Anatomia ja fysiologia 2 (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BF43-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.06.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
02.09.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juho Korpi
Ryhmät
-
PTOIMS18Toimintaterapeutti (AMK), S18
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata keskus- ja ääreishermoston rakenteen,
• kuvata hermosolun ja synapsin toimintaperiaatteen,
• kuvata hermoston toiminnan periaatteet liikkeen ja toiminnan tuot-tamisen ja säätelyn näkökulmasta.
Sisältö
Keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hermoston tukijärjestelmät, hermosolun rakenne ja toiminta, synapsin toimintaperiaate. Toiminnan tuottamisen ja säätelyn kokonaisuus; aistit, aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla, motoriset aivokuorialueet, motoriset radat, säätely keskushermoston eri tasoilla ja lihaksen toimintaperiaate lyhyesti. Hermoston plastisuus.
Oppimateriaalit
Shumway-Cook A. & Woollacott M. 2017. Motor Control - Translating Research into Clinical Practise. 5. Painos.
Kappale 3: Physiology of Motor Control (s.44-79)
Kappale 4: Physiological Basis of Motor Learning and Recovery of Function (s. 80-105)
Sand O., Sjaastad O, Haug E. & Toverud K. 2011. Ihmisen anatomia ja Fysiologia. 1. Painos.
Kappale 4: Hermosto (s. 102-145)
Kappale 5: Aistit (s. 146-179)
TAI
Haug E., Sand O., Sjaastad O. & Toverud K. 2007. Ihmisen fysiologia. 1.-3. Painos.
Kappale 3: Hermosto (s.102-140)
Kappale 4: Aistit (s. 142-184)
Lundy-Ekma L. Neuroscience - Fundamentals for Rehabilitation. 4. Painos.
Soveltuvin osin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 9.10.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Aktivoivat luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3op = 3x27h opiskelijan työtä
Lähiopetus 31h
Verkkoluennot (27kpl) yht. n. 4h
Optimatentti verkkoluentojen aiheista (hyv-hyl, läpäisyraja 50%)
Seminaaritehtävä pienryhmissä (10h)
Kirjallisuuden opiskelu itsenäisesti
Sisällön jaksotus
Pe 6.9. 4h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Opintojakson orientaatio
- Käsitteitä
- Hermokudoksen anatomia
- Hermoimpulssin johtuminen
- Hermoston tukijärjestelmät
- Synapsin toimintaperiaate
____________________________________________________________
Pe 13.9. 4h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Hermoston jaottelu
- Ääreishermosto
- Autonominen hermosto
____________________________________________________________
Keskiviikko 18.9. 4h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Aistit
- Aistiradat ja aistimuksen syntyminen sensorisilla aivokuorialueilla
- Lihaksen toimintaperiaate lyhyesti
____________________________________________________________
Perjantai 20.9. 2h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Keskushermosto
- Motoriset aivokuorialueet
- Motoriset radat
____________________________________________________________
Maanantai 23.9. 4h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Seminaariesitykset 2h
- Pienryhmätyöskentely 2h
____________________________________________________________
Tiistai 1.10. 4h
Kontaktiopetuksen teemat:
- Hermoston plastisuus
- Motorisen oppimisen fysiologiset perusteet
____________________________________________________________
Tiistai 8.10. 4h
Kertaus
____________________________________________________________
Keskiviikko 9.10. 4h
Tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Optimatentti hyv-hyl (läpäisyraja 50%)
Tentti (0-5) 100% opintojakson arvosanasta