimii tässäkin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Fast Trackinä voi suorittaa teoriaosuuden nopeutetussa tahdissa. Lisätietoa tästä mahdollisuudesta opintojakson alussa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kemian osuus opintojaksossa on 3 op, mikä tarkoittaa keskimäärin 81 h työskentelyä. Riippuen siitä, miten hyvin kemia on muistissa, määrä voi luonnollisesti olla enemmän tai vähemmän.
Opiskelijan työn mitoitus (arvio) h
lähitunnit (teoria ja laskarit) 20
kotitehtävät, lähtökoe, itsenäinen opiskelu 24
koekerta ja valmistautuminen 12
labrakerrat ja ennakkotehtävät 12
työselostusten kirjoittaminen 8
turvatesti ja tutustuminen labraan 5
osallistuminen mafyke-pajoihin/helppareihin (vapaaehtoinen)
Yhteensä 81 h
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- Alkuaineet ja atomit
- Kemiallinen sitoutuminen
- Ainemäärä ja stoikiometria
- Kemiallinen reaktio ja reaktioyhtälö, tasapainoreaktio
- Hapot, emäkset, pH
- Reaktiolämpö, entalpia
- Turvallinen työskentely laboratoriossa
- Laboratoriopäiväkirjan täyttö
- Kemian laboratorion perusvälineistö ja niiden käyttö
- 2 peruslaboratorioharjoitusta sekä työselostukset molemmista
Ajoitus: 10.1-30.4.2023. Lähituntien osuus 10.1-17.2, minkä jälkeen tutustuminen laboratorioon ja 2 laboratoriotyötä. Pakolliset laboratoriotyöt: kaksi työtä sekä raportointi. Opintojakson lopuksi osaamisen osoittaminen kokeen muodossa. Laboratoriotöihin tulee ryhmäjako myöhemmin.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Avoin 3 paikkaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- hyväksyttyä lähtötasokoetta, (hyv.= 60 % pisteistä, ei koeaikaa, rajaton määrä yrityksiä),
- hyväksyttyä koesuoritusta (vähintään puolet koepisteistä, 50%),
- vähintään puolet annetuista kotitehtävistä on tehty, (50 % kokonaistehtävämäärästä) sekä
- kahden laboratoriotyön suoritusta sekä hyväksyttyjen työselostusten palautusta.
Arvioinnissa rajatapauksessa laboratoriotöiden arvosanaan vaikuttavat arvosanaa kohottavasti:
Laboratoriotyöhön valmistautuminen (esitehtävien ja kotitehtävien tekeminen)
Laboratoriotyöskentely (työn sujuvuus, oikeiden välineiden käyttö, siisteys, yhteistyö)
Laboratoriopäiväkirja (reaaliaikainen täyttäminen, oikea dokumentointitapa)
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson minimitavoitetta (ks. arvosanan 1 kriteerit). Suoritus on hylätty, kunnes kaikki suorituksen osa-alueet on hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa selittää opintojakson sisältöjen perustermit sekä osaa ratkaista kemian perustehtäviä.
Laboratorio-osaaminen:
Opiskelija tulee laboratorioon valmistautuneena ja tekee ohjatusti kaikki laboratoriotyöt huolehtien dokumentoinnista. Opiskelijan raportit ovat ohjeistuksen mukaiset, mutta hän tarvitsee apua laskutehtävien ratkaisemisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisen lisäksi opiskelija osaa selittää kemiallisten ilmiöiden merkityksen erilaisissa sovellutuksissa sekä osaa ratkaista niihin liittyviä laskutehtäviä.
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa suunnitella laboratoriotyöskentelyään itsenäisesti ja loogisestisekä yhdistää teoriaa käytäntöön. Hän osaa laskea laboratoriotyöhön liittyvät laskut ja osaa hakea kirjallisuudesta vertailuarvoja tulosten oikeellisuuden arvioimiseksi sekä merkitä käytetyt lähteet. Raportti on selkeä, looginen kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää peruskemian ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa ratkaista soveltavia, vaativia tehtäviä.
Laboratorio-osaaminen:
Edellisten lisäksi opiskelija osaa yhdistää ilmiöt loogiseksi kokonaisuudeksi ja osaa selittää erilaisten ilmiöiden yhteydet toisiinsa. Opiskelija osaa myös kirjallisuustietojen perusteella arvioida omaa työskentelyään sekä olosuhteiden ja mittaustapahtumien vaikutusta työn lopputulokseen.